הערכות אופטימיות מאוד בצה"ל, רגע לפני 2022: נתוני הפעילות הצבאית של צה"ל בשנה החולפת והתחזית לתקופה הנראית לעין מציגים, באופן חריג, תמונת מצב ביטחונית-אסטרטגית חיובית בישראל, כשנה לאחר חתימת הסכמי הנורמליזציה עם מדיניות המפרץ, וחידוש או חיזוק הקשרים עם מרוקו וסודן. יחד עם זאת, מספר ההרוגים בפעולות טרור ביהודה ושומרון הוא הנמוך ביחס לתקופות של אחרי מבצעים צבאיים בעוד שהפשיעה הלאומנית על-ידי יהודים נמצאת בעלייה.
חיזוק הקשרים כללו שיתופי פעולה מבצעיים, הגנתיים ומודיעיניים עם מדינות באזור. זאת לצד משברי עומק שחוו מדינות בסביבה כמו לבנון, והקואליציה הערבית שמחזקת קשריה עם ישראל בעיקר נגד תוכנית הגרעין האיראני. הלילה (בין שני לשלישי) צה"ל תקף בפעם שנייה בחודש האחרון יעדים בנמל לטקיה שבסוריה, כשלפי פרסומים זרים מדובר במשלוח נשק מתקדם נוסף, ייתכן שמאיראן, שמיועד לסוריה או לחיזבאללה. לפי נתוני הצבא, ברוב השנה האחרונה, וליתר דיוק 70% מהזמן, צירי העברת אמצעי הלחימה ביבשה, באוויר ובים, לאויבים באזור, היו סגורים לאור הגברת פעילות צה"ל, וביתר הזמן ההעברות היו מצומצמות.
6 צפייה בגלריה
אזור התקיפה בלטקיה
אזור התקיפה בלטקיה
אחרי התקיפה בלטקיה, הלילה
(צילום: AP/SANA)
עוד עולה מנתוני הצבא כי צה"ל תקף השנה באלפי הזדמנויות יעדי טרור שונים במזרח התיכון, כולל בזמן "שומר החומות". התקיפות לא כללו מבצעים מיוחדים וחשאיים, ובמהלכן השתמשו במאות חימושים במבצעי המב"מ (המערכה בין המלחמות). בצבא גורסים שאויבי ישראל, מחמאס דרך חיזבאללה ועד לאיראנים בסוריה, לא יוזמים תקיפות או פעולות נגד ישראל - ואם הם עושים זאת הדבר קורה כתגובה או היגררות לתקיפות שצה"ל יוזם כחלק מביסוס ההרתעה הישראלית.
הסורים, לפי צה"ל, ממקדים את מאמצם בהתבססות הריבונות שלהם בכ-60% משטח ארצם כאשר ביתר שולטים הכורדים והטורקים. בחלק קטן שולטים גם האמריקנים שפועלים לדחיקת כוחות משמרות המהפכה מחוץ למדינה, בלחץ התקיפות הישראליות שמכוון גם ליחידות צבאיות סוריות שנותנות לאיראנים אכסניה או חסות. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בנושא הזה כי "הגדלת היקף המבצעים בשנה החולפת הביא לשיבוש משמעותי של כלל צירי החדרת אמצעי הלחימה לזירות השונות ע"י אויבנו. יכולת התמרון של צה"ל שופרה משמעותית על בסיס יכולות להעברת מודיעין איכותי לכוחות, הגדלת היקף החימושים, השלמת אמצעים וכוח אדם למערך התמרון בסדיר ושיבוץ מפעילי אש ותאי תקיפה בדרגים השונים".
6 צפייה בגלריה
סיכום שנת 2021 בצה"ל
סיכום שנת 2021 בצה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
הגידול במבצעי המב"מ נגד ההתבססות האיראנית בסוריה והעברת האמל"ח לחיזבאללה דרך סוריה התבטא ביותר מבצעים שיצאו לפועל בשנה אחרונה לעומת בשנתיים האחרונות, עם פרוץ הקורונה. מאידך, לפי נתוני צה"ל, גם ניסיונות הצבא הסורי להפיל מטוסי קרב ישראלים עלו השנה, כשטילי נ"מ שוגרו ביותר מקרים מב-2020 ו-2019. בשני מקרים זכורים השנה, שבהם השתמשו בטיל נ"מ מסוג SA-5, התפוצצו הטילים הסוריים ליד ים המלח ובקרבת חוף במרכז הארץ, וצה"ל הרבה לתקוף את הסוללות מהן שוגרו חלק מהטילים.
לצד אלו, יש בצה"ל גם הערכות לפיהן האיראנים יגיבו בסופו של דבר לתקיפות המרובות של צה"ל בסוריה, בעיקר מאחר שאחת התקיפות האחרונות של האיראנים בוצעה נגד הבסיס האמריקני בא-טנף, בתגובה לתקיפה ישראלית. בנוסף, צה"ל מצא את עצמו יותר מוגבל בפעילות האווירית משמי לבנון, ובשל כך פועלים בצבא להתגבר על כך בעיקר על-ידי חיזוק אמצעי האיסוף באזור.
בזירה האיראנית, צה"ל חזר על מסריו, לפיהם הוא מגביר את ההכנות לאפשרות של תקיפת מתקני גרעין ותשתיות לאומיות ברפובליקה האסלאמית, אם זו תגיע או תתקרב עוד יותר ליכולת צבאית גרעינית. מבחינת צה"ל, האיומים המרכזיים שנותרו הם של חדירת כוחות מיוחדים של חיזבאללה או חמאס לגבולות, האיום הרקטי ואיום הגרעין הפוטנציאלי.
6 צפייה בגלריה
סיכום שנת 2021 בצה"ל
סיכום שנת 2021 בצה"ל
חצי שנה שקטה באופן חסרת תקדים בגבול עזה
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
סיכום שנת 2021 בצה"ל
סיכום שנת 2021 בצה"ל
הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: דובר צה"ל)
כמו כן, צה"ל הגביר בשנה האחרונה את פעילותו גם נגד חדירות של רחפנים, שלא כולן דווחו בכלי התקשורת. מדובר בעיקר באירועים מגבול לבנון או עזה, שבהם חמאס וחיזבאללה ניסו להחדיר את כלי הטיס הזעיר לצד הישראלי בעיקר כדי לתרגל נתיבי טיסה או על מנת לתעד הנעשה בקרבת הגבול. 74 אירועים כאלו התרחשו השנה וסוכלו באוויר, לעומת 94 בשנה שעברה ו-54 בשנת 2019.

2,899 פלסטינים נעצרו לחקירה

באשר ליהודה ושומרון, בצה"ל מצביעים על עלייה באירועי הטרור, בעיקר העממי, אך גם ירידה בכמות ההרוגים שעומדת על שני בני אדם השנה. מדובר במספר הנמוך ביותר בשנים האחרונות – כאשר בשנת 2020 היו 3 הרוגים מפיגועים שמקורם בגדה המערבית, חמישה בשנת 2019 ו-14 בשנת 2018.
6 צפייה בגלריה
סיכום שנת 2021 בצה"ל
סיכום שנת 2021 בצה"ל
2,899 פלסטינים נעצרו ביהודה ושומרון
(צילום: דובר צה"ל)
בשנה האחרונה צה"ל עצר 2,899 פלסטינים לחקירה והחרים כ-11 מיליון שקלים שיועדו לטרור. במקביל, בצבא מזהים עלייה גם בפשיעה הלאומנית מצד יהודים כלפי פלסטינים, שמתמקדת בעיקר בגדיעת עצים ושריפות מכוניות.

שקט חסר תקדים בעזה, התקרבות במו"מ על השבויים והנעדרים

בזירה העזתית, בצה"ל מצביעים על החצי שנה שחלפה מאז מבצע "שומר החומות" כתקופה השקטה ביותר ביחס לתקופה מקבילה אחרי מבצעים קודמים בעשור האחרון: 196 רקטות שוגרו לישראל ב-6 החודשים שאחרי עופרת יצוקה ב-2009, 76 לאחר מבצע עמוד ענן, 22 לאחר צוק איתן ו-5 רקטות שוגרו מעזה מאז המבצע בחודש מאי האחרון. בתקופה זו צה"ל תקף ברצועה כ-150 פעמים שבהם נפגעו יותר מ-100 יעדים ורכיבים שונים שחמאס ניסה לשקם אחרי שומר החומות. זאת, בתגובה לשיגורי הרקטות הבודדות או הפרחות של בלוני תבערה. כל זה קרה במקביל לכך שישראל אפשרה לראשונה לרבבות עזתים לעבוד בישראל.
בעניין חללי צה"ל והאזרחים הישראלים שנמצאים בשבי חמאס, בצה"ל ציינו כי חלה התקדמות בשנתיים האחרונות שקירבה לא מעט בין הצדדים, אך ליבת המחלוקת - שעומדת על מספר המחבלים והרוצחים שחמאס דורש לשחרר מהכלא - נותרה בעינה.
6 צפייה בגלריה
התקדמות במו"מ, מחלוקת על מספר המחבלים שישוחררו. השבויים והנעדרים בעזה
התקדמות במו"מ, מחלוקת על מספר המחבלים שישוחררו. השבויים והנעדרים בעזה
התקדמות במו"מ, מחלוקת על מספר המחבלים שישוחררו. השבויים והנעדרים בעזה
בנושא כוח האדם והאימונים, בצבא מתכוונים השנה להשלים פער מסוכן שנוצר כתוצאה מחוסר אימוני כוחות היבשה בשנתיים האחרונות בגלל הקורונה והיעדר תקציב המדינה - מה שפגע קשות בכשירות כוחות המילואים. כמו כן, באגף כוח האדם גיבשו תוכניות להכפלת מספר המתגייסים ליחידות הטכנולוגיות מהפריפריה, ולהשארת אנשי קבע איכותיים בצבא. לפי ממצאי סקר פנימי שערך הצבא, משרתי הקבע שעוזבים את הצבא מרצונם מעידים כי החלטתם נבעה מסיבות כמו יחס לא הוגן, שרירותיות, עודף בירוקרטיה, ארגון לא יעיל וחוסר איזון בין הזמן בבית לצבא. בנוסף, בצה"ל מתכוונים לחולל שינויים ארגוניים בכל הקשור לניהול משק המזון בצבא כדי לשפר את איכותו לחיילים, בעיקר ללוחמים, בדגש על שיפור והוספת טבחים ושפים למטבחים.
פורסם לראשונה: 16:59, 28.12.21