כשמסתכלים קדימה, ייתכן כי השבוע שחלף היה אחד השבועות החשובים ביותר מבחינת התחבורה בישראל. הוא החל בהצגת התוכנית לרכבת מקריית שמונה לאילת, שאושרה בממשלה - במחשבה "לחבר בעתיד את ישראל גם לסעודיה ולחצי האי ערב" - והסתיים אתמול בהכרזת שרת התחבורה מירי רגב כי הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יחל לפעול ב-18 באוגוסט.
אלא מבט קצר אל עבר "החיים עצמם" בעולם התחבורה, מגלה כי השבוע כמו רבים מקודמיו - עגום. מבעד לכותרות ותוכניות הענק ישראל מזמן שכחה את הדבר הכי חשוב בדרכים - הבטיחות בהן: שישה בני אדם נהרגו בשבוע החולף בתאונות דרכים.
4 צפייה בגלריה
8 מתוך 229. עלייה בקטל בכבישים
8 מתוך 229. עלייה בקטל בכבישים
8 מתוך 229. עלייה בקטל בכבישים
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
זירת התאונה בכביש 1, שם נהרג רוכב אופנוע שלשום
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
מלבד ששת ההרוגים בשבוע החולף - כמדי שבוע - היו גם עשרות פצועים באורח בינוני עד קשה, ואף אנוש, שחייהם וחיי משפחותיהם לא יחזרו להיות כשהיו. שלווה דזרלאשווילי, בן 30 מאשדוד, היה בדרך לעבודה עם האופנוע כשנהרג מפגיעת משאית בשבוע שעבר. מרלן, בן דודו, ספד ל-ynet: "הוא היה בחור מלא בערכים, נתינה, שמחה, כיף, צניעות, אוהב את הקדוש ברוך. בן לתפארת, אח תומך ודוד מהסרטים. אנחנו לא מאמינים שכבר לא יהיה איתנו. הלב כואב ומסרב להאמין".

כ-32 הרוגים בחודש

וזה המספר הבלתי נתפס: 230 בני אדם נהרגו בכבישי ישראל מתחילת השנה, על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). בתקופה המקבילה אשתקד היו 204 הרוגים בכבישי ישראל. נדמה כי ישראל לא צועדת, אלא רצה בצעדי ענק אל תוך שנה נוספת, ה-11 ברציפות, שבה יהיו יותר מ-300 הרוגים בדרכים.
הפסימיים שבינינו אף יציינו כי בהינתן שאנו רק בראשית חודש אוגוסט, בשנה שבה בממצוע נהרגו כ-32 בני אדם בכל חודש, ייתכן שאף נחלוף השנה על פני הנתון העגום של אשתקד - 351 הרוגים.
מי מכם שחושב שאלו הערכות קודרות מדי מוזמן להביט רק בששת הימים הראשונים של חודש אוגוסט: חמישה בני אדם נהרגו. הנתונים הללו מגיעים לאחר שבחודשיים הקודמים ראינו מספרי הרוגים גבוהים למדי - חודש יוני לדוגמה הפך לחודש הקטלני ביותר זה שנה וחצי - שהסתיים עם 39 הרוגים. בחודש יולי נהרגו בישראל 34 בני אדם בתאונות דרכים.
צלילה עמוקה יותר לנתונים מגלה כי מרבית ההרוגים עד כה השנה (52) היו בני 65 ומעלה, יותר ממחצית מהם (27) נהרגו בעת שהוגדרו כ"הולכי רגל". זאת בזמן שבקרב ילדים בגילי 14-0 נהרגו השנה 24 ילדים ובין הגילאים 15 ל-24 ישנם 40 קורבנות. אך מבין קבוצות הגיל השונות על פי הרלב"ד, גם לצעירים בנינו אסור להיות שאננים: לא פחות מ-36 בני אדם מבין 230 ההרוגים עד כה הין בטווח הגילים שבין 34-25.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
רכבו של ההרוג ליד המושב דקל שבאשכול, שלשום
(צילום: וברות מד"א)
מבין ההרוגים מתחילת השנה, 129 נהרגו בכבישים בין-עירוניים, 98 בכביש עירוני ושלושה בזמן רכיבה בשטח. 137 מההרוגים היו יהודים, 59 ממוצא ערבי ו-19 הינם "בעלי זהויות אחרות".
קשה לייחס את העלייה הדרמטית השנה לבעיה ספציפית. כמעט בכל הפרמטרים הנמדדים אנו רואים השנה עלייה במספר ההרוגים: 71 מההרוגים היו נוסעים ברכב פרטי, תשעה יותר מבתקופה המקבילה אשתקד. 63 היו הולכי רגל, שלושה יותר מתאריך זה אשתקד.
49 מההרוגים היו רוכבי אופנוע וקטנוע - לעומת 41 בשנה שעברה; עלייה במספר ההרוגים במדד השוואתי אפשר למצוא גם בקרב רוכבי האופניים החשמליים, כאשר לא פחות מ-20 רוכבים נהרגו בתאונות השנה - 13 יותר מבתאריך הזה ב-2022.
ויש גם נתונים מעודדים יחסית: כך למשל נרשמה ירידה תלולה בהרוגים בקרב נהגי רכבים כבדים ואוטובוסים, אך יחד עם זאת, לא פחות מ-46 בני אדם נהרגו השנה בתאונות במעורבות אוטובוס או רכב מסחרי. ירידה נרשמה גם במספר ההרוגים שנסעו על קורקינט חשמלי.

במקום האחד לפני אחרון באירופה

לא רק שישראל לא מצליחה השנה להפחית את מספר ההרוגים בתאונות הדרכים בפועל, אלא שגם ממדים בינלאומיים מראים שהיא ניצבת בפיגור לעומת אירופה. בדוח של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) שיצא ביוני האחרון נחשף גודל הכישלון של המדינה בצמצום ההרוגים בתאונות דרכים בעשור האחרון.
ישראל ניצבת במקום הלפני אחרון, 31 מתוך 32, מבין המדינות שנתוניהם נדגמו בדוח בשינוי מספר ההרוגים בתאונות דרכים בין השנים 2022-2012. בעוד במרבית מדינות אירופה הוכיחו כי ניתן לעשות דברים למען שיפור הבטיחות בדרכים והצליחו לצמצם את שיעור ההרוגים ב-22% בממוצע, בישראל נרשמה עלייה של 15.8% בכמות ההרוגים באותה תקופה. הנתון שמעמיד אותנו כאמור במקום נמוך מאוד בהשוואה לשאר המדינות - כאשר ישראל "טובה" יותר רק ממדינה אחת - מלטה.
4 צפייה בגלריה
זירת התאונה
זירת התאונה
בזמן שמדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים, בישראל נרשמה עלייה. זירת התאונה בבאר שבע, שלשום
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
ייתכן וקרבניטי משרד התחבורה צריכים לקיים נסיעות למדינות כמו ליטא (שהורידה את כמות ההרוגים ב-60% בעשור), פולין (ירידה של 47%) או אסטוניה (ירידה של 42.5%) בכדי ללמוד מהן איך נלחמים בתופעה. המועצה אף בחנה את ההתקדמות של כל מדינה במשך השלוש שנים האחרונות (2022-2019) שם ניצבת ישראל במקום יותר טוב, ה-20 מבין 32 מדינות.
זאת כאשר בממוצע כמות ההרוגים ירדה בכל אירופה ב-9% בפרק זמן זה ובישראל רק באחוז אחד בלבד. בדוח אמנם צוין כי בישראל הייתה ירידה קלה בכמות ההרוגים בין שנת 2021 (364 הרוגים) ל-2022 (351 הרוגים), אך בבדיקת הפצועים קשה מתאונות דרכים הדוח שוב הציב את ישראל במקום הלפני האחרון במבט על העשור הקודם, זאת בזמן שבאירופה היה צמצום של 14% בממוצע במספר הפצועים הללו. בישראל לעומת זאת נרשם זינוק של 21% , והיא שנייה מהסוף רק לאיטליה.
"אנחנו במצב חירום בכבישים לאחר שנים של קיצוץ תקציבים והתעלמות ממשלתית", אומר ל-ynet מנכ"ל עמותת אור ירוק, עו"ד יניב יעקב. "כולנו מפסידים במלחמה הזאת שנתפסת כאילו נגזר עלינו לחיות לצידה. אנחנו חיים לצד מגפה שגודעת בכל יום חיי אדם ולאף אחד בממשלה זה לא באמת אכפת".
"הדוח האירופי החדש מוכיח עד כמה גדול הכשלון של ישראל בהשוואה למדינות אירופה. מדינות כמו יוון, קפריסין ופולין מוכיחות כי בעבודה נכונה עם תכנית מסודרת אפשר גם להצליח. הגיע הזמן לרפורמה גדולה בהתייחסות של משרד התחבורה לבטיחות בדרכים ולחיים של כולנו בכביש".