2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד, ירוסלב קצ'ינסקי
יאיר לפיד, ירוסלב קצ'ינסקי
יאיר לפיד וירוסלב קצ'ינסקי
(צילום: AFP, AP)
נמשך העימות בין ישראל לפולין סביב החוק הפולני החדש שימנע תביעות להשבת רכוש לניצולי השואה: מנהיג מפלגת השלטון בפולין והאיש החזק בפוליטיקה בוורשה, ירוסלב קצ'ינסקי, גינה היום (שלישי) בחריפות את תגובתה של ישראל לחוק ואמר ש"פולין לא חייבת כלום לאף אחד".
לפיד תקף בחודש שעבר את החוק שמקדמת ממשלת פולין ואמר כי "החוק הפולני הוא חרפה ויפגע קשות ביחסים בין המדינות. פולין, שעל אדמתה נרצחו מיליוני יהודים, יודעת מהו הדבר הנכון לעשות".

קצ'ינסקי, מנהיג מפלגת "חוק וצדק", התייחס לנושא בריאיון לעיתון הפולני "גאזטה פולסקה". לדבריו, "פולין הייתה ביתה של אחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם עד אשר היא נמחקה כמעט לגמרי על ידי הנאצים. בעלים לשעבר של רכוש והצאצאים שלהם מנהלים קמפיין לפיצויים מאז נפילת הקומוניזם ב-1989". תפקידו הרשמי של קצ'ינסקי כיום הוא סגן ראש ממשלת פולין, אך בפועל השפעתו על המערכת הפוליטית בארצו רבה מאוד.
המנהיג הפולני הוסיף שההערות של יאיר לפיד "בלתי מקובלות" ואמר: "אנחנו קובעים את החוקים שלנו בעצמו - אנחנו לא חייבים שום דבר לאף אחד".
הוא גם חזר על עמדת פולין שלפיה גרמניה עדיין חייבת פיצויים לפולין על מלחמת העולם השנייה. "יש חובות שלא הוסדרו איתנו. בגין הפשעים וההרס של מלחמת העולם השנייה גרמניה חייבת לנו מעל טריליון דולר".
2 צפייה בגלריה
חוק השואה בדיום בפרלמנט בפולין
חוק השואה בדיום בפרלמנט בפולין
הבית התחתון אישר את החוק, אך הוא עדיין כפוף לאישור הבית העליון
(צילום: רויטרס)
במקביל, מחר יתקיים בסנאט הפולני שימוע שבמסגרתו יועלה להצבעה החוק שמגביל תביעות על רכוש יהודי ממלחמת העולם השנייה. את ישראל ייצגו בשימוע הממונה בשגרירות ישראל בוורשה טל בן ארי-יעלון וכן ניצולת גטו ורשה הסופרת והמשוררת הלינה בירנבאום (91) שתספר את סיפור משפחתה והמאבק לקבל את רכושם.
שר החוץ לפיד אמר לפני השימוע בסנאט הפולני: "את מה שאירע על אדמת פולין בזמן השואה לא ניתן להכחיש. הניסיון של פולין להעביר עוד חוק שמנסה לטשטש את ההיסטוריה ולהסיר אחריות על רכושם של ניצולי השואה הוא ניסיון פסול ולא מוסרי. מדינת ישראל תעמוד לצד ניצולי השואה ולצד ההיסטוריה ולא תרכין ראש אל מול הניסיונות האלה.
"אני מקווה כי הסנאט ישנה את החלטתו ויבטיח שימור יחסים טובים עם ישראל ולא פחות וחשוב מכך יעניק את הכבוד הראוי להיסטוריה, אף חוק לא ימחק את זכר הנספים. פולין יודעת מה צריך לעשות".
בשבועות האחרונים מתחולל משבר בין ישראל לפולין על רקע החוק הפולני החדש, וגורמים בכירים בפולין אמרו כי זהו המשבר החמור ביותר ביחסי המדינות מאז המשבר סביב חוק השואה. לפי הצעת החוק תימנע השבת רכוש לניצולי שואה וצאצאיהם וכן תשלום פיצויים. ההצעה אושרה בבית התחתון של הפרלמנט בפולין אך חקיקתה טרם הושלמה, שכן גם הבית העליון צריך לאשר אותה ולאחר מכן על הנשיא לחתום עליה.
בוורשה הביעו זעם על התבטאותו של לפיד. סגן שר החוץ של פולין פאבל יבלונסקי אמר: "יש להוקיע באופן חד משמעי את ההצהרה של יאיר לפיד. הוא מציג רצון רע ובעיקר חוסר ידע עמוק. החוק שאומץ בסיים מגן על הקורבנות ויורשיהם מפני מרמה והתעללות".
בשבוע שעבר זומנו נציגי המדינות לשיחות נזיפה. שגריר פולין בישראל, מארק מגירובסקי, זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ. בתגובה על זימונו של מגירובסקי, הממשלה בוורשה זימנה לשיחת נזיפה מחר את הממונה על השגרירות הישראלית, טל בן ארי.
שיחת הנזיפה לשגריר פולין נערכה בפני ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ אלון בר. הוא הביע בפניו "אכזבה קשה" מהחקיקה. בר הדגיש עוד כי "לא מאוחר מדי עבור פולין לעצור תהליכים שמשמעותם התנערות ממחויבויותיה", וקרא לפולין לשוב לשיח בנושא השבת רכוש, שהופסק ב-2019.