דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, סבור שהמשבר המתפתח בין ארה"ב לישראל עשוי להקשות על השגת יעדי המלחמה והעסקה להשבת החטופים. השגריר, שמונה על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בימי כהונתו, תקף את החלטת ארה"ב לא להטיל וטו אמריקני על ההצעה להפסקת אש שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם. "זה מעשה בגידה בישראל, לא רק על ידי ביידן, אלא על ידי המפלגה הדמוקרטית", אמר הבוקר (יום ד') בריאיון ל-ynet.

2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"היה צריך לטפל בזה בצורה פרטית, לא באו"ם". ביידן
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
"אני חושב שבטווח הקצר זה רציני מאוד, כי אני חשוב שיש לכך השלכות על מאמצי המלחמה ובמיוחד על היכולת להשיב את החטופים", הסביר פרידמן על המשבר המתהווה בין ישראל לארה"ב. "אלו עניינים רציניים מאוד, ואני חושב שהעובדה שאיסמעיל הנייה מבקר בטהרן כעת וחוגג את החלטת האו"ם - מראה שחמאס מרגיש ביטחון, וחושב שהוא יכול לשרוד את המלחמה. זה מקשה על ניהול המו"מ איתם לגבי החטופים".
ההחלטה של ממשל ביידן ונציגיו באו"ם להימנע מהטלת וטו על ההחלטה, לדבריו, היא "מעשה בגידה בישראל, לא רק על ידי ביידן, אלא על ידי המפלגה הדמוקרטית". הוא הסביר: "זה התחיל עם ברני סנדרס ואז זה המשיך עם צ'אק שומר, ועכשיו גם ממשל ביידן. זה מאוד מדכא ומאכזב, ושוב, יהיו המחלוקות אשר יהיו בין ישראל ואמריקה לגבי אסטרטגיות, המלחמה היא מורכבת ואנשים יכולים לא להסכים, אבל צריך לטפל בזה בצורה פרטית, בוודאי לא באו"ם, שמעולם לא היה ידיד של ישראל".
כמו לשכת נתניהו, שקשרה בין ההחלטה באו"ם לבין הקשיים שמערים חמאס במו"מ, גם פרידמן בטוח שארגון הטרור שאב עידוד מההחלטה: "זה נתן להם את היכולת לחשוב שהם יכולים לחמוק מהמלחמה הזו בשלמות, שהם יכולים אולי לסיים אותה עם אוגדות מלאות, ושחייו של יחיא סינוואר יינצלו וחמאס יצליח בביצוע המתקפה הנוראה הזו על העם היהודי. עבור סינוואר, לבצע את המעשה הזה ולשרוד, יהפוך אותו למנהיג הטרור בעולם. אני חושב שזה מעצים אותו ומקשה על ישראל והאחרים להכריע את הטרור".
2 צפייה בגלריה
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
 איסמעיל הנייה, יחיא סינוואר
"כשהאו"ם אומר לישראל להפסיק להילחם, זה ניצחון ענק לחמאס". הנייה וסינוואר
(צילומים: AP)
פרידמן סבור שההחלטה תקשה על ישראל, ותאפשר לחמאס להעלות את המחיר במו"מ לעסקה. "למה שחמאס יבצע עסקה, אם הם לא חוששים שהם הולכים להיות מושמדים או לשחרר את אנשיהם מהכלא? כשהאו"ם אומר לישראל להפסיק להילחם, זה ניצחון ענק לחמאס. ושוב, הם חוגגים. זה לא אני שחושב כך, זה חמאס".
על הטענה שמדובר בהחלטה פוליטית פנים-אמריקנית בשנת בחירות, אמר: "אני חושב שלפוליטיקה יש השפעה עצומה על כך, אני חושב שביידן מנסה להיראות מאוזן בנושא, והוא חושב שזה יעזור לו להשיג יותר קולות בעולם הערבי בארה"ב, וגם בעולם הפרוגרסיבי. זה לא תירוץ".
כשנשאל אם הוא חושב שההתנהלות כעת הייתה שונה אם הנשיא היה טראמפ, השיב: "אני חושב שכן, היה פחות סיכוי שהיינו מגיעים למקום הזה, כי הרבה ממה שאפשר את המתקפה ב-7 באוקטובר היה מימון עצום שהגיע מאיראן לחמאס ולחיזבאללה. חמאס היו מרוששים כשעזבנו את התפקיד. כשעזבנו את התפקיד לאיראן הייתה השפעה מועטה ברחבי העולם, ומאז שביידן נכנס לתפקיד ולא אכף את הסנקציות, איראן הפכה לאומה עשירה מאוד".