מילון "מרים וובסטר" הכריז היום (ב') כי מילת השנה שלו ל-2022 היא "גזלייטינג" (gaslighting), שלאחרונה גבר מאוד השימוש בה בחיי היום-יום ובתרבות הפופולרית. לפי אנשי המילון, בחיפוש המונח "גזלייטינג" על-ידי גולשים ב"מרים וובסטר" חל השנה גידול של 1,740% בהשוואה לשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
גזלייטינג מילת השנה של מרים וובסטר
גזלייטינג מילת השנה של מרים וובסטר
"גזלייטינג" פורחת אחרי 84 שנה. הכול התחיל במחזה
(צילום: shutterstock )
3 צפייה בגלריה
מילון מרים וובסטר מילת השנה
מילון מרים וובסטר מילת השנה
100 מיליון צפיות בחודש. גם "אוליגרך" ו"מלכה רעיה" ברשימת הפופולריות של "מרים וובסטר"
(צילום: shutterstock)
"גזלייטינג" הוא מונח מתחום הפסיכולוגיה, ובמילון "רב-מילים" הישראלי הוא מוגדר כ"סוג של התעללות רגשית, שבה המתעלל גורם לאדם אחר להטיל ספק בכושר השיפוט שלו ומערער את תחושת המציאות שלו באמצעות מניפולציות, כגון שקרים והכחשות, שכנוע של האחר שהוא אינו כשיר נפשית ועוד". במילון מסבירים כי מקור המונח הוא במחזה Gaslight מ-1938, שבו בעל משכנע את אשתו שהיא איבדה את שפיותה, וזאת באמצעות מניפולציות שונות, כולל הדלקת אורות הגז בביתם.
"גזלייטינג היא מילה שהתפשטה מהר באנגלית, במיוחד בארבע השנים האחרונות, וממש הפתיעה אותי", אמר היום פיטר סקולובסקי, עורך "מרים וובסטר". "זו מילה שהמשתמשים הרבו לחפש מדי יום ביומו בשנה החולפת". בהגדרתם ל"גזלייטינג", הדומה מאוד לזו של "רב-מילים", מדגישים אנשי "מרים וובסטר" כי פעולת הגזלייטינג מתבצעת בדרך כלל לאורך זמן, ונוטה לגרום לקורבן לפתח תלות במבַצע המניפולציה.
השימוש במונח "גזלייטינג" נפוץ במיוחד לתיאור התנהגותם של אנשים אלימים כלפי בני זוגם במערכות יחסים רומנטיות וכלפי קרוביהם במערכות יחסים בתוך המשפחה. עם זאת, הוא משמש גם בהקשרים אחרים, ובתחום הרפואה למשל קיים המונח "גזלייטינג רפואי", המתייחס למצב שבו גורם רפואי מוסמך מתייחס בביטול לתסמיניו או למחלתו של המטופל ופוטר אותם בטענת "הכול בראש שלך".
3 צפייה בגלריה
גזלייטינג מילת השנה של מרים וובסטר
גזלייטינג מילת השנה של מרים וובסטר
כל השנה הייתה ב-50 החיפושים המובילים. "גזלייטינג"
(צילום: shutterstock )
לאתר "מרים וובסטר" יש כ-100 מיליון צפיות בחודש, ואת מילת השנה הוא נוהג לבחור על סמך נתוני הצפייה האלה. העורך סקולובסקי מספר ש"גזלייטינג" העבירה את כל שנת 2022 ברשימת 50 המילים המחופשות ביותר, וכך התבלטה.
בעשירייה הפותחת של מילות השנה ל-2022 ב"מרים וובסטר" אפשר למצוא גם את המילים "אוליגרך", כנראה על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות שהיא גררה נגד מיליארדרים רוסים; "אומיקרון", שהוא זן הקורונה שהיכה בעולם בתחילת השנה; ו"מלכה-רעיה", תוארה החדש של המלכה קמילה בבריטניה.