אחרי ששבע מדינות כבר החזירו את שגריריהן להתייעצויות עקב תקיפות צה"ל ברצועת עזה, בישראל חוששים כי מרוקו לא תעמוד בפרץ ותחליט להחזיר גם את השגריר שלה.
3 צפייה בגלריה
דגלי ישראל ומרוקו בקריה בתל אביב
דגלי ישראל ומרוקו בקריה בתל אביב
דגלי ישראל ומרוקו בקריה בתל אביב
(צילום: AFP)
המדינות האחרונות שנקטו צעדים דיפלומטיים במחאה על המלחמה נגד חמאס הן דרום אפריקה, טורקיה, הונדורס וצ'אד, שהצטרפו לירדן, קולומביה וצ'ילה. בנוסף, גם בוליביה ניתקה את היחסים עם ישראל, למרות שאלה היו ריקים מתוכן ובארץ לא היה שגריר להחזיר בלאו הכי.
במקביל, גם שגרירי איחוד האמירויות ובחריין חזרו לארצותיהם בעקבות המלחמה, אך פורמלית הם לא הוחזרו וממשיכים במגעים עם הממשלה. בישראל חוששים כי מרוקו תלך בעקבות ירדן וטורקיה עקב דעת הקהל במדינה, שנוטה נגד ישראל למרות שהמלך מבין היטב את המצב שבו נמצאת ישראל.
הכותרת
פניית הפרסה החדה של ארדואן
26:36
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בעזה כיכר הפרלמנט ברבאט, מרוקו
הפגנת תמיכה בעזה כיכר הפרלמנט ברבאט, מרוקו
הפגנה נגד ישראל במרוקו
(צילום: EPA/JALAL MORCHIDI)
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בעזה מרוקו
הפגנת תמיכה בעזה מרוקו
(צילום: EPA /JALAL MORCHIDI)
כאמור, אחת המדינות האחרונות שהחזירו את הממונה הזמני על השגרירות היא צ'אד, שנימקה זאת ב"גל חסר תקדים של אלימות קטלנית". צ'אד גינתה את אובדן חייהם של אזרחים חפים מפשע רבים בעזה, וקראה להפסקת אש שתוביל לפתרון בר קיימא לשאלה הפלסטינית. אחריה הגיעה גם דרום אפריקה, שהחליטה על החזרת כל הדיפלומטים שנותרו בישראל כמחאה על "התקיפות האוויריות של ישראל ורצח העם שהיא מבצעת".
לדרום אפריקה אין שגריר בישראל מאז 2018, אך היא זימנה לשיחת נזיפה את שגריר ישראל בדרום אפריקה אלי בלוצרקובסקי במחאה על "התבטאויות מזלזלות בממשלה ואנשים שמתנגדים לזוועות ורצח העם של ממשלת ישראל". שר בלשכת נשיא דרום אפריקה, חומבודזו נטשהוני, אמר בתדרוך לכתבים כי כל הצוות הדיפלומטי בתל אביב יתבקש לחזור לבירה פרטוריה להתייעצויות.
שרת החוץ של דרום אפריקה, נלדי פנדור, אמרה כי מדינתה מודאגת מאוד מ"המשך ההרג של ילדים ואזרחים חפים מפשע בשטחים הפלסטיניים. אנו מאמינים שאופי התגובה של ישראל הפך להיות ענישה קולקטיבית. הרגשנו שחשוב שנצביע על הדאגה של דרום אפריקה תוך כדי המשך קריאה להפסקה מקיפה של פעולות האיבה". עוד אמרה שרת החוץ כי ממשלתה החליטה להחזיר את כל הדיפלומטים מישראל להתייעצויות כדי לקבל תדרוך מלא ולבחון את המשך הקשר הדיפלומטי עם ישראל.

נתניהו לשגרירים: "המלחמה שלנו היא גם שלכם"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בכינוס לשגרירים הזרים המוצבים בישראל כי "אין חלופה לניצחון. המלחמה שלנו היא המלחמה שלכם, היא מלחמה בין ציוויליזציה לברבריות. הניצחון שלנו הוא הניצחון שלכם".

לדברי נתניהו, "את הברבריזם מוביל ציר הטרור שאותו מובילה איראן, וכולל את חיזבאללה, החות'ים וסוכנים נוספים. הם רוצים להביא את המזרח התיכון והעולם לעידן שחור".
נתניהו הוסיף כי "הם רוצים לסכל ולהוריד מהמסלול כל התקדמות לעבר שלום וההבטחה שהייתה לנו עם הסכמי השלום שלנו עם שכננו. אם הם לא יובסו, הם יורידו את התהליך מהמסלול ויסכנו את המזרח התיכון כולו". נתניהו הזהיר כי "אם המזרח התיכון יפול לציר הטרור, אירופה תהיה הבאה בתור. זה לא קרב מקומי, זה קרב גלובלי. היעד הוא להביס את הציר הזה. אנחנו מנהלים הקרב נגד חמאס בעזה, ואין חלופה לניצחון. נפרק את חמאס ונציע לתושבי עזה ולשאר העמים במזרח התיכון עתיד אחר של תקווה. אנו מאמינים שכל הכוחות התרבותיים צריכים לגבות אותנו במאמץ הזה".