1 צפייה בגלריה
מחזור
מחזור
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
ועדת הכלכלה אישרה לאחרונה את "רפורמת הפארם" שאמורה להקל על ייבוא מוצרים לארץ, צמיחה של יצרנים מקומיים והוזלת מחירים בתחום התמרוקים. ראש הממשלה נפתלי בנט בחר למסגר את הצעד הזה, במילותיו, כ"הוזלת יוקר המחייה, עבורכן". הסלוגן התנוסס על כרזה ורודה (אחרת איך היינו מבינות שהוא מדבר אלינו, הנשים?) ותחתיה הופיעו המוצרים: בושם, ליפסטיק, מברשת סומק וקרם ידיים. המטרה העיקרית של הרפורמה הייתה להקל על חיי היום-יום, כך תואר והודגש. אך מכיוון שבנט ייעד את הפעולה להקלה על חיי נשים, חשוב להבין מה באמת כולל אותו שוק שאותו הוא מנסה לייעל.
אין ספק שיש נשים רבות המשתמשות באיפור, בטח ובטח נשים וגברים שעושים זאת באופן מקצועי לפרנסתם. אך אם ניקח רגע לחשוב באמת על קהל היעד, ולא על התיוג התרבותי של נשים מהניינטיז (ורוד וליפ-גלוס), ניזכר שיש מצרך בסיסי אחר שמעניין את כולן, גם אם בא להן וגם אם לא.
לא קונים את זה בדיוטי-פרי, אלא ממש פה בסופר-פארם. כל אחת קונה לפחות פעם בחודש. נערות, נשים בגיל הווסת וטרנסים שייכות לאותו שוק צרכני מרצון או שלא. ראש הממשלה יקרא למוצרים הללו "מוצרי היגיינה נשית", אבל מדויק יותר לכתוב "מוצרי מחזור".
המוצר הוא כזה שאין לנו ברירה אלא לקנות אותו, והוא לא שונה מביצים, חלב ולחם. מדיניות חדשנית בעולם מתחילה להתפתח, והממשלה תהיה חייבת להכיר בצורך ולתרגם אותו למדיניות
נכון, שפתון נשמע הרבה יותר טוב מטמפון, אבל זה רק מעיד עד כמה קובעי המדיניות רחוקים מהמציאות בשטח ומהיכרות עם תופעת "מחזור העוני" (Period Poverty) בישראל. אוכלוסיית המשתמשות הכללית מתמודדת עם מחירים היקרים ב-14% בממוצע משאר העולם, ויש אלפי נשים, נערות וטרנסים בישראל שאינן יכולות לממן מוצרים אלו.
בשנה האחרונה מתרחב המאבק להוזלת מחירים ולחלוקה חינמית של מוצרי מחזור, בדומה למודלים מתקדמים בעולם, כמו בניו-זילנד ובסקוטלנד. באחת הפגישות עם משרד הכלכלה על הורדת המחירים של התחבושות והטמפונים, עלתה הצעה להגברת התחרות כדי להוריד את המחירים. גם אם מדובר במהלך שיוביל להוזלת המחירים, זו תפיסה שגויה של רעיון ה"תחרות" שאותו מקדשים במשרד הכלכלה.
דרור שדות, רותי קליין וסתיו ארנון רותי קלייןצילום: טל שחר
המוצר הוא כזה שאין לנו ברירה אלא לקנות אותו, והוא לא שונה מביצים, חלב ולחם. מדיניות חדשנית בעולם מתחילה להתפתח, והממשלה תהיה חייבת להכיר בצורך ולתרגם אותו למדיניות, מהר.
אז ראש הממשלה היקר, אם בא לך לדאוג לנשים, תדאג למוצרים היקרים משמעותית בארץ משאר העולם, כאלה שכולנו נאלצות לקנות וחלקנו לא מצליחות להרשות אותם לעצמנו.
  • רותי קליין היא ממקימות "לונה – תנועת המחזור של ישראל"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com