"אם הנרצח היה יהודי, מזמן היו עוצרים את הפושעים". דבריה של סוהילה עדס, שבנה מוחמד נרצח ביריות במרץ השנה בגיל 15 בלבד כ-100 מטרים מנקודת השיטור בג'לג'וליה, מהדהדים בבתים רבים בישראל. כמעט תשעה חודשים אחרי תחילת השנה, הנתונים מראים כי מבין 95 הנרצחים בחברה הערבית, הצליחו רשויות האכיפה לפענח תיקי חקירה שנפתחו לגבי 23 (24%) קורבנות בלבד. אלו הנתונים המלאים על אודות מיקומי הרציחות והמקרים שבהם הצליחה המשטרה לשים את ידיה על המבצעים:
מפילוח הנתונים שחדרו כמעט לכל יישוב ערבי בישראל וגם ליישובים מעורבים עולה כי 82 מהקורבנות, בהם חוסאם עותמאן (32) שנרצח אמש (יום ה') בדרך אלנבי בחיפה, נורו למוות. שבעה נדקרו למוות, שלושה קיפחו את חייהם בפיצוץ כלי רכב, אחד הוצת למוות, אחת הוכתה למוות ואחרת נרצחה בחניקה.
חקירות המשטרה במחוזות השונים העלו כי מרבית הרציחות אירעו בגלל סכסוך בין משפחות או עבריינים, ואחרות בגלל נקמת דם שנקשרת לאותם סכסוכים. עם זאת, שני מקרי רצח אירעו בגלל טעות בזיהוי והיו גם מקרים של כמה נרצחים שנקלעו לקטטות שכלל לא היו מעורבים בהן.
6 צפייה בגלריה
סוהא מנסור מחמד עדס
סוהא מנסור מחמד עדס
סוהא מנסור, מוחמד עדס והזירות שבהן הם נרצחו

מחוז חוף

בתחומי המחוז נרצחו מתחילת השנה 28 בני אדם, בהם שלוש נשים. מבין התיקים שנפתחו פוענחו שמונה מקרי רצח.
היישובים שבהם אירעו מקרי הרצח: אום אל פחם (5), חיפה (5), ג'סר א-זרקא (3), ירכא (3), איבטין (3), עכו (2), באקה אל-גרבייה (2), כפר קרע (2), ביאדה (1), ג'דיידה-מכר (1) ובסמת טבעון (1).

מחוז מרכז - מרחב שרון

בתחומי המרחב נרצחו מתחילת השנה 19 בני אדם, בהם אישה אחת. מבין התיקים שנפתחו פוענחו ארבעה מקרי רצח.
היישובים שבהם אירעו מקרי הרצח: טירה (5), קלנסווה (5), ג'לג'וליה (3), טייבה (3), כפר קאסם (2) וכפר סבא (1, תושב רמלה).


מחוז מרכז - מרחב שפלה

בתחומי המרחב נרצחו מתחילת השנה 7 בני אדם, בהם אישה אחת. מבין התיקים שנפתחו לא פוענח אף רצח.
היישובים שבהם אירעו מקרי הרצח: לוד (5), רמלה (2).

מחוז צפון

בתחומי המחוז נרצחו מתחילת השנה 17 בני אדם, בהם ארבע נשים. מבין התיקים שנפתחו פוענחו ארבעה מקרי רצח.
היישובים שבהם אירעו מקרי הרצח: נצרת (4), עילבון (3, תושבי רמלה), זרזיר (2), דיר אל-אסד (2), טורעאן (1), ריינה (1), עראבה (1), טמרה (1), ראמה (1) וסאג'ור (1).
6 צפייה בגלריה
יוסף נואל ג'רושי הנרצחים
יוסף נואל ג'רושי הנרצחים
יוסף ונואל ג'רושי שנרצחו עם בתם ליד עילבון
( צילום: אפי שריר)

מחוז דרום - מרחב נגב

בתחומי המחוז נרצחו מתחילת השנה 8 בני אדם, בהם אישה אחת. מבין התיקים שנפתחו פוענח מקרה רצח אחד.
היישובים שבהם אירעו מקרי הרצח: תל שבע (2), רהט (1), שגב שלום (1), ערערה בנגב (1), דריג'את (1), חורה (1) ו-ואדי אל נעם (1).

מחוז דרום - מרחב אילת

תושבת מזרח ירושלים נרצחה באילת. התיק פוענח.

מחוז ירושלים

במחוז ירושלים נרצחו מתחילת השנה 13 בני אדם, בהם אישה אחת. מבין התיקים שנפתחו פוענחו ארבעה מקרי רצח.
השכונות שבהן אירעו מקרי הרצח בירושלים: שועפט (6), כפר עקב (4), ואדי אל-ג'וז (1), סילוואן (1) ועיזריה (1).

מחוז תל אביב

מתחילת השנה נרצחו ביפו שני בני אדם. מבין התיקים שנפתחו פוענח מקרה רצח אחד.
6 צפייה בגלריה
סוהילה עדס, אמו של מוחמד עדס
סוהילה עדס, אמו של מוחמד עדס
סוהילה עדס עם תמונת בנה מוחמד
(צילום: שאול גולן)
מוחמד עדס מג'לג'וליה נרצח כאמור במרץ השנה ביריות לא הרבה אחרי שחגג את יום הולדתו ה-15. חברו מוסטפא, גם הוא בן 15, נפצע מהירי באורח קשה. כמה חשודים נעצרו, אולם עד עתה הרוצח מסתובב חופשי. סוהילה, אמו של הקורבן, לא מצליחה להבין כיצד המשטרה מאפשרת למתנקש להמשיך בחייו: "זה מאוד מאכזב אותי שעד עכשיו לא הגיעו לרוצחים. היו עצורים וכולם שוחררו".
האם אמרה עוד: "עד היום אני לא מעכלת שאיבדתי את הבן שלי. כל יום אני נכנסת לחדר שלו וקוראת לו. החיים שלנו השתנו מאז ואני לא חושבת שאי פעם נוכל לחזור לשגרה. אני מקווה שכל הרוצחים יגיעו לגיהינום".
תחושת הפחד לנוכח אירועי הפשיעה שכוללים לעיתים ירי בחפים מפשע מורגשת היטב בכל היישובים הערביים. גם הקמת אגף סי"ף (לסיכול הפשיעה בחברה הערבית) לא מנחמת את אלו שחשבו שהמגמה תשתנה. מאז הקמת היחידה נרצחו 21 בני אדם ועוד 35 נפצעו באורח קשה ובינוני באירועי אלימות שונים.

"הוא עלול לרצוח עוד אנשים"

באפריל השנה נכנס אלמוני למכון היופי של סוהא מנסור (38) בטירה, וירה בה למוות מטווח קצר. הרוצח לא נתפס. מוחמד, האלמן שמגדל את שלושת ילדיהם לבד, אמר בכעס: "מאז שאשתי נרצחה, המשטרה לא הגיעה עדיין לעבריין שמסתובב בחופשיות. אם הוא נשאר בחוץ, אני לא פוסל שהוא ירצח עוד אנשים כמו שהוא רצח את אשתי בדם קר".
מוחמד אמר עוד: "אני לא יודע למה עד היום המשטרה נתקלת בקשיים במעצר פושעים, במיוחד בערים ערביות. יש פזיזות ברורה וחוסר רצינות בטיפול בנושא שמאיים על החיים של כולם. מספיק שאנחנו לא יכולים לחזור לחיים רגילים, אני שוקל לנסוע לחו"ל כדי להגן על המשפחה שלי מפני המגפה הזאת".
6 צפייה בגלריה
נסרין ושאדי עיסא, הוריו של אחמד עיסא
נסרין ושאדי עיסא, הוריו של אחמד עיסא
"הפושעים הרסו את כל החומות". נסרין ושאדי עיסא, הוריו של אחמד עיסא
במקרה של משפחת עיסא מכפר קאסם התמונה שונה. שני תושבי העיר הואשמו ברצח של הנער אחמד עיסא (17) שנדקר, הוכה ונדרס למוות בחודש יולי. לפני כמה ימים קיבלה משפחתו של הנער את תעודת הבגרות שלו. צוות ההנהלה וכמה מורים הגיעו לבית המשפחה ומסרו את התעודה וגם תעודת הוקרה להורים.
"קיווינו שבננו יהיה איתנו ברגע קבלת תעודת הבגרות, הוא חיכה הרבה לרגע הזה כדי שנוכל לחגוג יחד את ההצלחה שלו", סיפרו ההורים. "אבל הפושעים חטפו אותו, והרסו את כל החלומות שלו תוך רגעים, והכול בגלל חילופי מבטים".
האם נסרין ציינה: "עד היום אני לא מעכלת שאיבדתי שהיה כמו חבר בשבילי. אני מתה לפגוש אותו, אפילו לרגע אחד, להגיד לו כמה שאני אוהבת אותו. אני מתפללת לאלוהים שמשפחות אחרות לא יעברו את מה שעברנו. כל יום אנחנו הולכים לבית הקברות, מתיישבים ומדברים שם איתו על האהבה שלנו אליו ועל כמה אנחנו מתגעגעים אליו. הוא רצה להיות ספר ולהתחיל לעבוד, אבל רצחו לי אותו בדם קר".

"החיים שלנו נהרסו"

האב שאדי אמר: "לא ציפיתי לקבל את תעודת הבגרות בלי הנוכחות של הבן שלי. דיברנו על זה בעבר, ותכננו לחגוג את היום הזה, אבל הפשע חטף מאיתנו את הרגעים אלה שאמורים להיות מהיפים ביותר. הבן שלי נרצח בלי שום סיבה, נרצח בצורה אכזרית. גם בבית החולים לא יכולתי לשלוט בעצמי ולא האמנתי שבני הלך לעולמו. החיים שלנו נהרסו".
האב טוען כי הייתה התרשלות בחקירה. "כשראיתי את התיעוד שמתי לב שהמשטרה לא רשמה את הכל הפרטים. הם לא התייחסו לדריסה ולשבירת השיניים. זה מעיד על כך שהייתה הזנחה מלאה בכל הנושא של זיהוי פרטי הפשע. הם צריכים להזכיר את כל מה שבני נחשף אליו ולא רק חלק ממנו. לצערי, כל המאמצים למגר את התופעה כשלו, ואני לא יודע מי הבא בתור".

תושב קלנסווה, שבמזל רב לא נפגע מירי, סיפר: "לפני כמה ימים ישבתי בחצר הבית, ופתאום נפל לידי קליע. אם זה היה יותר קרוב, עכשיו הייתי בין הקורבנות. אני לא יודע עד מתי נמשיך לחיות עם המצב החמור הזה, כל יום מתרחש רצח מתועב יותר מזה שקדם לו. אין ביטחון אישי, לא בבתים, לא בחתונות ולא בחצרות".
ריבוי מקרי הרצח בחברה הערבית רק מלבה את הזעם כלפי המשטרה. בין היתר נשמע כעס לנוכח הצהרות חוזרות ונשנות של המשטרה שלפיהם "ערבים לא מדווחים על אירועים ולא מוכנים לשתף פעולה כעדי ראייה". אישה שבנה נקלע לסכסוך בין ארגוני פשיעה סיפרה: "הוא היה עד מדינה לכנופיה, ועד היום הוא מסתתר. רצחו קרוב משפחה שלנו רק בגלל שהבן שלי הפך לעד ראייה. זה מוכיח שהמשטרה תגן על העד רק בזמן שמשפחתו תישאר בסכנה. המשטרה יכולה להילחם בפשע, אבל היא מתחמקת מאחריות".
6 צפייה בגלריה
קליע בחצר בית בקלנסווה
קליע בחצר בית בקלנסווה
קליע בחצר בית בקלנסווה
6 צפייה בגלריה
כדורים פגעו בבית באום אל פחם
כדורים פגעו בבית באום אל פחם
סימני קליעים בבית באום אל פחם
תושבת הצפון העידה מה עלול לקרות לאדם בחברה הערבית שכלל לא קשור לנושא הפשיעה: "בעלה של הבת שלי לקחת הלוואה מהשוק האפור, וכשלא יכל לשלם את החוב הוא ברח והשאיר את אשתו והילדים שלהם. החבורה הזאת התחילה לאיים עלינו במוות ולירות לעבר הבית. נאלצנו לאטום את החלונות בבטון כדי שכדורים לא יחדרו לבית. הם גם פרצו לבית ובגלל האיומים שלהם כל הכסף שנכנס לנו מועבר אליהם".
מבין 23 מקרי הרצח שפוענחו, הוגשו כתבי אישום נגד כמה מהמעורבים - וכמה מהתיקים כבר מתנהלים בבתי משפט. על הפענוח האחרון הודיעה המשטרה היום: שלושה תושבי זרזיר נעצרו בחשד לרצח של פאדי גריפאת (23) ביום שני השבוע.

תגובת משטרת ישראל

"האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור ובטחונו. הנושא מצוי בליבת העשייה ובמרכז הקשב הארגוני ומוקצים לכך משאבים רבים כשבמוקד פתיחת אגף סיף ופתיחת תחנות ביישובי המגזר כשבכוונת המשטרה לפתוח תחנה נוספת באום אל פחם.
"אנו פועלים בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד עבירות האלימות והנשק, מאז תחילת השנה הנוכחית, עצרה המשטרה אלפי חשודים בגין עבירות נשק וירי בקרב החברה הערבית. כמו כן נתפסו נשקים רבים ופרטי אמל"ח לא חוקיים ביישובי החברה הערבית והוגשו כתבי אישום בהתאם נגד המעורבים בעבירות אלו. נדגיש כי תפיסת אמצעי לחימה מונעת אירועי אלימות רבים.
"לצערנו, בדרך כלל המשטרה זוכה לשיתוף פעולה נמוך משמעותית מצד קורבנות עבירה ועדים לעבירות אלימות ורצח בקרב החברה הערבית המתרחשים רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. מלבד האמור פועלת המשטרה להגברת שיתופי הפעולה, ומתבצעים כל העת מגוון מאמצי מניעה והסברה לחיזוק נורמות הציות לחוק.
"באשר לחששם של עדים ועדי מדינה ומבלי להתייחס למקרה זה או אחר נציין כי אנו רואים בחומרה כל ניסיון להלך אימים על עדים. מעשים מסוג זה הם חמורים, ועלולים להביא לפגיעה בהגעה לחקר האמת ובעשיית הצדק. משטרת ישראל פועלת בסוגיית עדי מדינה באופן מוקפד וסדור, תוך קיום הערכת מצב עיתיות והתאמת מענה כנדרש".
פורסם לראשונה: 22:56, 23.09.21