יו"ר רע"מ מנסור עבאס דורש מראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק את המלחמה, ולפנות למסלול מדיני לסיום הסכסוך והבאת שלום.
במכתב ישיר לנתניהו ושרי הממשלה דורש עבאס לא רק להיענות להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שקרא להפסקת הפעולה הצבאית ברפיח, אלא להפסיק באופן כולל את הפעולה הצבאית בכל רצועת עזה, ולמעשה להיענות לדרישת המדינות הערביות והקהילה הבינלאומית, לדבריו.
120 ואחת
השיחות עם נתניהו, 7 באוקטובר וחוק הגיוס: מנסור עבאס פותח הכול
42:37
במכתב, דרש עבאס להניח על השולחן "יוזמה מדינית שתאפשר להגיע להסכם ראשוני, להשיב את האסירים והחטופים, ולפתוח דלת לתהליך מדיני רחב שמטרתו לסיים את הסכסוך ולהביא לשלום ולפיוס בין שני העמים". הוא מציין כי ההסכם יהיה "על בסיס הכרה הדדית, כל צד יקבל את זכויותיו, ועל בסיס פתרון שתי המדינות: ישראל ופלסטין".
קריאתו של עבאס מגיעה אחרי שבשבוע שעבר נורבגיה, אירלנד וספרד הכירו במדינה פלסטינית למרות התנגדות ישראלית חריפה. לדברי ראשי הממשלות, הכרתם תיכנס לתוקף כבר מחר. בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ זימן לשיחת נזיפה את שגרירי שלוש המדינות - שנדרשו לצפות בסרטון הקשה מחטיפת התצפיתניות ב-7 באוקטובר.
בפנייתו לראש הממשלה ציין עבאס כי זו מגיעה בהמשך להחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. אף שבהחלטה בית הדין התייחס לפעולה ברפיח, עבאס קרא להרחיבה לכל רצועת עזה. "‏דעת הקהל בישראל קובעת שיש לתת קדימות להחזרת החטופים על פני המשך המלחמה", ציין יו"ר רע"מ. "אחרי כמעט שמונה חודשים המלחמה לא הצליחה", הוא קובע, "וכנראה לא תצליח להשיג אף אחת משתי המטרות שקבעה ממשלת ישראל".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
בנימין נתניהו ומנסור עבאס
עבאס מאשים: "7 חודשים פועלים רק באמצעים צבאיים"
(צילום: רויטרס, אלעד גרשגורן)
הוא המשיך וכתב כי "ממשלת ישראל פעלה במשך יותר משבעה חודשים רק באמצעים צבאיים, ודחתה או התעלמה מכל מהלך או יוזמה מדינית. לא פעם עמדנו וגינינו בחברה הערבית בישראל את הטבח בשבעה באוקטובר, אזרחים ישראלים רבים נרצחו ונחטפו, כולל 20 אזרחים ערבים שנרצחו ושישה נוספים שנחטפו.
"מצד שני, המשך המלחמה בעזה גובה חיי עשרות אלפי אזרחים פלסטינים תושבי עזה, רובם ילדים, נשים, קשישים ואזרחים שלא מעורבים בלחימה. אלפי חולים איבדו את חייהם כי אין להם תרופות וטיפול רפואי מציל חיים, לאחר הרס רוב תשתיות מערכת הבריאות בעזה. יש רעב רחב בתוך הרצועה, שגבה חיי רבים בעקבות מחסור חמור בסיוע ההומניטרי ועוד".
לדברי עבאס, "אין מלחמה שאין בה פשעים נגד אזרחים חפים מפשע, כולל ברצועת עזה. ישראל עומדת בפני שני בתי הדין הבינלאומיים, שדנים בטענות לגבי רצח עם ופשעים נגד האנושות. המשך המלחמה יוסיף מאסה קריטית של טרגדיות ויעמיד את העולם על רגליו, ולא רק בתי הדין הם שיכריעו שיש כאן עבירה על חוקי המלחמה הבינלאומיים - גם דעת הקהל בעולם תכריע בשאלה זו".
הוא סיכם כי המשך המלחמה "בלי פתרון מדיני יחזק את האויבות והשנאה לדורות רבים בשני העמים. זה הרגע שממשלת ישראל תפעל בשיקול דעת רציונלי וריאלי, ותפנה לנתיב מדיני שיאפשר את החזרת החטופים ויאפשר הסדר שלטוני-ביטחוני חדש ברצועת עזה, בהתאם להסכם רב-צדדי עם הפלסטינים ומדינות ערב ובמעורבות בינלאומית".