הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי פרסם הבוקר (יום א') איגרת מיוחדת לחיילי צה"ל שבה הזהיר מהשלכותיה החמורות של מחאת המילואימניקים - כשברקע עוד ועוד מהם מודיעים שלא יתייצבו לשירות התנדבותי אם המהפכה המשפטית תקודם - והצהיר כי ללא צבא "מלוכד וחזק" ישראל לא תוכל לשרוד.
2 צפייה בגלריה
(צילום: שלו שלום, JACK GUEZ / AFP)
"השירות בצה"ל הוא חובה שהיא זכות גדולה, גם בסדיר וגם במילואים. אם לא נהיה צבא חזק ומלוכד, אם לא ישרתו בצה"ל הטובים ביותר – לא נוכל להתקיים עוד כמדינה באזור", כתב הרמטכ"ל. "אין זה מאוחר לתקן. חייבים לתקן, כי אין דרך אחרת ללא הלכידות הפנימית והחיצונית. זו האחריות של כולנו; ובראש ובראשונה האחריות האישית שלי כרמטכ"ל".
האיגרת פורסמה בצל המשבר החמור שפוקד את צה"ל והחשש שהמחאה נגד המהפכה המשפטית תגיע גם לקצינים בשירות סדיר וקבע. בשישי האחרון הודיעו 1,194 מילואימניקים מחיל האוויר כי יפסיקו לשרת אם החקיקה תעבור. אליהם הצטרף אמש ארגון "אחים לנשק", אחד מארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית, שהכריז במסיבת עיתונאים כי 10,000 מילואימניקים לא יתייצבו לשירות אם הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות תושלם.
באיגרת ציין הרמטכ"ל כי "ייעוד צה"ל לא השתנה בחלוף 75 שנה, להגן על המדינה ולהבטיח את קיומה. עוצמתו של צה"ל בעליונות האנושית, במוכנות הגבוהה למלחמה ובלכידות הפנימית והחיצונית. בפתחו של שבוע מורכב, הייתי רוצה לכתוב על הצורך במוכנות גבוהה בשל הערכת המצב, הייתי רוצה לכתוב על בטיחות בעקבות מקרים קשים שהיו לנו לאחרונה, אבל הדחוף גובר על החשוב".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת עיתונאים של אחים לנשק
מסיבת עיתונאים "אחים לנשק". המשבר החמור בצה"ל מתרחב
(צילום: יאיר שגיא)
הרמטכ"ל התייחס במרומז לסרטון שהופץ שלשום ובו נראה לוחם יבשה מבקש סיוע מטייס קרב ולא נענה: "פעלנו כדי להישאר מחוץ למחלוקת, אך נוכח עצימותה נקלענו לתוכה והלכידות נפגעת. כשהמחלוקת גולשת לשורות צה"ל ופוערת בו סדקים, לוחם ביבשה עלול לטעות ולחשוב שטייס בחיל האוויר לא יסייע לו בגלל אותה מחלוקת, טייס בחיל האוויר עלול לטעות ולחשוב שניתן לא להתכונן ולשמור על כשירות למלחמה, בשעה שבפועל, אנו עשויים להזדקק לו בקרוב".
הוא הדגיש כי המצב הביטחוני לא מאפשר לאף אחד מהמשרתים בצה"ל לא להתייצב. "אין לנו זכות לסרב לפקודה או לקריאה. אני קורא לכל אנשי המילואים, גם בימים מורכבים אלה, להפריד בין מחאה אזרחית לשירות ביטחוני ולהתייצב. הקריאות לאי-התייצבות פוגעות בצה"ל. אנשי המילואים שלנו יקרים לנו מאוד ותרומתם לביטחון המדינה רבה. אני מעריך את כולם, גם את מי שקיבלו בלב כואב החלטה קשה וחתמו ביד רועדת שלא יתייצבו, אני קורא להם לחזור לשירות".

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמר הבוקר ל-ynet Live כי "נכון לעכשיו יש פגיעה בלכידות צה"ל. אין ספק, ייקח זמן ממושך לתקן את המצב". הגרי הדגיש כי "צה"ל כשיר ומוכן למלחמה. לא מאבדים כשירות ברגע אחד. אנחנו משקפים לדרג המדיני את הנתונים באופן חד וברור ואת המשמעות אם אנשים שאנחנו מדברים איתם אומרים שלא יתייצבו - לא נקטין ונחסיר פסיק משיקוף המוכנות של צה"ל". לדבריו, "מוכנות למלחמה היא שילוב של שני דברים: כשירות ולכידות. לכידות היא לא דבר שכדאי לבטל אותו".
היום הייתה אמורה הייתה להתקיים פגישה חשובה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לרמטכ"ל הלוי, אולם בעקבות ההליך הרפואי שעבר הלילה ראש הממשלה - היא נדחתה למועד לא ידוע.