ח"כ לשעבר דנון על הסכם הגז: "דינו להתבטל, נמצא את הדרכים"
(צילום: ניצן דרור, נויל האריס)

לאחר שישראל ולבנון הודיעו אתמול (שלישי) כי הן מאשרות את הטיוטה הסופית שהעבירה ארה"ב להסכם הגבול הימי, חבר הכנסת לשעבר ויו"ר הליכוד העולמי דני דנון תקף את ההסכם בחריפות בריאיון לאולפן ynet. "מדובר בסחטנות - סחיטה באיומים של נסראללה שעם אקדח לרקה איים עלינו ולפיד נכנע. ככה לא מנהלים משא ומתן. אנחנו ניהלנו את זה במשך כמה שנים ולא נכנענו", אמר דנון.
גורמי הביטחון, שאת רובם מינה נתניהו, תומכים בהסכם. אתה לא סומך עליהם? "עם כל הכבוד להם, מי שמקבל את ההחלטה זה הדרג המדיני. מדובר בנכס כלכלי שחשוב למדינת ישראל ולפיד ויתר עליו. את הוויתור הזה אי אפשר להציג כהישג. עכשיו יש פסטיבל להצדיק את המהלך הזה כחשוב ומצוין. אם ההסכם כל כך טוב, שיציגו אותו בפני הכנסת ויצביעו עליו. בנוסף, אנחנו גם שבועיים לפני בחירות, אי אפשר להמתין? זה נראה לא טוב שעושים את זה ככה".
2 צפייה בגלריה
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
ספינה של חברת אנרג'יאן ב מאגר גז כריש
מאגר כריש
(צילום: AFP / ENERGEAN)
היועמ"שית אמרה שאין צורך באישור הכנסת - היא שוגה מבחינה חוקית? "אם קוראים בין השורות היא דווקא ממליצה לממשלה להביא את ההסכם להצבעה בכנסת. היא נתנה אופציה שנייה של אישור בממשלה, אבל הממשלה תתכנס רק ביום הבחירות. איפה זה נשמע? יש לנו סכסוך ימי עם מצרים וקפריסין, ולהסכם יהיו השלכות על כך".
אתה אומר שההסכם לא חוקי? "דינו של ההסכם הזה להתבטל, אנחנו נמצא דרכים לתקן את העוול של ממשלת מעבר שעושה מחטף כזה. נשתמש בכל הכלים שיש לנו לתקן את המצב. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו יורשים הסכמים מסוכנים וגרועים, ואם תהיה הזדמנות לצאת ממנו אז נעשה את זה. זה הסכם רע לישראל והוא לא נעשה בצורה חוקית ומסודרת".
שרת האנרגיה: "ההסכם שומר על זכויותינו הכלכליות"
(צילום: אורי דוידוביץ, נויל האריס)

מנגד, שרת האנרגיה קארין אלהרר (יש עתיד) הדגישה בריאיון לאולפן כי ישראל שמרה על זכויותיה הכלכליות: "ההסכם מנוסח בצורה כזו שהוא מפנה להסכם בין ישראל לחברת טוטאל. המדינה תקבל תמלוגים מהמאגר הלבנוני. יתרה מזו, עד שלא יוסדר עניין התמלוגים ונתחיל לקבל כספים - לא יהיה פיתוח של המאגר. בנוסף יש גם ערבות אמריקנית להסכם". אלהרר גם הוסיפה עקיצה לכיוונו של נתניהו: "לנו אין בני דודים באירוע".
ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי) שיבח את ההסכם בריאיון לשרון כידון וישי שנרב ב-ynet radio. "זה הסכם מאוד רציני, שהוא תוצר ישיר של פעילות ארוכת שנים - שהתחילה עוד בימי שלטון הליכוד", אמר כהנא. בנוגע לאפשרות של אישור ההסכם בכנסת, חבר הכנסת הוסיף: "היועצת המשפטית לממשלה אמרה להבנתי שאפשר ורצוי להעביר את זה גם לכנסת. אנחנו כמובן נמלא אחר הנחיותיה, כפי שאנחנו נוהגים בדרך כלל".
2 צפייה בגלריה
מתן כהנא
מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא: "נתניהו הוא גדול המתרפסים מול חיזבאללה"
(צילום: מיכל פתאל)
וגם מדובר בהישג פוליטי. "אני לא עוסק בהישגים פוליטיים. יש תמימות דעים שההסכם טוב לישראל. האמירות של נתניהו פוגעות בביטחון המדינה. הוא למעשה גדול הנכנעים והמתרפסים בפני הפגנות הכוח של חיזבאללה: בתחילת כהונתו הם החזיקו ב-10,000 טילים, ובתום כהונתו הוא העביר לנו הלאה חיזבאללה עם 150,000 טילים, אז שלא יספר לאף אחד על עמידה איתנה מול חיזבאללה. האדם היחיד בצד השני שחושב שההסכם לא טוב הוא נסראללה".
האם העיתוי ראוי? כפי שציינת, המו"מ התחיל עוד בימי הליכוד בשלטון. "להבנתי יש דחיפות לחתום על ההסכם בגלל אי היציבות בלבנון, וחתימה עליו תביא ליציבות אסטרטגית בחזית הצפונית. היום לבנון היא מדינה נחשלת עם פחות חשמל מאשר בעזה, ואם לעם הלבנוני יהיו חיים נוחים יותר זה יכול לקדם מאוד את היציבות של ישראל. יציבות אנרגטית בלבנון משמעותה מחירי הפסד במקרה של מלחמה, ולכן כל גורמי הביטחון חושבים שזה הסכם טוב לישראל".
אז תהיה יציבות אנרגטית בלבנון - מה עוד השגנו בהסכם? "שמרנו על ההיבטים הביטחוניים שחשובים לישראל: קו הגבול הימי, קו המצופים, שמאפשר לחיל הים ולפיקוד צפון לשמור על כל החזית הצפונית ועל ראש הנקרה. גם לא ויתרנו על מים ריבוניים ועל מים טריטוריאליים. ויתורים כאלה ואחרים הם רק מההיבט הכלכלי".
ח"כ קריב מהעבודה: "ההסכם יונח על שולחן הכנסת, אך לא דורש את אישורה"
(צילום: נויל האריס)

ח"כ גלעד קריב (העבודה) הדהד את דבריו של כהנא בריאיון לאולפן ynet, והוסיף כי "ההסכם מקטין דרמטית את התלות של לבנון באיראן, בכסף איראני". קריב ציין כי ההסכם אכן יונח על שולחן הכנסת, שם הח"כים יוכלו לעבור על "האותיות הקטנות". "ההסכם לא דורש את אישור הכנסת, אך ראוי שהיא תדון בו בגלל תקופת הבחירות. לא מסתירים שום דבר, הכל מוצג לציבור", אמר.
מוצג לציבור ובכל זאת, אין משאל עם. "השאלה הזו היא תוצר של כוחה של מכונת התעמולה של נתניהו. משאל עם רלוונטי רק למצב שבו מבקשים לבטל את הריבונות הישראלית על טריטוריה מסויימת. זו לא הסיטואציה. נזכיר, לא היו משאלי עם על הסכמי אברהם".