מספר הפליטים שברחו מאוקראינה מאז תחילת הפלישה הרוסית חצה את הרף העגום של שלושה מיליון בני אדם – כך הודיע בצהריים (שלישי) הארגון הבינלאומי להגירה. סוכנות הפליטים של האו"ם מסרה שכ-1.8 מיליון מהפליטים האלה שוהים כעת בפולין הסמוכה. הדיווח הזה בא כשברקע נמשכים המאמצים לפנות לכודים רבים ככל האפשר מהעיר המופגזת מריופול שבדרום אוקראינה, שם נצורים עדיין כ-350 אלף בני אדם בלי שהרשויות בקייב יצליחו להזרים אליהם סיוע, בשל ההפגזות הרוסיות.

13 צפייה בגלריה
ילדים במקלט במריופול
ילדים במקלט במריופול
ילדים במקלט במריופול. מחכים למים ומזון, גם חשמל אין
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
גופות לפני קבורה בקבר המוני במריופול
גופות לפני קבורה בקבר המוני במריופול
מביאים הרוגים לקבורה בקברי אחים במריופול, בצל ההפגזות
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
בניין הרוס מהפגזות במריופול
בניין הרוס מהפגזות במריופול
הרס בעיר הנמל האסטרטגית
(צילום: AP)
דובר הצלב האדום הבינלאומי אמר בצהריים כי הלכודים במריופול, שם אוזלים המזון ומי השתייה וחלקים גדולים מהעיר מנותקים מחשמל, פשוט נחנקים בהיעדר סיוע. "המצב במריופול קיצוני – אנשים מתמודדים עם בחירות בלתי-אפשרויות סביב השאלה איך להאכיל את משפחותיהם ואת עצמם, והם לכודים", אמר הדובר. הרוסים, נזכיר, מקווים שהשתלטות על עיר הנמל האסטרטגית תסייע להם להשלים את כיבוש רצועת החוף הדרומית של אוקראינה, וכך לנתק לחלוטין את הממשלה והצבא האוקראיניים מהים.
אתמול יצאה סוף סוף ממריופול שיירה משמעותית ראשונה של מפונים, אבל עדיין היו בה רק כ-300 בני אדם שפונו. הם יצאו ב-160 כלי רכב, והיום הגיעו לעיר זפוריז'יה, הרחוקה כ-225 קילומטרים ממריופול. בצהריים עדכנה מועצת העיר מריופול כי עוד שיירת מפונים, ובה כ-2,000 מכוניות, עזבה את העיר, וכי עוד 2,000 מכוניות מחכות לצאת ממנה. הצלב האדום מסר מצדו כי הוא מקווה שהיום יצליח סוף סוף להעביר חלק מהסיוע הנחוץ למריופול. הוא הודיע שבשובם ממנה ינסו אנשיו להביא איתם ילדים ונשים מקרב התושבים הנצורים.
יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר בצהריים כי המלחמה נמצאת כעת על פרשת דרכים: או שיושג הסכם – או שרוסיה תסתער על הערים הנצורות. היועץ אמר כי לפי שעה הכוחות הרוסיים אינם מנסים להשתלט על קייב, אלא רק מקיפים אותה ומגבירים את המצור עליה, אך הם עלולים לפתוח בהסתערות אם לא יושגו סיכומים על הפסקת אש. גורם ביטחוני בכיר במערכת הביטחון האמריקנית אמר הלילה כי הכוחות הרוסיים עדיין מרוחקים כ-15 קילומטרים ממרכז קייב, וכי בסך הכול כמעט כל הכוחות הרוסיים בקושי התקדמו בסוף השבוע.
13 צפייה בגלריה
 נשיא אוקראינה ברחובות קייב
 נשיא אוקראינה ברחובות קייב
נשיא אוקראינה זלנסקי. ביקור הזדהות ממנהיגים בנאט"ו
(צילום: AFP PHOTO /UKRAINIAN PRESIDENCY PRESS OFFICE )
13 צפייה בגלריה
שריפה בבניין מגורים בקייב
שריפה בבניין מגורים בקייב
אש הבוקר בבניין מגורים בקייב אחרי פגיעה ישירה. שניים נהרגו
(צילום:AFP PHOTO / State Emergency Service of Ukraine)
13 צפייה בגלריה
קייב אישה  קשישה חולצה מהבניין
קייב אישה  קשישה חולצה מהבניין
פינוי קשישה שחולצה מהבניין שנפגע בקייב
(צילום: EPA )
אחר הצהריים התחדשו השיחות בין נציגי אוקראינה ורוסיה, בתקווה לסלול את הדרך להסכמות כלשהן. שעות לפני כן אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי מוקדם לומר מה הן יניבו. פסקוב, המקורב מאוד לפוטין, אמר כי עצם העובדה שהשיחות נמשכות היא דבר חיובי.

אש על נמל התעופה בדניפרו

אזעקות, הפגזות והפצצות המשיכו לפקוד הלילה והבוקר את ערי אוקראינה. בבירה קייב נפגעו לפחות שני בנייני מגורים רבי-קומות, ובצהריים עדכנו הרשויות שם כי מספר ההרוגים מהפגיעות הללו עלה משניים לארבעה. נזק נגרם הבוקר גם לתחנת המטרו לוקייניבסקה, לא הרחק ממרכז העיר, המשמשת כמקלט מפני הפצצות. הרשויות באוקראינה דיווחו עוד כי במהלך הלילה הגבירו הכוחות הרוסיים את התקיפות באירפין, הוסטומל ובוצ'ה, כולם פרברים של הבירה. הבוקר דווח גם כי מספר ההרוגים בהפצצה אתמול של מגדל טלוויזיה ליד העיר ריבנה, ממערב לבירה, עלה מתשעה ל-19 לפחות.
13 צפייה בגלריה
כוחות הצלה מתמודדים עם שריפה בבניין מגורים ב קייב
כוחות הצלה מתמודדים עם שריפה בבניין מגורים ב קייב
מאמצי הכיבוי בבירת אוקראינה, הבוקר. הערב ייכנס לתוקף עוצר
(צילום: רויטרס )
13 צפייה בגלריה
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הריסות בעקבות תקיפה אווירית בדניפרו
הרס בדניפרו, העיר הרביעית בגודלה. הבוקר הופצץ נמל התעופה
(צילום: AFP)
בצהריים הכריז ראש העיר קייב ויטלי קליצ'קו כי עוצר יוטל בבירה הערב ב-8:00, והוא יימשך עד יום חמישי ב-7:00 בבוקר. במהלך העוצר תותר התנועה רק לאנשים שיהיה להם אישור מיוחד או רק כדי להגיע למקלטים: "הבירה היא הלב של אוקראינה, ונגן עליה", אמר קליצ'קו. "קייב היא כעת הסמל והבסיס הקדמי של החירות והביטחון של אירופה, ולא נוותר עליה".
אזעקות נשמעו הלילה לא רק בקייב, אלא גם באודסה שבדרום אוקראינה, באומן שבמרכזה ובחמלניצקי שבמערבה. זירת מלחמה נוספת שמתפתחת בימים האחרונים היא דניפרו, העיר הרביעית בגודלה במדינה. מאז החצי השני של השבוע שעבר מדווחים שם על הפצצות, והכוחות הרוסיים צוברים כוחות סביב העיר. הבוקר מסר מושל האזור כי רוסיה הפציצה את נמל התעופה האזרחי המרכזי באזור, וגרמה בו הרס כבד. לדבריו הכוחות הרוסיים הרסו מסלול המראה בנמל וגרמו נזק גם לטרמינל: "יידרש זמן רב כדי לשקם, אבל ננצח!", מסר המושל ולנטין רזניצ'נקו.
13 צפייה בגלריה
צ'רנייב כבאים נאבקים בשריפה ב עקבות מתקפה אווירית רוסית
צ'רנייב כבאים נאבקים בשריפה ב עקבות מתקפה אווירית רוסית
מכבים אש אחרי תקיפה רוסית בצ'רניהיב. בצהריים: אזהרה מהפצצות
(צילום: AFP PHOTO / STATE EMERGENCY SERVICE OF UKRAINE)
13 צפייה בגלריה
מיקולאייב  אוקראינה נשים מפונות למרתף בית חולים ליולדות בעקבות אזעקה
מיקולאייב  אוקראינה נשים מפונות למרתף בית חולים ליולדות בעקבות אזעקה
מפנים יולדות בעקבות אזעקה במיקולאייב, עוד עיר שעליה צרים הרוסים
(צילום: AFP )
בצהריים פרסמו הרשויות באזור צ'רניהיב שבצפון אוקראינה אזהרה חמורה שבה נקראו התושבים להיכנס מיד למקלטים לקראת הפצצות שעלולים לבצע בקרוב הכוחות הרוסיים. "שימו לב! תקיפות אוויריות בכל אוקראינה! תפסו מחסה!", נמסר בהודעה.

הקרמלין על המפגינה שפרצה לשידור: "חוליגנית"

בתוך כך, בצעד של הזדהות שכמותו לא נרשם מאז תחילת המלחמה הודיעו הבוקר ראשי הממשלה של צ'כיה, פולין וסלובניה, כולן חברות בנאט"ו, כי יגיעו היום לקייב להיפגש עם הנשיא זלנסקי, כנציגיו ושליחיו של האיחוד האירופי. "מטרת הביקור היא להדגיש את התמיכה חסרת הפשרות של האיחוד בריבונותה ובעצמאותה של אוקראינה, וכן להציג חבילת סיוע נרחבת לאוקראינה ולאוקראינים", נמסר בהודעת ראש הממשלה הצ'כי פטר פיאלה.

13 צפייה בגלריה
מרינה אובסניקובה
מרינה אובסניקובה
נעצרה ונעלמה. מרינה אובסייניקובה
(מתוך פייסבוק )
בינתיים ממשיך המערב להגביר את הלחץ הכלכלי על רוסיה ועל מקורביו של פוטין. בצהריים הכריזה בריטניה על 350 סנקציות חדשות, והן כוללות אוליגרכים כמו אנדריי מלניצ'נקו, בעליה של יצרנית דשנים גדולה, ופיוטר אבן, איל נפט שהאימפריה הכלכלית שלו שווה כ-4.7 מיליארד דולר. סנקציות חדשות, הכוללות הקפאת נכסים ואיסורי טיסה, הוטלו גם על שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו, נשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב ודוברת משרד החוץ הרוסי מריה זחרובה. לדברי בריטניה, סבב הסנקציות הנוכחי כולל אישים רוסים שהונם הכללי מגיע יחד ליותר מ-130 מיליארד דולר. בימים האחרונים כבר צצו סימנים לכך שהלחץ על עשירי רוסיה נותן את אותותיו, וכמה מהם קראו – גם אם בזהירות רבה ומבלי להפנות את הקריאה מפורשות למשטר הרוסי – לחדול מהמלחמה.
בעולם, בינתיים, מביעים היום התפעלות מהצעד האמיץ שנקטה אמש מרינה אובסייניקובה, עורכת בערוץ הטלוויזיה הרוסי הממלכתי "רוסיה 1", שפרצה לאולפן במהלך השידור החי של מהדורת החדשות המרכזית ומאחורי המגישה הניפה שלט שעליו נכתב: "די למלחמה! אל תאמינו לתעמולה! הם משקרים לכם כאן! רוסים נגד המלחמה". אחר כך הופץ סרטון שצילמה לפני המעשה, ושבו היא מאשימה את פוטין בפשעים המתחוללים באוקראינה ומודה כי היא חשה בושה על שעזרה להפיץ את מסרי התעמולה של הקרמלין.
13 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני
מנהיג האופוזיציה נבלני. הקרמלין לא הצליח להרוג, ויאריך את המאסר
(צילום: EPA)
אובסייניקובה נעצרה, והבוקר עדכן עורך דינה כי הוא אינו יודע היכן היא. הקרמלין כינה בצהריים את המעשה שלה "חוליגניזם". לפי "חוק הפייק ניוז" שאושר לאחרונה ברוסיה, היא עלולה להישלח ל-15 שנות מאסר. נציבות האו"ם לזכויות אדם קראה בצהריים לשלטונות רוסיה לוודא שאובסייניקובה לא תיענש על כך שמימשה את זכותה לחופש ביטוי.
בתוך כך בצהריים דיווחה רשת CNN כי ליליה גילדייבה, מגישת חדשות בערוץ הטלוויזיה NTV, הערוץ השלישי הנצפה ביותר ברוסיה, עזבה את המדינה והתפטרה מתפקידה. גילדייבה הנחתה את מהדורת חדשות הערב של הערוץ, השייך לענקית הגז "גזפרום". הערוץ מזוהה מאוד עם הקו של הקרמלין. לפני עזיבתה הספיקה גילדייבה לומר לבלוגר המקומי איליה ורמלוב: "עזבתי את רוסיה כי פחדתי שהם לא יתנו לי פשוט ללכת, ואז התפטרתי".
בצעד מתריס נוסף כלפי המערב, ובתמרור אזהרה חמור לאופוזיציה הרוסית הכמעט-מושתקת, ביקשה היום התביעה ברוסיה לגזור 13 שנות מאסר נוספות על מנהיג האופוזיציה הרוסית אלכסיי נבלני, המרצה כבר עתה שנתיים וחצי מאסר במושבת עונשין ממזרח למוסקבה. מדובר באותו נבלני שלפני פחות משנתיים הביון הרוסי הרעיל אותו בהוראת הקרמלין באמצעות החומר הכימי נוביצ'וק, אך לא הצליח לגרום למותו.
פורסם לראשונה: 13:28, 15.03.22