הוא נחשב בעבר לאחד האסירים המסוכנים בישראל. הוא ישב בכלא יותר מ-30 שנה. אשתו נרצחה. והיום (ו') גם הוא הצטרף לרשימה הארוכה של הנרצחים בחברה הערבית. נעים סורי, בן 56, נרצח היום בנצרת, ברצח השלישי תוך 24 שעות – ומספר הקורבנות מתחילת השנה הוא כבר 96.
2 צפייה בגלריה
זירת הרצח בנצרת
זירת הרצח בנצרת
נעים סורי - וזירת הרצח
(צילום: עמית מגל)

סורי ריצה 32 שנה בכלא. הוא נשפט ל-19 שנות מאסר בסוף שנות השמונים לאחר שהורשע בהריגה, שוד בנסיבות מחמירות, החזקת נשק, תקיפה, איומים ועבירות סמים. בסוף שנת 2004, לאחר שכבר ביקש שחרור מוקדם, הוא יצא לחופשה מכלא איילון – חופשה שממנה לא שב, ושבמהלכה הרג גבר בנצרת עילית.
הוא נתפס סמוך לארובות בחדרה, כמה שבועות לאחר שנעלם. בתום המשפט שנערך לו נגזרו עליו עוד 11 שנות מאסר על הריגת תושב נצרת עזמי הווארי, שגופתו נמצאה מנוקבת בכדורים סמוך למשהד שליד נצרת. מעלליו בכלא לא נפסקו גם לאחר מכן. לא מכבר שוחרר סורי מהמאסר הממושך, והיום נרצח ביריות – בכניסה לביתו בנצרת.
ב-2004 תכנן סורי את רצח הווארי מתוך הכלא. כשהוא יצא לחופשה בסוף אוגוסט הוא ביים חטיפה לכאורה ובשב"ס סברו בתחילה, כשלא שב, שאכן נחטף. ברשותו היו מדי שוטר שאפשרו לו לנוע בחופשיות מבלי שיחשדו בו וכן תחמושת רבה, כמות גדולה של הרואין ושני אקדחים. לאחר שנתפס, ביחד עם אשתו וחמותו, התברר שאחד מכלי הנשק שהיו ברשות סורי שימש ברצח במשהד.
הווארי נורה בדירה בנצרת עילית והיה עדיין בין החיים כשנלקח למשהד – שם לפי האישום ירה בו סורי ירייה נוספת. שותפו ירה פעמיים נוספות על מנת לוודא הריגה. אשתו של סורי נקראה לבוא לדירה לאחר הרצח בכדי לנקות את כתמי הדם ולהעלים ראיות נוספות. שנה לאחר מכן גם האישה נרצחה. בסוף 2004 נעצרו שני קציני שב"ס בחשד שקיבלו שוחד מסורי והבריחו אליו בתמורה טלפונים ניידים.
2 צפייה בגלריה
נעים סורי
נעים סורי
נעים סורי באחד מדיוניו בבית המשפט, ב-2005
(צילום: עמית מגל)
בכיר במשטרה אמר אז כי לא התפלא שסורי, שנחשב אז לבעל מעמד בכיר בעולם התחתון, הוסיף לנהל קשרים ענפים גם כשריצה מאסר בפועל. "הוא מוכר כאסיר אלים מאוד ובעל מעמד ולכן אין לו שום בעיה לזכות לשיתוף פעולה מלא כשהוא יוצא החוצה לחופשה", אמר מפקד ימ"ר עמקים באותה תקופה.
ב-2005 סברו החוקרים שסורי היה בקשרים הדוקים עם משפחת הפשע מוסלי מתל אביב. הוא נעצר בכלא בחשד שניסה לחסל את העבריין אלירן לוי. בעת שלוי הלך בחצר הטיולים בכלא, ניגש אליו סורי ודקר אותו בחזהו. לוי התמוטט ופונה במצב קשה לבית החולים רמב"ם בחיפה. מהחקירה עלה כי חני ג'רבי, שהוגדר אז "בכיר העבריינים בחדרה", הוא שהורה לסורי לחסל את יריבו לוי.
היום, כאמור, הצטרף גם סורי למניין הקורבנות ההולך ותופח במגזר הערבי: מתחילת השנה נרצחו במגזר 96 בני אדם. הרצח היום השלישי בתוך יממה אחת, אם כי הרצח הלילה בפתח תקווה היה של יהודי, ככל הנראה על רקע קטטה. במשטרה מסרו כי הרקע לרצח היום הוא "סכסוך בין עבריינים". כוחות משטרה רבים, בליווי מעבדה ניידת, הוזנקו למקום ובודדו את הזירה על מנות לאסוף ממנה ממצאים.

כשעתיים לאחר הרצח בנצרת התרחש אירוע ירי נוסף במגזר, הפעם בכפר קאסם. שומר בעיר נורה ונפצע באורח קשה. הוא פונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, והמשטרה מסרה כי פתחה בחקירה. אמש חוסל ביריות חוסאם עותמאן בן ה-30 בדרך אלנבי בחיפה. היורים נמלטו, ולא נתפסו למרות סריקות שערכה באזור המשטרה. בתיעוד האירוע נראה רכב עוצר ליד רכבו של עותמאן, וברגע שדלתו האחורית נפתחת - נורית אש לעבר עותמאן שעומד ברכב הסמוך.
על רקע הביקורת שסופגת המשטרה בימים האחרונים בשל מה שנתפס כאוזלת יד במאבק בפשיעה המשתוללת במגזר הערבי - רק כרבע מכלל מקרי הרצח השנה פוענחו - היום היא הודיעה כי במבצע רחב-היקף פשטו יותר מ-350 שוטרים על 63 בתים שבהם מתגוררים חשודים בחברות בארגוני פשיעה בחברה הערבית. 15 חשודים נעצרו, ונתפסו אמצעי לחימה שונים וציוד צבאי. במהלך המבצע נתפסו כספים רבים - ובאחד המקרים התברר כי אשתו של אחד החשודים הסתירה 50 אלף שקל בחזייתה.
חסן שעלאן השתתף בהכנת הידיעה