גורם ישראלי ששוחח עם "ניו יורק טיימס" טען, בעילום שם, כי לפני הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבת תחת הכינוי "גורם מדיני בכיר" ישראל וחמאס היו קרובות יותר לעסקת חטופים. עם זאת, טען הגורם, ההצהרות שבהן הבטיח "גורם מדיני" כניסה לרפיח בכל מקרה גרמו לחמאס להקשיח עמדות במשא ומתן ולדרוש ערבויות כדי להבטיח שישראל לא תממש רק חלק מההסכם - ולאחר מכן תחדש את הלחימה.
לשכת ראש הממשלה הגיבה על ההאשמות ומסרה כי "הטענה שרה"מ נתניהו ולא החמאס הוא זה שטרפד עסקת שחרור חטופים היא שקר מוחלט והטעייה מכוונות של הציבור. האמת הפוכה לחלוטין, החמאס הוא זה שמטרפד כל עסקה בזה שאינו זז מילימטר מדרושתיו הקיצוניות ששום ממשלה בישראל אינה יכול לקבל ובראשונה, שישראל תיסוג מעזה ותפסיק את המלחמה, מה שיאפשר מחדש לחמאס להשתלט צבאית על הרצועה ולהתארגן ל-7 באוקטובר הבאים כפי שהבטיח לעשות".

בעקבות קריסת המגעים, כפי שתוארו על ידי ארה"ב, ראש ה-CIA וויליאם ברנס החליט להמריא לקטאר מיד עם עזיבת המשלחת של חמאס את קהיר. לאחר ביקורו בקטאר הוא צפוי להגיע לישראל עוד היום ולהיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד דדי ברנע ובכירים נוספים.
ברויטרס דווח מפי גורמים הבקיאים בפרטים כי השיחות בדרך לפיצוץ - וכעת וושינגטון ודוחא יפעילו "לחץ מקסימלי" על הצדדים להמשיך בהן. "האמריקנים מנסים להציל את השיחות מקריסה, אבל לא נראה שיש להם באמת יכולת השפעה על חמאס", הוסיפו.
לדברי הגורמים הישראלים, מה שתוקע את המו"מ הוא התעקשות חמאס להפסיק את המלחמה - גם אם רק בשלב השני. בישראל מתעקשים להימנע מכל התחייבות כזו, וטוענים כי ארגון הטרור רוצה להיות בטוח שבמקרה של עסקה המלחמה מסתיימת.
1 צפייה בגלריה
הכיסא הריק כמחווה לחטופים בעצרת הממלכתית ביד ושם
הכיסא הריק כמחווה לחטופים בעצרת הממלכתית ביד ושם
הכיסא הריק כמחווה לחטופים בעצרת הממלכתית ביד ושם
(צילום: גיל יוחנן)
סוגיית החטופים שנמצאים בשבי חמאס והמשך המלחמה עמדה במוקד הנאומים אמש בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ב"יד ושם". אל מול כיסא ריק שהוקדש ל-132 החטופים, ציין ראש הממשלה נתניהו כי "אחינו ואחיותינו עדיין מוחזקים במרתפי החמאס. אנחנו נחושים להוציא אותם מהתופת ומהאפלה - וגם להשלים את מיטוט יכולות חמאס".
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "זוהי לא שנה רגילה, וזה לא יום זיכרון רגיל. השנה המדינה נמצאת במלחמה, אנחנו נמצאים במלחמה. 212 ימים חלפו מאז הטבח הנורא שביצע חמאס בתינוקות, ילדים וקשישים, נשים וגברים. מאז יצאנו למערכה כבדת ימים וכבדת דמים. מאז נחטפו אחינו ואחיותינו בידי האויב האכזר, והלב שלנו איתם. אני מאמץ אל ליבי את משפחות החטופים וזועק, מתפלל, מייחל ומתחייב בשם העם כולו: לא ננוח ולא נשקוט עד שישובו בנות ובנים לגבולם".
השר וחבר קבינט ניהול המלחמה בני גנץ התייחס גם הוא לנושא בעצרת הממלכתית לפתיחת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה בקיבוץ תל יצחק. לדבריו, "החזרת אחיותינו ואחינו מהשבי דורשת מאיתנו להתגבר על הכעס והזעם שבשחרור רוצחים מתועבים ובדחיית הלחימה. אבל זוהי בדיוק הדבקות ברוח שמאפשרת לנו לגבור על היצר, למען רוח עמנו".