שתי הצלחות מבצעיות נרשמו בסוף השבוע - הראשונה היא סגירת מעגל מהירה על צמד המחבלים שביצע את הפיגוע הקשה באריאל, והשנייה של המוסד, שהצליח לעצור מתנקש פוטנציאלי נגד מטרה ישראלית על אדמת איראן.
3 צפייה בגלריה
המחבל יוסוף עאסי עצור על ידי כוחות הביטחון, המחבל יחיא מרעי עצור על ידי כוחות הביטחון
המחבל יוסוף עאסי עצור על ידי כוחות הביטחון, המחבל יחיא מרעי עצור על ידי כוחות הביטחון
המחבלים מהפיגוע באריאל. תזכורת לכך שסיום גל הטרור לא נראה באופק
(צילום: דובר צה''ל)
שתי הפעולות מלמדות על יכולות מודיעין מרשימות, וגם ממחישות שתי גזרות מבעבעות - בארץ זהו גל הטרור שהולך וגובר, ובחו"ל זוהי העלייה בהיקף ובתעוזה של איראן בהפעלת טרור נגד מטרות ישראליות באמצעות משמרות המהפכה, כפי שמנתחים זאת גורמי המודיעין הבכירים בישראל.
טרם הפיגוע באריאל היו במערכת הביטחון וגם בתקשורת מי שמיהרו לסכם את אירועי החודש האחרון. ואז, בסביבות 23:00 הגיעה תזכורת מדממת ממחסום הכניסה לאריאל, כששני מחבלים חמושים פתחו באש לעבר עמדת האבטחה, הרגו מאבטח אחד וברחו מבלי שנפתחה לעברם אש מנגד. הנושא הזה יתוחקר על ידי אוגדת יהודה ושומרון וחברת האבטחה.
3 צפייה בגלריה
ויאצ׳סלב גולב
ויאצ׳סלב גולב
ויאצ'סלב (דניאל) גולב. הנרצח ה-16 בגל הטרור
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית ירושלים צעירים ערבים מתגוננים מאחורי מחסה מאולתר
הפרות סדר עימותים מתיחות מתחם מסגד אל אקצא הר הבית ירושלים צעירים ערבים מתגוננים מאחורי מחסה מאולתר
המדיניות הישראלית מול חמאס קרסה. תומכי הארגון בהר הבית
(צילום: AFP )
ויאצ'סלב גולב הוא הנרצח ה-16 מאז החל גל הטרור האחרון, וסיומו לא נראה באופק כפי שניכר מההתרעות המודיעיניות של שב"כ ואגף המודיעין בצה"ל, וגם מנאומו של מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר. אמש, אחרי תקופה ארוכה שבה לא התבטא בפומבי, נשא סינוואר נאום מאיים כלפי ישראל ואף תקף ישירות את יו"ר מפלגת רע"מ, ח"כ מנסור עבאס. "לקחת חלק בחלוקת אל-אקצא. ערבי שאומר שישראל היא לא מדינת גזע זו שפלות", אמר סינוואר, והוסיף: "המערכה לא נגמרת עם סיום הרמדאן, רק מתחילה. הכנו מטח של 1,111 רקטות".
כפי שנכתב כאן לפני שבוע בדיוק: המדיניות הישראלית מול חמאס קרסה. הארגון הוא שעודד את ההתפרעויות באל-אקצא, את הפיגועים באיו"ש ובמרכזי הערים, אפשר ירי לישראל, קיבל חסינות והקלות - ועכשיו סינוואר קורא בפומבי לעבאס לפרוש מהממשלה ודוחף למלחמת דת. לציבור הוצגה הנוסחה של הקלות תמורת שקט, ללא מזוודות הכסף הידועות לשמצה. המזוודות אמנם נעלמו, אבל כך גם השקט בירושלים ובשטחי יהודה ושומרון. חמאס הוא הגנרטור של הפיגועים וההסתה, וזוכה לעצימת עיניים מול המהלכים הללו כדי לקנות שקט אותנטי כמו רולקס מהשוק, מה שבסופו של יום גם פוגע בהרתעה.
הלך הרוח כרגע במטכ"ל ובשב"כ הוא "לעבור את הרמדאן". אז הפעם המחיר היה כבד, גם בחיי אדם וגם בהבהרת חמאס שלפיה אנחנו בראשיתם של האירועים. המסר שמגיע מכיוון המודיעין זהה.

בהקשר האיראני, ההצלחה של המוסד חושפת טפח מהמאבק בין המדינות, שישראל מצליחה להעביר לשטח האויב. לפני חודשיים השמידה ישראל האנגר ענק במערב איראן, עם יותר ממאה כלי טיס בלתי מאוישים. לפי פרסומים זרים, המתקפה בוצעה מתוך איראן וזהו הישג מבצעי מצוין, כמו סיכול הניסיון לפגוע בדיפלומט ישראלי בטורקיה, כפי שפורסם אמש. במסגרת מלחמת התודעה, גורמים ישראלים חשפו הקלטה שבה לוחם שנשלח על ידי כוח קודס הודה שתכנן לפגוע בגנרל אמריקני ובעיתונאי צרפתי. "עשיתי טעות", הוא אמר אחרי שנעצר ונחקר. המידע שמסר הוביל למעצר החוליה כולה.
גורמים בכירים מעריכים שהנסיגה האמריקנית מהמזרח התיכון והוויתורים מול תקיפות איראניות של בעלות ברית של ארה"ב, כמו איחוד האמירויות, נותנות רוח גבית להגברת הפעילות ההתקפית נגד ישראל. גם אם בינתיים הפיגועים מסוכלים, חשוב לזכור את הלקח המצער גם מהמאבק היומיומי בין הים לירדן - במלחמה בטרור אין מאה אחוז הצלחה. המדיניות של נתניהו מול חמאס ב-12 השנים לא הניבה שקט, להפך: סבבי לחימה, כסף במזוודות ומבצע "שומר החומות" אחד, שבו חמאס גם הצית את כל הגזרות. אם יש לו הצעה אחרת חוץ מ"ממשלה לאומית שתחזיר את הביטחון" - שיציג אותה.