3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד  נפתלי בנט  גדעון סער
יאיר לפיד  נפתלי בנט  גדעון סער
סער, בנט ולפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי, חיים צח, לע"מ, יואב דודקביץ )
ראש הממשלה אמר לפני שנה כי "לא ייכנס לממשלה המנותקת והמנופחת". ראש הממשלה החליפי התחייב ב-2015 לא למנות מעל 18 שרים ואמר כי "ממשלה מנופחת זו שחיתות". בכיר אחר בקואליציה אמר אשתקד כי "לא נכון להקים את הממשלה הכי מנופחת במשבר הכלכלי הקשה ביותר". ועדיין, אחרי שלא פחות מ-27 שרים מונו לממשלת בנט-לפיד, ולאחר שהחוק הנורבגי הורחב אף הוא - ממשיכים המינויים, במטרה לנסות ולייצב את הקואליציה הרעועה.
הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון את מינויו של חבר הכנסת אלי אבידר שפרש מישראל ביתנו לשר במשרד ראש הממשלה. לאחר ששר המודיעין אלעזר שטרן ימונה ליו"ר הסוכנות היהודית באוקטובר, אבידר אמור להחליף אותו ולהתמנות לשר המודיעין. במקביל הממשלה צפויה לאשר את מינויו של ח"כ יאיר גולן ממרצ לתפקיד סגן שר הכלכלה, כדי לאפשר העברת ועדה לאופוזיציה, ובכך לפתור את המשבר בנושא הזה.

3 צפייה בגלריה
אלי אבידר במליאת הכנסת
אלי אבידר במליאת הכנסת
אלי אבידר. ימונה לשר במשרד ראש הממשלה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כל זאת, לאחר שראשי הקואליציה הנוכחית דיברו פעם אחר פעם בשנים האחרונות נגד מינוי סיטוני של שרים וסגני שרים. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הוביל את המאבק הזה, ולפני שש שנים אמר: "לבזבז כספי ציבור זו לא יציבות. משרות שר הן לא משהו שמשתמשים בו בשביל לשחד את שותפיך הקואליציוניים אלא נועדו כדי לשרת את הציבור. אסור לחזור למצב שבו יש 39 שרים וסגני שרים. ממשלה מנופחת היא שחיתות שלטונית". לפני חודש כבר הודה לפיד בכישלון בנושא הזה. "נכשלתי במספר השרים, אבל זה חלק מהדרך להקים ממשלה", אמר.
לפני שנה, כשנשאר מחוץ לקואליציה בממשלת נתניהו-גנץ, דיבר גם ראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט בגנות ממשלה עם מספר שרים רב במיוחד. "אני לא נכנס לממשלה הזאת, זו ממשלה מנותקת, מנופחת, שמתעסקת בהכול חוץ מבלהציל את הפרנסה", אמר.
במרץ שעבר, מעט לאחר פרוץ הקורונה, תקף גם גדעון סער - כיום יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים - את הכוונה להקים ממשלה עם מספר שרים גדול. "לא נכון להקים את הממשלה המנופחת ביותר בעת המשבר הכלכלי הקשה ביותר", כתב אז בטוויטר.
למרות כל הצהרות העבר הללו, מאז השבעת הממשלה ראשי הקואליציה הנוכחית רצו להכניס את אבידר לתוך הממשלה וזאת על רקע המתיחות בינו לבין מפלגתו של אביגדור ליברמן. המטרה הייתה למצוא מתווה מוסכם, ולקבל את אישורו של ליברמן. באחרונה יו"ר ישראל ביתנו נתן את הסמכתו לתוכנית, שנרקמה על ידי מזכיר הממשלה שלום שלמה. הסמכויות של אבידר במשרד ראש הממשלה טרם נסגרו סופית.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יאיר גולן. ישמש כסגן שר הכלכלה
(צילום: יואב דודקביץ)
אבידר הדגיש בשבועות האחרונים כי הקמת הממשלה היא אחד הדברים ההיסטוריים מאז קום המדינה. בשבועות האחרונים הוא צידד פעם אחר פעם בצירוף רע"ם ואמר כי לדעתו מדובר באירוע שתהיה לו השלכה על המרקם החברתי בשנים הקרובות.
בעבר תקף אבידר בחריפות את העריקים שהצטרפו לממשלה הפריטטית, אך כעת דחה את הביקורת על כך שקיבל גם הוא ג'וב כדי לשמור על נאמנותו: "אני לא נכנס כדי לקבל תפקיד שר. אני נכנס כדי לעזור לממשלה להחזיק מעמד. אם הייתי רוצה לקבל שר יכולתי להיות שר בלי סמכויות אצל ליברמן. הכוונה להיכנס ולחזק את הממשלה בתוך מנעד העולמות שאני יודע לעבוד בהם".
במקביל הממשלה צפויה כאמור לאשר את מינויו של ח"כ גולן ממרצ לתפקיד סגן שר הכלכלה. "משבר הקורונה המחיש עד כמה חשוב תפקיד המדינה בניהול הכלכלה וההשקעה באזרחים. אני שמח להצטרף לשרה אורנה ברביבאי בהתמודדות משותפת עם האתגרים שבחיזוק התעשייה ושיקום כלכלת ישראל", אמר גולן.