בית המשפט המחוזי בתל אביב צפוי לגזור ביום שלישי את דינו של מי שבמשך שנים כונה "העבריין מספר 1 בישראל", ראש ארגון הפשיעה יצחק אברג'יל. השופטים צפויים לגזור עליו מספר מאסרי עולם. יחד עם אברג'יל ייגזר גם דינם של חברי הארגון שלו, שהורשעו גם כן.
שבע שנים חלפו מאז הוגש כתב האישום הענק הזה, במה שהפכה להיות הפרשה הפלילית הגדולה בישראל. רגע לפני גזר הדין בפרשה, ליקטנו את רגעי השיא במשפט שהוביל לאולם בית המשפט את בכירי עולם הפשע הישראלי.
10 צפייה בגלריה
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל
יצחק אברג'יל בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)

כתב האישום מוגש

ב-13 ביולי 2015 הגישה הפרקליטות לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתבי אישום נגד בכירים בעולם הפשע, ובראשם מי שהיה באותו הזמן העבריין מספר 1 במדינה – יצחק אברג'יל. לצדו הואשמו גם אחיו מאיר אברג'יל, יד ימינו מוטי חסין, העבריין אבי רוחן, ריקו שירזי (באישום נפרד) ו-14 מעורבים נוספים.
10 צפייה בגלריה
ארכיון 2015 ניסים מרום לוחץ יד ל איציק אברג'יל יצחק אברג'יל כתב אישום ביהמש תל אביב פרשה 512
ארכיון 2015 ניסים מרום לוחץ יד ל איציק אברג'יל יצחק אברג'יל כתב אישום ביהמש תל אביב פרשה 512
התובע ניסים מרום לוחץ את ידו של אברג'יל בפתח המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
בהתאם לחוק המאבק בארגוני הפשיעה, כתבי האישום ייחסו למעורבים שורה של עבירות רצח, עבירות סמים בהיקפים אדירים ברחבי העולם ועבירות נוספות. הפרשה הפלילית הגדולה בתולדות המדינה, שמוכרת יותר כ"פרשה 512", הגיעה אל בית המשפט.

הנאשמים תחת זכוכית משוריינת

בתחילת ספטמבר 2016 הושבו בכירי עולם הפשע הישראלי בספסלי המעצר באולם ששופץ במיוחד לכבוד הפרשה. הם היו מוקפים בזכוכית משוריינת עבה.

אחד הנאשמים, סמי ביטון, הגיע להסדר טיעון מקל עם הפרקליטות ומסר באותו היום עדות מוקדמת, רגע לפני שיצא שוב מהמדינה. להגנתו, גם הוא הוקף בזכוכית משוריינת. "הצמידו לי אקדח לרקה ושאלו אם אני מעדיף את עצמי או את הבן", סיפר לשופטים על דרכי הפעולה של העבריינים. מספר שנים אחר כך הוא הלך לעולמו, בנסיבות לא פליליות.

הקלטות יצחק אברג'יל

במשך שנים האזינו מערכות אכיפת החוק בארץ, בארצות הברית ובאירופה ליצחק אברג'יל וחבריו. באחת מההקלטות, שהגיעו לידי ynet ופורסמו באוקטובר 2016, שוחח אברג'יל עם מקורבו מהכלא האמריקני, שם ריצה מאסר בגין עבירות אחרות.
בין היתר הוא סיפר למקורב על תנאי הכליאה שלו: "אתה רואה את הסחורה שיש פה אתה לא רוצה לדבר עם אף אחד. סחורה של חרא. זה הבית סוהר עם הבחורים הכי מופרעים, אתה יודע".

"נאום האשכנזים"

ב-5 פברואר 2017 החל שלב ההוכחות בתיק. התובע, עו"ד ניסים מרום, הבטיח לשופטים: "נפרוס בפניכם ראיות שנאספו לאורך שנים. בבסיס הראיות עדויות של שישה עדי מדינה, מרביתם חברים בארגון".
בתחילת הדיון התפרץ אחד הנאשמים, משה מלול, וקרא לעבר התובעים: "חבורת נוכלים אשכנזים, מגעילים, אוכלי שרצים". אל השופטת גיליה רביד קרא: "את אשכנזייה". את שלב ההוכחות החל אברג'יל ללא ייצוג משפטי, לאחר שבית המשפט העליון התיר לסנגוריה הציבורית שלא לייצגו. הוא ביקש מהשופטים לדחות את הדיון כדי שיוכל ללמוד את התיק ולייצג את עצמו כראוי, אך בית המשפט לא נענה לבקשה.
10 צפייה בגלריה
מלול. "חבורת נוכלים אשכנזים, מגעילים, אוכלי שרצים"
מלול. "חבורת נוכלים אשכנזים, מגעילים, אוכלי שרצים"
מלול. "חבורת נוכלים אשכנזים, מגעילים, אוכלי שרצים"
(צילום: מוטי קמחי)
ראשון העדים בפרשה היה בני ברטל, שאיבד את גיסו נפתלי מגד ז"ל בניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין ב-2003. "כל החנות הפכה לעשן שחור. לקח לי כמה שניות כדי להבין מה קרה", סיפר באולם בית המשפט. "בית שהיה שמח ומאושר הפך לגיהנום".

לאן נעלם החייל?

מיכה בן הרוש היה, על פי כתב האישום, חלק מחוליה מטעם יצחק אברג'יל שניסתה לחסל את זאב רוזנשטיין ליד גני התערוכה ביוני 2003. בעשור הקודם הוא נעלם ועד עכשיו לא ידוע מה עלה בגורלו.
הפרקליטות טענה שבארגון הפשע הוחלט להבריח אותו מהארץ לספרד, שם שהה בדירת מסתור תחת שמירה של שני שומרים במשך שנה וחצי. לאחר מכן, על פי הפרקליטות, בן הרוש נעלם וההנחה של רשויות האכיפה היא שהוא נרצח, למרות שגופתו מעולם לא נמצאה.
בבית המשפט העידו בנושא אחיו וחברתו. "הפעם האחרונה ששמעתי ממנו הייתה ב-2005 בערך... הוא אמר שנסע לטייל, יסדר כמה דברים ויחזור", העיד האח. "קצת לפני פסח הוא התקשר ואמר 'אני עובר מקום, שבוע-שבועיים גג אתקשר'. אמרתי לו שאמא לא ישנה. מאז עברו לא שבוע ולא שבועיים, לא חודש ולא חודשיים".

גזר הדין של ריקו שירזי

ביולי 2017 נגזרו תשע שנות מאסר על העבריין ריקו שירזי, שהואשם בכתב אישום נפרד בפרשה. שירזי הורשע בסיוע להריגה של גיא יחזקאל בגרמניה, ובקשירת קשר לניסיון החיסול של אסי אבוטבול בפראג. בית המשפט קבע שחלק מהעונש הוא ירצה באופן חופף לעונש מאסר שהוא כבר מרצה.
10 צפייה בגלריה
שירזי בבית המשפט
שירזי בבית המשפט
שירזי בבית המשפט
(צילום: שאול גולן)

הזאב בבית המשפט

העבריין זאב רוזנשטיין, שהיה יעד החיסול המרכזי של ארגון הפשיעה של יצחק אברג'יל, הגיע להעיד בבית המשפט במרץ 2017. הוא התיישב כשבצד השני של האולם ניצב יריבו הגדול.
למרות זאת, רוזנשטיין אמר כי הוא מסרב לענות על שאלות בנוגע לאירוע המדובר והוכרז עד עוין. "כל מה שהיה לי לומר אמרתי במשטרה. אני לא זוכר. אין לי מה להוסיף". הוא נשאל אם הוא מפחד להעיד וענה: "אני לא מפחד מאף אחד, רק מאלוהים".
10 צפייה בגלריה
זאב רוזנשטיין
זאב רוזנשטיין
זאב רוזנשטיין. "אני מפחד רק מאלוהים"
(צילום: ערן יופי כהן)

עד המדינה: אברג'יל הורה לי לחסל את רוזנשטיין

במאי 2017 עלה להעיד עד המדינה הראשון בתיק, ד', שכונה "הקמב"ץ של החיסול הפלילי ביהודה הלוי", שסיפר לשופטים כיצד אברג'יל הורה לו לחסל את זאב רוזנשטיין.
"יצחק רוצה להרוג כל היום", אמר ותיאר כיצד בנובמבר 2003 הוא נפגש עם אברג'יל וחברים בבריסל. "יצחק אמר שצריך לארגן כסף למלחמה, והאיש האחר סיפר שהוא ידאג לכסף. אמרתי הפעם אני הולך ומז**ן אותו. מבחינתי, זו הייתה שיחה שבה הוחלט על סיום הדבר הזה".
"כשחזרתי לארץ התחלנו לעבוד על זה בצורה ממשית ואינטנסיבית, ומחליטים שעושים את זה בצ'יינג' ברחוב יהודה הלוי, שלשם הגיע זאביק כמה פעמים בשבוע".

עדי המדינה בבית המשפט

חודשיים אחר כך, ביולי 2017, עלה להעיד עד מדינה נוסף, ג', שהעביר כסף לצורך ניסיון החיסול ביהודה הלוי, שבו נרצחו שלושה בני אדם. "אברג'יל ביקש כסף למלחמה מול רוזנשטיין. העברתי מעטפה עם 70-60 אלף יורו לעד המדינה ד', שהיה אחראי על הביצוע".
10 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי, 2003
זירת הפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי, 2003
זירת הפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי, 2003
(צילום: מיכאל קרמר)
בספטמבר 2017 עלה על דוכן העדים עד מדינה שלישי, שהכין את המטענים עבור אברג'יל. הוא העיד כי הכין את חומרי הנפץ בניסיונות החיסול בגני התערוכה וברחוב יהודה הלוי. "אמרתי לאברג'יל שמעולם לא הכנתי מטען, אבל אין בעיה", סיפר. "אחרי שנהרגו אזרחים נכנסתי לדיכאון".
בינואר 2018 העיד עד המדינה הרביעי, נציג הארגון ביפן. "עברתי מגניבת בננות לסחר באקסטזי. אחרי ניסיון החיסול שלי על ידי ארגון אברג'יל ב-2006 פניתי מיוזמתי לאמריקנים, בעקבות צורך להגן עליי ועל בני משפחתי".

כמעט הסדר טיעון

ביוני 2018, אחרי עדות חמישה עדי מדינה, יצחק אברג'יל הודיע לפרקליטות שהוא מוכן לחתום על עסקת טיעון שבמסגרתה יסכים לרצות 30 שנות מאסר. בסופו של דבר ההסדר נפל, והמשפט המשיך.
חודש לאחר מכן, חתמה הפרקליטות על הסדרי טיעון עם האח מאיר אברג'יל והמקורב מוטי חסין. האח נידון לחמש שנות מאסר, לאחר שהורשע בין השאר בעבירות סמים ובהלבנת הון במסגרת ארגון הפשיעה. הוא לא הורשע בעבירות אלימות. חסין הסכים לרצות חמש שנות מאסר בגין קשירת קשר לפשע בלבד.
10 צפייה בגלריה
מאיר אברג'יל
מאיר אברג'יל
מאיר אברג'יל. הצליח לסגור עסקה
(צילום: עטא עוויסאת)

לאן נעלם אחד הנאשמים?

גולן אביטן, בן 54, הואשם בפרשה 512 שלפני 15 שנה קנה את השלטים עבור מטען החבלה שהתפוצץ בניסיון החיסול ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. במהלך המשפט הוא שהה במעצר בית עם אזיק אלקטרוני.
בזמן המעצר הוא קיבל אישור לבקר רופא שיניים, הצליח להסיר את האזיק ונמלט לחו"ל. דווח כי הוא שהה במרוקו מאז, ונעצר שם.
10 צפייה בגלריה
גולן אביטן. נמלט מהארץ ונעצר במרוקו
גולן אביטן. נמלט מהארץ ונעצר במרוקו
גולן אביטן. נמלט מהארץ ונעצר במרוקו
(צילום: יריב כץ)

עדות חייו

בדצמבר 2018 עלה על דוכן העדים יצחק אברג'יל וסיפר על חייו בעדות יוצאת דופן. "מגיל 14 אני יורה באנשים. בגיל 14 בערך היה אדם שלא רצה להכניס אותי לדיסקוטק, באדם נוסף יריתי בבית קפה בגיל 15".
"בגיל 14 ראיתי שכל מה שאני גונב לא מספיק לי, ההוצאות גדלו, אז פתחתי תחנת סמים משלי ואמרתי שיהיה לי יותר קל. ואז עוד תחנה בגיל 15. פתחתי תחנה בחיפה בגיל 15 וחצי, וגם תחנה באילת".
10 צפייה בגלריה
שם הסרט: המשך עדותו של יצחק אברג'יל
שם הסרט: המשך עדותו של יצחק אברג'יל
אברג'יל. "מגיל 14 אני יורה באנשים, בגיל 15 וחצי פתחתי תחנות סמים בחיפה ובאילת"
(צילום: מוטי קמחי)
"השם יצחק אברג'יל נעשה מוכר. התחלתי לייבא סמים בגיל 15 וחצי מהולנד. בגיל 15 וחצי קניתי את הבית של אחי מאיר", העיד אברג'יל במשך 15 דיונים במשפט.
לקראת סוף החודש הוא נחקר בחקירה נגדית על ידי התובע ניסים מרום. "הגרסה שלך תקרוס", הבטיח לו. אברג'יל ענה: "אנחנו משחקים בחתול ועכבר? אין דבר כזה ארגון אברג'יל".

ראיית הזהב של הפרקליטות

בינואר 2019, במהלך עדותו של אברג'יל בפני בית המשפט, פרסם התובע הקלטה שלו עם אדם נוסף, שלטענתו מורה בה אברג'יל להמשיך בניסיונות לחסל את העבריין זאב רוזנשטיין. אברג'יל דחה את הטענות ואמר שמדובר ב"תיאוריה דמיונית ושקרית שלא קשורה למציאות".

סמים באולם בית המשפט

ביוני 2019 נצפה אחד הנאשמים בפרשה 512, ישראל אוזיפה, מעביר סמים ליצחק אברג'יל במהלך הדיון. אברג'יל העביר את הסמים לנאשם אחר, שבלע אותם. האירוע תועד במצלמות האבטחה באולם, וכתב אישום הוגש נגד המעורבים.
10 צפייה בגלריה
ישראל אוזיפה
ישראל אוזיפה
ישראל אוזיפה. נתפס מעביר סמים לאברג'יל
(צילום: מוטי קמחי)

הנאשם הכי צבעוני

ביולי 2019 עלה לדוכן העדים אחד הנאשמים הצבעוניים ביותר בפרשת ראשי הפשע, משה מלול. בין היתר הוא תיאר ניסיון חיסול שלו: "ירו עליי בים אז העפתי עליהם מטקות". על הרגלי הפנאי שלו סיפר: "אני קורא המון ספרים וביוגרפיות, אני אוהב את רם אורן". מלול האשים את אחד מעדי המדינה בניסיונות לחיסולו: "הוא שחרר עליי מפלצות".

ההרשעה

בנובמבר 2021 הרשיע בית המשפט המחוזי בתל אביב את יצחק אברג'יל בשורת מעשי רצח ובעמידה בראש ארגון פשיעה.
השופטים קבעו כי אברג'יל עמד בראש ארגון פשיעה חובק עולם והרשיעו אותו ברצח של שלושה בני אדם ב"פיגוע הפלילי" ברחוב יהודה הלוי בתל אביב ב-2003, ובניסיונות לרצח יריבו זאב רובינשטיין. בית המשפט קבע כי למרות שלא ביצע את המעשה בפועל, אברג'יל השתתף בו כראש ארגון הפשיעה.
בפברואר 2022 התקיים שלב הטיעונים לעונש בפרשה. הפרקליטות ביקשה לגזור על הנאשמים עונשים חסרי תקדים של עשרות שנות מאסר. על יצחק אברג'יל היא ביקשה לגזור שלושה מאסרי עולם ועשרות שנים בכלא. מנגד, הסנגורים טענו שמדובר בדרישות מוגזמות וחסרות היגיון. השבוע בית המשפט צפוי לפרסם את החלטתו ולגזור את עונשם של המעורבים בפרשה הפלילית הגדולה בתולדות המדינה.