2 צפייה בגלריה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
גלי בהרב-מיארה
(צילום: יואב דודקביץ)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה צפויה להתנגד לסעיפים רבים ברפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין. חוות דעתה המפורטת, שתכלול התייחסות לארבעת רכיבי הצעת החוק של שר המשפטים, תפורסם במהלך השבוע כשתוצג בפני השר. בינתיים, הייעוץ המשפטי לכנסת כבר העביר את חוות דעתו לפיה את התוכנית יש להחיל רק מהכנסת הבאה. "הניסיון מלמד שתיקונים חוקתיים המשנים בצורה משמעותית את היחסים בין רשויות השלטון לא מוחלים באופן מיידי", נכתב בחוות דעת שהועברה לוועדת החוקה.
"זאת, כדי להבטיח, בין היתר, כי התיקונים ייעשו 'מאחורי מסך בערות', במנותק מההקשר הפוליטי המיידי, וכשלא ידוע על מי התיקון ישפיע ובאיזו צורה", לשון המסמך. בחוות הדעת שהועברה לקראת הדיונים ב"חוק יסוד: השפיטה" צוינו כמה חוקים שחוקקו בעבר והוחלו בכנסת שלאחר מכן, ובהמשך נכתב: "התיקון המוצע הוא בעל השלכות משטריות מרחיקות לכת על היחסים בין הרשויות. הוא משנה את מאזן הכוחות ביניהן ומעניק כוח ניכר לרוב הקואליציוני ולרשות המבצעת. הדברים אמורים במיוחד ביחס לשינוי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים וקביעת הסדר ההתגברות, שמאפשר לרוב הקואליציוני 'לחסן' חקיקה מביקורת שיפוטית. נציע להחיל את ההסדרים במבט צופה פני עתיד החל מהכנסת הבאה, ולא להחילם באופן מיידי כדי לחזק כוח של ממשלה וקואליציה נתונה".
בכירים בממשלה אמרו על חוות הדעת כי "זהו עוד ניסיון חבלה ברפורמה של המשפטנים המגינים על השליטה שלהם במדינה. לא יעזור להם. נקדם את החקיקה ונשלים אותה, וכל ניסיון למנוע אותה או לפסול אותה לא יצליח".
2 צפייה בגלריה
יריב לוין ואמיר אוחנה
יריב לוין ואמיר אוחנה
יריב לוין
(צילום: שלו שלום)
לפני כשבועיים אמרה בהרב מיארה במהלך נאומה בכנס בחיפה כי היא חוששת שהשינוי המוצע "יעצים את כוחה של הרשות המבצעת, תוך ביטול מעשי של האיזונים והבלמים על כוחה". בהמשך השבוע, לצד הקריאה שלא לחוקק את החוקים בחיפזון, תדגיש היועמ"שית שיש לערוך הידברות כדי לשנות את הטעון תיקון.
מיארה צפויה להתנגד נחרצות לחקיקת חוק היועמ"שים, שאותו הגדירה בעבר "שינוי מוחלט של הצופן הגנטי המקצועי של הייעוץ המשפטי הציבורי, תוך ניסיון להביא לביטול מעשי של תפקידיו". היא חוששת שעמדת הייעוץ המשפטי תיוותר בגדר עמדה זניחה שהשר שומע תוך אפשרות להתעלם ממנה. "במקום תפיסה ממלכתית של נאמנות לציבור, תבוא נאמנות אישית לדרג הממנה", אמרה.
בנאומה אמרה שהתיקון בעניין מעמד חוות הדעת של הייעוץ המשפטי הציבורי וייצוג המדינה בערכאות - לא מותיר מקום לספק. הממשלה תוכל לפעול ללא מחויבות לייעוץ משפטי. לפי ההצעה, הממשלה תוכל לשכור עורך דין פרטי לייצגה בכל הליך.

באשר לביטול עילת הסבירות - במשרד המשפטים סבורים שהעילה מהווה כלי עבודה משפטי חיוני, המאפשר לתקן ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות של השלטון מול האזרח. בעבר אמר היועמ"ש דאז, אביחי מנדלבליט, כי ביטול הסבירות יהווה "פגיעה ישירה באזרחי המדינה, שייוותרו חשופים לאפשרות שיהיו החלטות שרירותיות של השלטון. לא תהיה לאזרח כל הגנה מפני פעולה של הרשות, שאולי נעשתה בסמכות, אך מתעלמת בצורה קיצונית מזכויותיו, ובכך פוגעת בו שלא כדין. עילת הסבירות מבטיחה כי ההחלטות של רשויות השלטון במדינת ישראל יתקבלו באופן הגון, בצורה שוויונית, ללא שרירות וללא העדפת פלוני על פני אלמוני מסיבות שאינן ענייניות".
בנוגע לפסקת ההתגברות על פסילות חוקי בג"ץ, שאותה מציע יריב לוין ברוב של 61 ח"כים - צפויה בהרב מיארה להדגיש שניתן לדון בכך במסגרת כוללנית של חקיקת חוק יסוד: החקיקה, שיסדיר את יחסי הרשויות. זאת, תוך ליבון מעמיק ומושכל של האיזונים הדרושים במסגרת גיבושה של חקיקה מקיפה וכוללת בנושא כה מורכב ורגיש.
ההערכה היא שמיארה לא תציע מספר סף של ח"כים לפסילה, אלא תדגיש שנדרש רוב משמעותי כדי למנוע מצב שרוב קואליציוני רגיל יכול לפגוע בזכויות אדם באורח לא מידתי.
באשר לשינויים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים - צפויה היועמ"שית לטעון כי הרכב ועדה הנשלט על ידי פוליטיקאים פירושו שליטה של כל קואליציה בבחירת השופטים ופוליטיזציה של השפיטה, דבר לא חוקתי שסותר את עקרונות השיטה.

מהומה בוועדת החוקה

ועדת החוקה התכנסה אתמול להמשך הדיונים בפסקת ההתגברות. בפתח הדיון תקף ח"כ גלעד קריב את יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, שנוהג לפתוח את ישיבות הוועדה בציטוט "ציון במשפט תפדה", ואמר כי "בכל פעם שתפתח ישיבה בציטוט כדי לטהר את המהלך ההרסני שאתה מוביל, נבוא ונאמר שהפסוק היחיד שראוי מאותה נבואה הוא 'כסדום היינו, לעמורה דמינו'". ח"כ משה סעדה קטע את קריב, וקרא לו: "לפחות ביום כזה, אל תדבר ככה". קריב השיב: "אם היום הזה היה באמת מקודש בעיניכם לא הייתם מקיימים את הישיבה". ח"כ גוטליב התפרצה: "העיקר דגלי אש"ף בהפגנה אתמול זה בסדר. כן, אתם ציונים שאוהבים את המדינה". קריב השיב לה: "מיומך הראשון בכנסת את מסיטה. אתם רוקדים על הדם".
לפני דברים שאמר היועץ המשפטי של הוועדה עו"ד גור בליי, העיר יו"ר הוועדה שמחה רוטמן על חוות הדעת המשפטית כי "הצביעות הזו לא תעבור". לחברי האופוזיציה אמר: "אתם לא רוצים הידברות. אתם עושים גניבת דעת".
עו"ד בליי, שהציג את חוות הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת, אמר כי "למרות שבדמוקרטיה הכרעת הרוב היא חשובה, היא לא הדבר היחיד. עיקרון הפרדת הרשויות הוא דבר ותיק. צריך שרשות אחת תבקר את האחרת. זה לא אמרו רק בארץ, אמרו לפני הרבה מאוד שנים. ברמה העקרונית ישראל לא המציאה שום דבר".