2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הלוי ונתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (יום ב') בכנסת עם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, אחרי שפגישתם נדחתה פעמיים בימים האחרונים. הפגישה נערכה לאחר שהכנסת אישרה סופית את ביטול עילת הסבירות.
בפגישה הציג הרמטכ"ל לראש הממשלה את תמונת מצב בצה"ל על רקע המשבר החמור הפוקד את הצבא והאיומים שלא להתייצב למילואים. לא ניתן לדעת כיצד ינהגו אלו שהודיעו כי לא יתנדבו יותר, ועיקר הדאגה היא בטייסות חיל האוויר ובמטה המבצעי של החיל. הלוי הזהיר גם מזליגת המחאה לשירות הקבע והדגיש כי נדרש להפסיק להתבטא נגד צה"ל ומשרתיו - בסדיר ובמילואים - משום שהתבטאויות אלה פוגעות בכשירותו ובלכידותו של צה"ל.


שתי פגישות שתוכננו בין הרמטכ"ל וראש הממשלה בימים האחרונים נדחו, בהן אחת שנקבעה לאתמול. הפגישה אתמול נדחתה בשל ההליך הרפואי שעבר נתניהו להשתלת קוצב לב. הבוקר נקבע מועד חדש לפגישה - הערב ב-17:00.
במהלך סוף השבוע וגם אתמול, קיים נתניהו שיחות עם שר הביטחון יואב גלנט, ראש השב"כ רונן בר והמזכיר הצבאי של ראש הממשלה אלוף אבי גיל, וקרא מסמכים שנשלחו על ידי אמ"ן ושב"כ. הרמטכ"ל וראש השב"כ עשו כל מאמץ כדי לשקף לראש הממשלה את תמונת המצב הביטחונית.
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
משבר חמור בצה"ל. אנשי ארגון "אחים לנשק"
(צילום: יאיר שגיא)
הרמטכ"ל פרסם אתמול איגרת מיוחדת לחיילי צה"ל שבה הזהיר מהשלכותיה החמורות של מחאת המילואימניקים והצהיר כי ללא צבא "מלוכד וחזק" ישראל לא תוכל לשרוד. "השירות בצה"ל הוא חובה שהיא זכות גדולה, גם בסדיר וגם במילואים. אם לא נהיה צבא חזק ומלוכד, אם לא ישרתו בצה"ל הטובים ביותר – לא נוכל להתקיים עוד כמדינה באזור", כתב הרמטכ"ל. "אין זה מאוחר לתקן. חייבים לתקן, כי אין דרך אחרת ללא הלכידות הפנימית והחיצונית. זו האחריות של כולנו; ובראש ובראשונה האחריות האישית שלי כרמטכ"ל".
גם מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר התייחס אמש להודעת הטייסים ואנשי חיל האוויר במילואים כי יפסיקו את שירותם במילואים אם החקיקה של המהפכה המשפטית לא תיעצר. בטקס החלפת הפיקוד בבסיס נבטים, הוא ציין כי "ההקצנה והפילוג בעם לא פוסחים עלינו. גם כשקשה - העם יודע מי אנחנו".

1,226 לוחמי חיל האוויר חתומים בשמותיהם על המכתב שהוגש לבר ביום שישי האחרון, בהם תשעה טייסים. כל אחד מהם חתם על הנוסח הבא: "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל, תגרום לאובדן אמון ולפגיעה בהסכמתי להמשיך ולסכן את חיי - ותוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי למילואים".
במקביל, תוך יממה, חתמו כ-1,800 בוגרי אגף המודיעין - בהם 951 משרתי מילואים פעילים - על מכתב המודיע על השעיית פעילות. חלקם כבר חתמו על מכתבים דומים של יחידות מסוימות. "על אף שקראנו פעמים רבות להידברות ולהסכמה רחבה בנושאים שעל הפרק, לצערנו, לא רק שההידברות בבית הנשיא לא עלתה יפה, אלא שהממשלה ממשיכה לקדם ביתר שאת את ההפיכה המשטרית", ציינו החותמים.
שלשום הצטרף לאיומים גם ארגון "אחים לנשק", אחד מארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, שהכריז במסיבת עיתונאים כי 10,000 מילואימניקים לא יתייצבו לשירות: "השורה התחתונה היא שהאנשים יגידו שהם לא מתוכונים לשרת בדיקטטורה. לכל האנשים שמקדמים את חוקי ההפיכה, אנחנו באים ואומרים בצורה ברורה, צבא העם קיים רק בדמוקרטיה".
פורסם לראשונה: 18:08, 24.07.23