שמי סעודיה נפתחים לחברות תעופה ישראליות, והשלב הבא הוא כנראה טיסות ישירות מישראל לסעודיה - בשלב הראשון כנראה רק למוסלמים העולים למכה. הכרזה רשמית על כך עדיין לא נמסרה, אבל בהודעה האמריקנית על ההסכמים שאליהם הגיעו עם הסעודים נכתב כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן "בירך על צעדים שעדיין בדיונים הנוגעים לטיסות ישירות מישראל לג'דה בשנה הבאה, לטובת קיום מצוות החג', בחברות תעופה שיקבלו אישורים לכך".
בימים האחרונים פורסמו דיווחים לפיהם הסעודים יאפשרו למוסלמים להגיע בטיסות שכר למכה לקיום החג', ולפי ההודעה הסעודים הסכימו לדון בכך - אם כי עדיין לא אישרו זאת סופית. אם וכאשר הדבר יאושר, הדבר צפוי להוזיל משמעותית את המחירים שמשלמים ערביי ישראל המגיעים למכה. והמחירים הללו גבוהים, אפילו גבוהים מאוד.
2 צפייה בגלריה
חאג' מכה סעודיה יום שבת
חאג' מכה סעודיה יום שבת
המונים באבן הקדושה במכה, לפני ארבע שנים
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
מחירי חבילות לחג' לסעודיה עלייה לרגל מכה
מחירי חבילות לחג' לסעודיה עלייה לרגל מכה
המודעה שפורסמה: מחירים החל מ-29 אלף שקלים
לפני כחודש וחצי הודיעה "ועדת התיאום העליונה לעולי רגל" בארץ על מחירי החבילות למכה לשנה זו, מה שהוביל לביקורת עזה. לפי הודעת הוועדה, חבילה הכוללת עלייה לרגל, טיסות וארוחות במלונות במכה עולה עשרות אלפי שקלים לאדם. כל המלונות המוצעים לבחירה הם מפוארים, ברמה של ארבעה וחמישה כוכבים.
חבילה של חדר לארבעה אנשים עולה 118,800 שקל, משמע 29 אלף שקל לחאג' שיקיים את מצוות העלייה למכה. עלות חבילה של חדר לשלושה אנשים עולה כמעט 100 אלף שקל - 33 אלף שקל לאדם. שני אנשים בחדר ישלמו בסך הכול 67,400 שקל - 33,700 שקל לאדם. בחדרים יש הפרדה בין גברים ונשים, ואף שרוב העולים לרגל למכה הם בעל ואישה - הם לא ישהו יחדיו באותו חדר.
נכון לעכשיו - ולפחות עד השנה הבאה שבה ייתכן כי יתקיימו טיסות ישירות למוסלמים מנתב"ג לג'דה - עולי הרגל מגיעים לסעודיה דרך ירדן. אבל עליית מחירי החג' הובילה לחששות של רבים שהם לא יוכלו לעמוד בעלויות, ולכן יישארו בארץ. השאלות כעת אם השינוי הצפוי בשנה הבאה יוביל לירידה דרמטית במחירים, והאם עולי הרגל יוכלו להזמין בעצמם טיסות ומלונות או ששוב זה יתבצע אך ורק דרך עמותה אחת המטפלת בכך.
"לא יכול להיות שמצוות החג' תעלה לי ולאשתי כמעט 70 אלף שקל, וזה חוץ מההוצאות של 20 ימי השהייה", אמר תושב טירה. "מקווה שהטיסות הישירות יובילו לירידת מחירים, אחרת רבים לא יוכלו לקיים את המצווה". אישה מהצפון אמרה: "החלום שלי זה לעלות לרגל, אבל במחירים כאלה אני לא יכולה. כולנו מחכים לראות איך ישפיעו הטיסות הישירות. לא יכול להיות שעמותה אחת תשלוט בכולם".
מנהל "ועדת התיאום העליונה לעולי רגל" מוסטפא אזם מתח ביקורת לאחר שהעמותה הותקפה בעקבות המחירים שפרסמה. "עליית מחירי החג' אינה באחריותנו", טען. "סעודיה העלתה מחירים והוסיפה שירותים נוספים שיקבלו בתמורה. אנחנו מדברים על מלונות יוקרה סביב הכעבה. העולים לרגל השנה רק טסו ולא היו באוטובוסים, הם לא התמודדו עם שום בעיה. אלו שתוקפים אותנו אפילו לא יודעים איפה המסגדים נמצאים. אני פונה לאימאמים שמתחו ביקורת ואומר להם - לפני שתדברו נגדנו, בואו להקשיב עלינו. אחר כך תדברו איך שבא לכם".