ההתנגשות בין השר במשרד המשפטים והשר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם לייעוץ המשפטי לממשלה נמשכת בכל הנוגע להפעלת סמכותו על מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים - וכעת מקבלת רוזנבוים גיבוי מהמשנים ליועמ"שית עורכי הדין גיל לימון ומאיר לוין. השניים הודיעו הערב (חמישי) לשר אמסלם כי הוא אינו יכול להתנער מהסמכויות שניתנו לו על ידי הממשלה.
3 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה ואמסלם
בהרב-מיארה ואמסלם
בהרב-מיארה ואמסלם
(צילום: דנה קופל, אבי מועלם)
לפני שבועיים, הודיע אמסלם ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ולמשנים שלה כי הוא מושך ידיו מאחריות על הרשות, לאחר שעמדתו לא התקבלה. אמסלם ביקש בחודש יוני מנציבות שירות המדינה ומהאוצר להקפיא את כל מכרזי כוח האדם ואת הליכי ההתקשרויות ברשות. בנוסף, בתחילת השבוע הוא פנה לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ בתביעה לפטר לאלתר את רוזנבוים.
הערב, כאמור, הודיעו לשר אמסלם המשנים לימון ולוין שהוא לא יכול להתנער מסמכויותיו, ובמכתב ששלחו לו כתבו: "נבקש להבהיר כי על פי הדין, גורם המחזיק בסמכות מינהלית, ובוודאי שר בממשלה, אינו רשאי להתנער מן הסמכויות הנתונות לו בחוק ולהימנע מהפעלתן באופן גורף, כפי שעלול להשתמע ממכתבך". השניים הדגישו כי "הימנעות גורפת מהפעלת סמכויות בחוק עומדת בניגוד לתפקידו ולאחריותו של השר ועלולה להסב נזק של ממש לנכסי הציבור ולאינטרס הציבורי".
3 צפייה בגלריה
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
(צילום: אלעד מלכה)
עוד הסבירו המשנים לשר אמסלם כי חוות דעתם גובשה כחלק מעבודת הייעוץ המשפטי לממשלה, לאחר בחינה משפטית זהירה של הנושא ועל בסיס טעמים משפטיים וענייניים בלבד. "מסקנות חוות הדעת הן כלליות, רוחביות, עקרוניות ועוסקות בפרשנות משפטית ביחס לתפקידים ולסמכויות על פי דין, ובוודאי שאינן מתייחסות לגופו של מי מהצדדים".
לפני שבועיים, כאמור, דחה השר אמסלם את חוות הדעת של המשנים ליועמ"שית שניסתה לעשות סדר הפעילות הרשות הכפופה לו, ומסר להם תגובה חריפה. לימון ולוין הדגישו אז בחוות הדעת ארבעה עקרונות משפטיים ומינהליים: יחסי העבודה, כפיפות, סמכות ועצמאות בין השר לבין מנהלת הרשות.
במכתב ששיגר בתגובה אמסלם ליועמ"שית בהרב-מיארה ולמשנים שלה, כתב: "איני מקבל את חוות דעתכם מכל וכל. כל מטרת חוות הדעת היא לנטרל את יכולותיי כשר ולתפקד על פי הסמכויות החוקיות שנתונות לי לפי החוק. אני רואה בהתנהלותכם שימוש לרעה בסמכויות שניתנו לכם, העולה לכל הפחות עד לכדי הפרת אמונים", טען אמסלם, שהוסיף כי למשנים ליועצת המשפטית "מוטיבציות לחבל בעבודתי ובעבודת הממשלה".
3 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
ועדת החוקה, חוק ומשפט - הכנה לקריאה שנייה ושלישית של ביטול עילת הסבירות
עו"ד גיל לימון
(צילום: עמית שאבי)
הוא המשיך: "היות ואיני רואה את עצמי כ'עציץ' במשרד, ובוודאי לא כ'חותמת גומי' שלכם אזי אני מביא לידיעתכם כי במצב שנוצר איני יכול ואיני מעוניין לקחת אחריות על רשות החברות, הן על החלטותיה של מנהלת הרשות והן על מצבם הנפשי והפיזי של עובדי הרשות". לדברי אמסלם, "מאז העברת שטח הפעולה של רשות החברות הממשלתיות למשרד לשיתוף פעולה אזורי מנהלת הרשות עושה הכול אשר לאל ידה ואף מעבר לכך על מנת לחבל בעבודתי ובסמכויותיי כשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות".
הוא המשיך וטען כי הייעוץ המשפטי מתייחס אליו כ"גורם מפריע", ואילו מנהלת הרשות רוזנבוים הפכה ל"יקירת האומה". "שימשתי בעבר בתפקידים בכירים בשירות הציבורי, ניהלתי מערכות גדולות מעל ל-30 שנים ומעולם לא נתקלתי בהתנהלות מופקרת, חסרת אחריות וחסרת מקצועיות כפי שקורה במקרה של רוזנבוים. כך גם מעולם לא נתקלתי באדישות מצד הגורמים האמורים לבדוק את הנושאים שאותם העליתי בפניכם".