1 צפייה בגלריה
גפני וסמוטריץ בפגישתם בכנסת
גפני וסמוטריץ בפגישתם בכנסת
בצלאל סמוטריץ' ומשה גפני
רק אתמול (שני) הודיע בנימין נתניהו שהוא משהה את חקיקת ההפיכה המשטרית וכבר היום עבר בקריאה שלישית חוק החמץ השנוי במחלוקת, המאפשר למנהלי בתי חולים להחליט אם לאסור או להגביל הכנסה של חמץ למוסדות הרפואיים במהלך פסח. לכאורה לא מדובר בחלק מתוכנית החקיקה שהושהתה, אבל רק לכאורה. כי האמת המרה היא שההתעקשות לחוקק אותו בהקדם חושפת את אופייה האמיתי של ההפיכה המשטרית.
הניסיון למוטט את מערכת המשפט נובע משילוב אינטרסים של גורמים שונים עם מניעים אישיים: נתניהו המנסה להימלט ממשפטו, אריה דרעי המעוניין להפר את התחייבויותיו לבית המשפט ולחזור לכהן כשר ויריב לוין האחוז באובססיה שמקורה טרם פוענח. אבל יש שתי קבוצות שחולמות על ההפיכה הזו כבר הרבה זמן. עבורן מדובר היה בהמתנה לשעת כושר, וזו נוצרה כשנכנסו הגורמים האישיים לתמונה: הראשונה היא הציונות הדתית, ובעיקר הפלג החרד"לי שבה, והשנייה היא הציבור החרדי.
הסיבה העמוקה לכך היא שבית המשפט ידע לעמוד פעמים רבות כנגד הרצונות הלא דמוקרטיים של שתי הקבוצות האלו: גזענות ואפליה מחד, ושינוי יחסי הכוחות בין החברה החרדית לחילונית מאידך. ח"כ משה גפני לא הגזים כשאמר שיותר מ-30 שנה הוא מחכה לרגע נפילתו של בג"ץ. המפלגות החרדיות רוצות לקבל כמה שיותר הטבות ולתת כמה שפחות למדינה תמורתן, ובג"ץ מקשה על זה. שתי הקבוצות – החרדים והחרד"לים – מעוניינות להפוך את מדינת ישראל למדינה דתית. גם מול הרצון הזה הן נתקלות שוב ושוב בבג"ץ. העובדה שהמאמץ הזה נתקל בהתנגדות עזה לא גורם להן לזנוח את תוכניותיהן ארוכות הטווח אלא להגשימן באמצעים אחרים. כפי שהוכח היום, הן נחושות לעשות זאת ויהי מה גם שעה שהמדינה מתלקחת.
חוק החמץ – יוזמה קנטרנית ומקוממת - הוא הסנונית הראשונה. אף אחד לא חולק על זכותם של חולים דתיים לשמור כשרות במהלך פסח, ואף אחד לא מתערב בכשרות המטבח וחדרי האוכל בבתי החולים. באותה נשימה, אין שום הצדקה למנוע מאלפי חולים חילונים ולא-יהודיים אכילת אוכל ביתי מנחם (כשר או לא) כאשר הם מצויים במצב כה מצוקתי. באותה מידה אסור להקשות על חברי הסגלים הרפואיים החילונים והלא יהודיים שמבלים בבתי החולים שעות רבות כל כך.

בשנים שלפני הגשת העתירה בעניין על ידי הפורום החילוני (גילוי נאות: אני היו"ר שלו), הוביל שר הבריאות דאז יעקב ליצמן טרור בפסח, ובמסגרתו חיטטו מאבטחים בתיקי הבאים לבתי החולים והחרימו כל מאכל שהובא מבחוץ מחשש להיעדר כשרות. בג"ץ קבע באופן מתבקש שיש לשים קץ לטרור הזה.
רם פרומן הפורום החילוניד"ר רם פרומןיונתן בלום
כעת מנצלים הח"כים החרדים את כוחם כדי להפעיל לחץ על מנהלי בתי החולים, כדי שאלו ייאלצו להציק למי שמתכוון להכניס אוכל חיצוני. מדובר בחוק לא חוקתי בעליל שמעניק למנהלי בתי חולים זכות להתערב באופן לא סביר בפרטיותם של כל העובדים, המטופלים והמבקרים. אזכיר רק שבדיוני הוועדות בכנסת היה מי שלא הסתפק בנוסח החוק ואיים שידאג לכך שבתי חולים שלא יעשו שימוש בזכות שניתנה להם - יוענשו בדרכים אחרות.
אנחנו נגיש על החוק הזה עתירה נוספת בתקווה שהעליהום על בית המשפט לא ירתיע אותו מלפסוק עם הצדק. בינתיים, יש לקרוא לכל מנהלי בתי החולים לסרב להשתמש בזכות שניתנה להם בחוק, ובעיקר הציבור חייב להבין שהמתקפה לא פסקה, שהמחאה חייבת להימשך, ושמאבק אזרחי מול חוק החמץ חשוב לא פחות ממאבק בהפיכה המשטרית.
  • ד"ר רם פרומן הוא יו"ר הפורום החילוני ומחבר הספר "הדרך החילונית"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il