נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יטוס ביום שישי מישראל ישירות לסעודיה - וכנראה אחריו יעשו את הדרך הזו עוד רבים אחרים. ב-CNN דווח אמש (רביעי) כי סעודיה צפויה להודיע השבוע שתאפשר לכל הטיסות המסחריות לישראל וממנה להשתמש בשטחה האווירי, ולצד זאת תאפשר לערביי ישראל לקחת טיסות שכר ישירות לסעודיה על מנת להגיע למכה ולקיים את מצוות החאג'.
עם זאת, בכירים בממשל האמריקני הודו כי נורמליזציה ביחסים בין ישראל לסעודיה עדיין רחוקה - אף שהיחסים החשאיים בין המדינות התרחבו. "הסכמי אברהם שינו את המצב הביטחוני במזרח התיכון", אמר בכיר בממשלה על ההסכמים שנחתמו בסוף שנת 2020 בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן. "התפקיד שלנו הוא להעמיק את היחסים בין המדינות שכבר חתמו, ולהרחיב את ההסכמים למדינות אחרות, ככל שנוכל".


7 צפייה בגלריה
היעד - מכה
היעד - מכה
היעד - מכה
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
הנשיא ביידן בטקס קבלת הפנים בנתב"ג, אתמול
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
טקס קבלת פנים לנשיא ארה"ב בנתב"ג
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
מתרשם ממערכת כיפת ברזל ומערכת הלייזר. הנשיא ביידן לצד שר הביטחון גנץ
(צילום: מארק ישראל סלם)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
משוחח עם ניצולות השואה גיטה (ג'יזל) סיקוביץ ורינה קווינט, אתמול
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מבקר ביד ושם
"אסור לנו אף פעם לשכוח". הנשיא ביידן מניח זר ביד ושם
(צילום: AFP)
ביומו הראשון של ביקור ביידן במזרח התיכון הוא נשא נאום ציוני בנתב"ג וסקר את מערכות ההגנה האווירית הישראליות - כולל התמקדות במערכות הלייזר - אבל הרגע המרגש ביותר היה שיחתו הממושכת עם שתי שורדות שואה ביד ושם, שיחה שארכה עשר דקות. "הוא היה מאוד חמוד, לא ציפיתי לדבר כזה", סיפרה גיטה (ג'יזל) סיקוביץ, בת 95, לאחר שיחתה עם ביידן. "הוא ירד על הברכיים שלו ונתן לנו נשיקה. סיפרתי לו כמה אני מרוגשת מלהיות בישראל ושהייתי 46 שנים באמריקה. אמרתי לו שחבל שמעט מאוד אמריקנים זוכרים כמה אמריקה טובה לנו. הנשיא היה מאוד מרוגש ומאוד חם".
גם רינה קווינט (86) סיפרה על המפגש המרגש עם ביידן: "אמרו לנו בהתחלה שאנחנו לא צריכות לגעת בו או לדבר איתו, אבל כשהוא הגיע - הוא פשוט נישק אותי. זה היה משהו, זה היה כל כך כיף. דיברנו על האישה הראשונה שלו ובתו שנהרגו בתאונת דרכים. הוא יודע מה זה כאב, והוא יודע מה זה הכאב שלנו. אמרתי לו שאני מאוד שמחה שהוא הגיע לפה, הוא יודע מה זה להמשיך בחיים. הוא אמר לי שאני צעירה ויפה. הנשיא הוא אדם מאוד חם".
בספר האורחים של יד ושם כתב ביידן: "כבוד גדול לחזור בחזרה לבית הרגשי שלי. אסור לנו אף פעם לשכוח, כי שנאה מעולם לא מובסת אלא רק מסתתרת. עלינו ללמד כל דור ודור שזה יכול לקרות שוב, אלא אם נזכור. זה מה שאני מלמד את ילדיי ונכדיי. לעולם לא נשכח".

7 צפייה בגלריה
לו"ז הנשיא ביידן בישראל
לו"ז הנשיא ביידן בישראל
וזה מה שצפוי לנשיא ביידן היום
היום ב-11:15 לפני הצהריים ייפגש ביידן עם ראש הממשלה יאיר לפיד במלון וולדורף אסטוריה בירושלים ולאחר מכן תתקיים פגישה מורחבת עם צוותים. אחר כך תתקיים מהמלון שיחת זום משותפת לביידן ולפיד, ביחד עם עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. בהמשך ימסרו שני המנהיגים הצהרות וישיבו על שאלות עיתונאים. ב"הצהרת ירושלים" המשותפת לביידן ולפיד, שעליה יחתמו השניים, יתחייב ביידן "לא לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני לעולם, ולנצל את כל מרכיבי הכוח הלאומי שלהם כדי להבטיח זאת".
בהצהרה יגידו השניים כי "בביקור שבנו ואשררנו את הקשרים הבלתי שבירים בין שתי המדינות ואת מחויבותה המתמשכת של ארצות הברית לביטחונה של ישראל. המנהיגים הסכימו שהשותפות האסטרטגית בין ארה"ב לישראל מבוססת על יסוד ערכים ואינטרסים משותפים ועל ידידות אמת. בהתאם ליחסים הביטחוניים ארוכי-השנים בין ארצות הברית לבין ישראל, והמחויבות הבלתי מעורערת של ארצות הברית לביטחונה של ישראל, ובמיוחד לשמירה על היתרון האיכותי שלה, הנשיא ביידן חזר על המחויבות האיתנה של ארצות הברית לחזק את יכולותיה של ישראל להרתיע את אויביה ולהגן על עצמה בעצמה מול כל איום או שילוב של איומים".
בסוף השיחה יחזור ביידן למלון המלך דוד, ולאחר התרעננות קצרה ייצא לקבלת פנים בבית הנשיא בירושלים - שם גם יפגוש את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, לאחר לחיצת היד החמה ביניהם בנתב"ג. במהלך הטקס, יבצעו יובל דיין ורן דנקר עיבוד מיוחד לרגל האירוע לשירים "לו יהי" של נעמי שמר, ו-"Let It Be" של ה"ביטלס". אחר כך ימשיך ביידן לטקס הפתיחה של משחקי המכביה באצטדיון טדי בירושלים. הוא ייפגש עם משלחת של 250 ספורטאים יהודים אמריקנים, ואז יצפה מהיציע עם לפיד והרצוג במצעד המשלחות.
מחר יבקר ביידן בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים ויודיע על הענקת סיוע בסך עשרות מיליוני דולרים לבתי החולים הפלסטינים במזרח העיר. באותו יום הוא גם יפגוש את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אבל בניגוד להצהרה המשותפת לו וללפיד - במקרה זה יישאו המנהיגים הצהרות נפרדות, עקב אי הסכמה על הנוסחים. לאחר מכן ימשיך ביידן כאמור בטיסה ישירה מישראל לג'דה שבסעודיה, לתחנה האחרונה במסעו במזרח התיכון - ואז צפויה ההודעה הסעודית על טיסות ישירות מנתב"ג לג'דה.
עשרות מיליונים צפו בערוצי הטלוויזיה וברשתות החברתיות בארץ ובעולם, בשידורים החיים שהועברו על ידי לשכת העיתונות הממשלתית. שיא הצפייה נרשם בארה"ב עם יותר מ-15 מיליון צפיות ברשתות הטלוויזיה המרכזיות וברשתות החברתיות של גופי החדשות הגדולים. באירופה נרשמו יותר מ-5 מיליון צפיות בשידורים החיים, ועשרות אלפי צפיות נרשמו ממדינות המפרץ ובהן איחוד האמירויות ובחריין.
פורסם לראשונה: 22:53, 13.07.22