החבירה של חלק ממשפחות החטופים למפגינים שדורשים בחירות ואת החלפת נתניהו, הגיעה אמש לשיא בהפגנת ענק מול הכנסת. שר החוץ, ישראל כ"ץ, אומר בראיון ל-ynet שבניגוד למה שקורה ברחובות, הפוקוס צריך להיות בכלל על החזית המדינית: "ההפגנות והדרישה לבחירות הם מוקדמים מדי. אנחנו באמצע המערכה הצבאית ובחזית של שחרור החטופים. צריך להבין: אם נפסיד במערכה החיצונית הזאת וגוף מוסמך כמו מועצת הביטחון יקבל החלטה על הפסקת אש חד צדדית בלי התניה בשחרור חטופים אז הפסדנו. כל הוויכוח הפנימי יהיה מיותר לחלוטין, ולכן אנחנו צריכים לרכז מאמץ ואני בתחום שלי בחזית המדינית".

מה שראינו אתמול ברחובות עושה טוב לתהליך? "המשפחות עוזרות בצורה בלתי רגילה בזה שהן מבטאות גם את הכאב וגם מגבירות את המחויבות האישית של כולם. נושא החטופים נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד, ונציגי המשפחות מצטרפים אלי לנסיעות וישיבות במועצת הביטחון. הפגנות זה הפגנות, אבל לדעתי הכל מוקדם מידי כי אנחנו בשלב מכריע במערכה. סיימנו מבצע אדיר ומדהים בשיפא, נתנו מכה איומה לחמאס ועכשיו אנחנו בפאתי רפיח".
מה הבעיה ללכת לבחירות עכשיו? "אנחנו זקוקים לאחדות אמיתית כמו שראינו אותה שכולם מחבקים את כולם ולא כמו שראינו אתמול במאה שערים מול ציבור שלא מכיר בכלל במדינה. אני יכול לעלות כאן הרבה טיעונים מדוע בחירות לא יסייעו לקדם את המהלך הביטחוני הצבאי וגם לא יסייעו לקדם את שחרור החטופים, אבל אני בכלל לא רוצה להיכנס לזה. אני לא רוצה להתווכח עכשיו עם אף אחד, אני רוצה לחבק את משפחות החטופים. מותר להם לעשות כל דבר".

השיחה הקשה עם שר החוץ הצרפתי

אחד הגורמים שהוביל למשבר ביחסים עם ארה"ב היה ההצבעה במועצת הביטחון עליה לא הוטל וטו אמריקני. מנגד, כ"ץ טוען כי "היחסים הם מצוינים. הברית היא הדוקה. יחד עם זאת, באופן טבעי וודאי תוך כדי מלחמה אחרי ההתייצבות של נשיא ביידן בעד ישראל והסיוע, יש גם מתחים אבל עובדה שיש הידברות ויקיימו את ההידברות. אם סינוואר, הרוצח המתועב, והאויבים שלנו, בונים על זה שאמריקה תיפרד מאיתנו ולא תגבה את ישראל בזירה הדיפלומטית או בתמיכה הצבאית אז הם טועים לחלוטין, כי יש כאן גם ערכים משותפים וגם אינטרסים משותפים. עומק הברית בציבור האמריקני הוא מדהים. אני פוגש עוד ועוד גם סנטורים ומשלחות ולכולם יש הערצה ליכולות של מדינת ישראל. מטבע הדברים יש זרמים בארה"ב יותר רדיקלים שהם גם חלק ממערכת".
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
ישראל כץ במועצת הביטחון של האו"ם
כ"ץ במועצת הביטחון. החמאס קיבל רוח גבית מההצבעה
(צילום: UN)
על הרקע הזה, עולות כל הזמן יוזמות להפסקת אש צדדית וכ"ץ חושף את השיחה הקשה שניהל עם שר החוץ הצרפתי בנושא: "אמרתי לו: למה אתם מגישים עכשיו עוד הצעה למועצת הביטחון? אתם קוראים להפסקת אש חד צדדית ועוד דברים אחרים, ואתם לא מבינים שאנחנו נמצאים במו"מ קשה? אתם צריכים לעזור לנו כמו שעזרתם בהתחלה. עשיתם עצרת של 200 אלף איש בפריז לשחרור חטופים ובעד ישראל. תתמכו בנו, תפסיקו להיכנע לכל מיני לחצים שיש ברשתות ובעולם".
אתה מרגיש שההצבעה בלי הווטו לקחה אותנו אחורה? "בעיני החמאס זה הצטייר שהנה אמריקה בורחת והחלום שלהם הוא שיעצרו את היהודים את מדינת ישראל בלי שהם יצטרכו לשלם את המחירים, אבל אנחנו נחושים להמשיך וגם עם ארה"ב הדברים יסודרו ויתואמו ואנחנו ניכנס גם לרפיח לחסל את החמאס".

"צריך להוציא את הפוליטיקה מנושא הגיוס"

סוגיה נוספת שמאיימת בימים אלה על שלמות הקואליציה היא הפטור מגיוס לחרדים. לדברי כץ, "אני מלווה את הנושא הזה הרבה שנים וחייבים לעשות דברים רק תוך כדי הסכמה ואחדות. הרי אף אחד לא יכפה על השני וכל ניסיון לנצל את זה הוא פוליטי. צריך להוציא את הפוליטיקה מנושא הגיוס. אימפריות נעלמו ואנחנו כאן בזכות הערך של לימוד התורה. מצד אחד ערך לימוד התורה ששמר אלפי שנים על היהודים בגולה, ומצד שני הקמנו מדינה אנחנו צריכים להגן עליה וצריך לקדם אותה צבאית ואזרחית. לכן חייבים לשלב את הדברים האלו. בעוד כמה עשרות שנים החרדים יהיו שליש מתושבי מדינת ישראל, ויש מחויבות לא רק שלהם, אלא גם שלנו, לשלב אותם גם בביטחון, גם בהייטק, גם בכלכלה וגם במודיעין. אנחנו צריכים באופן יצירתי על דעת כולם לבוא להתכנס ולמצוא פתרון לדבר הזה כדי להיות מדינה חזקה ומשגשגת עם כל היתרונות שיש לנו".
3 צפייה בגלריה
מחאה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
מחאה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים
מחאה מול ביתו של אריה דרעי בירושלים בנושא הגיוס
(צילום: REUTERS/Ilan Rosenberg)
מה דעתך על הפסיקה של בג"ץ בנושא והעמדה של היועמ"שית? "מערכת המשפט לא צריכה להתערב בנושא שהוא אידיאולוגי ערכי חברתי. המערכת האזרחית המערכת הפוליטית צריכה בהידברות של ההנהגה הרוחנית של החרדים, וכל הקשת הפוליטית בישראל, למצוא כאן פתרונות להוציא את זה מהפוליטיקה".
מה זה להוציא את זה מהפוליטיקה, הרי הפוליטיקאים הם אלו שאמורים לקבל את ההחלטות בעניין. "זאת השורה האחרונה. אני הייתי רוצה לראות הידברות הרבה יותר רחבה והרבה יותר מקיפה בין כולם".
מתי? הצבא צריך חיילים עכשיו. "אתה חושב שהמנהיגים הרוחניים והרבנים הגדולים של החרדים לא אכפת להם ממה שקורה במדינה? בוודאי שאכפת להם".
הרב הראשי כבר הודיע שהוא יורד מהארץ אם יגייסו חרדים. "אני לא רוצה להתייחס להתבטאות, אבל הנה הוא מקבל גם את פרס ישראל. יש כאן באמת כוחות מאוד גדולים שצריך ביחד למצוא את הפתרון ולא דרך ויכוחים והפגנות שמחליטים פתאום שהולכים לבני ברק או למאה שערים. אני חושב שהחיבור הגדול הזה שאנחנו נמצאים בו והיינו בו אנחנו צריכים להמשיך אותו. אני מפציר בכולם צריך לבוא ולמצוא דרכים".
3 צפייה בגלריה
אוהלים ברפיח
אוהלים ברפיח
עיר האוהלים ברפיח. "צריך לפנות 1.4 מיליון פלסטינים"
(צילום: REUTERS/ Bassam Masoud)
ראש הממשלה נתניהו התייחס אמש (ראשון) להמשך הפעילות הצבאית ברצועה ואמר כי ישראל לא תוותר ותפעל גם ברפיח. לדברי כ"ץ העיכוב כרגע הוא מ"שיקולים צבאיים שבוודאי לא נפרט אותם. אף אחד לא נכנע כאן ללחץ מבחוץ".
ההערכה היא שהצבא מוכן כבר לפעולה. "נוכח העובדה שיש שם 1.4 מיליון פלסטינים ואולי יותר, צריך לפנות אותם ולתאם עם המצרים. אנחנו נפעל ברפיח. הנושא של עסקת חטופים הוא דבר שאנחנו נרצה לראות אם הוא קורה, וניכנס אחרי זה. שאף אחד לא ישלה את עצמו בחמאס".
רה"מ עבר פרוצדורה רפואית בלילה. הוא כבר לא אדם צעיר. האם נתניהו יהיה האיש שיוביל את הליכוד גם בבחירות הבאות? "אין קשר בין הדברים. רה"מ הוא אדם בריא מאוד מנטלית וגופנית. רק אתמול ישבתי שתי כיסאות ממנו בישיבת ממשלה, אני פוגש אותו ומדבר איתו. אתמול הודיעו ב-1:20 בלילה שרה"מ עבר בהצלחה את ניתוח הבקע והתעורר והתאושש ואני מיד סימסתי בוואטסאפ המשותף שאני מאחל לו הרבה בריאות. אין קשר בין זה והרדיפה הזאת שרוצים להפוך רדיפה פוליטית לבריאותית. הייתי מציע לאנשים להירגע מהדבר הזה ולאחל בריאות לכולם בכל קצוות הקשת הפוליטית".