"הוא היה רודף שלום - תמיד פתוח לדבר עם כולם". כך סיפר הבוקר (שלישי) מארק כהן על חברו אילן גנלס (26), שנרצח אמש בפיגוע הירי שביצעה חוליית מחבלים באזור צומת בית הערבה בכביש 90. הוריו החליטו שיובא למנוחות בישראל שאותה כל-כך אהב, והוא ייטמן מחר בשעה 13:00 בבית העלמין ברעננה.
"הוא אחד מבני האדם הכי טובים שפגשתי בחיי", אמר כהן ל-ynet radio, "לא משנה אם צעקת או כעסת עליו - הוא לא היה כועס עליך, לא מגביר את קולו. הוא היה עומד שם, מחייך ואומר 'מה אתה צועק? הכול יהיה בסדר, נתקן את הכול'. הוא פשוט רצה לעשות טוב בעולם הזה".

6 צפייה בגלריה
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אלן גנלס הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אילן גנלס, הנרצח בפיגוע בכביש 90 ליד ים המלח
אתמול, בפיגוע שאירע בצפון ים המלח, נפצע גנלס בפלג גופו העליון כשמחבלים פתחו באש לעבר רכבו ליד צומת נבו. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו לזירת הפיגוע דיווחו כי הוא מחוסר הכרה ופינו אותו לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים - שם נקבע מותו לאחר זמן קצר.
לאחר שירו לעבר שני רכבים נוספים בצומת בית הערבה, הציתו המחבלים את רכבם באזור מנזר סנט ג'ורג' ונטשו אותו. הם נמלטו ברכב אחר לכיוון מחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו. בדרך נתקלו בכוח משטרה שירה לעברם וככל הנראה אחד המחבלים נפצע. כוחות צה"ל פתחו בסריקות והציבו מחסומים ועמדות בידוק.
6 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
זירת הפיגוע בצומת הערבה
(צילום: AP, הצלה ללא גבולות)

גנלס גדל בעיירה ווסט הרטפורד שבקונטיקט למשפחה ציונית נלהבת והתחנך בבתי ספר אורתודוקסים מודרניים. הוא היה תלמיד מצטיין בתיכון והתנדב בארגוני רווחה יהודים. בכתבה שנכתבה עליו בעיתון המקומי ב-2014 סיפר גנלס שהוא מתכוון לדחות את ההרשמה לאוניברסיטת מישיגן ואת הגיוס לצבא האמריקני כדי לגור שנה בישראל. התקופה הזאת נמשכה מעבר למתוכנן, גנלס התאהב בישראל ובסוף התגייס לצה"ל. לאחר שירותו הצבאי חזר גנלס לארה"ב בשנת 2018 כדי ללמוד תואר ראשון במדעי המוח ופיתוח בר-קיימא באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.
"הוא היה עושה שלום אפילו בקמפוס בקולומביה", סיפר כהן, זה קמפוס קצת מתוח, אם אתה מכיר". כהן, שהיה שותפו לדירה של גנלס באוניברסיטה במשך שנת לימודים אחת, סיפר: "כשנכנסנו לדירה ביחד, הכרנו קצת - אבל לא הכי טוב. הוא מסתכל עליי ואומר לי 'טוב, מארק, שתדע - עכשיו כשאנחנו חברים, אנחנו חברים לעולם, לנצח. אתה לא יכול להעיף אותי מהחיים שלך, אין מה לעשות. אתה תקוע איתי לכל החיים שלך'".
לדבריו, "הוא היה מארח אנשים כל שבוע. הוא אהב מרק, אז בכל שבוע הוא וחבר שלו עקיבא היו מכינים מרק חדש ומזמינים את כל השכונה - כולם היו מוזמנים". כהן סיפר על סיבת ביקורו של גנלס בארץ: "הוא היה פה לשבועיים-שלושה. הוא הגיע כדי להשתתף בחתונה. הוא היה עובד בלילה ופוגש חברים באמצע היום".
6 צפייה בגלריה
אילן גנלס
אילן גנלס
גנלס וחבריו
בתוך כך, יונה פרדמן, קרובת משפחתו של גנלס מברוקלין, סיפרה שהוריו נמצאים בדרכם להלווייתו בישראל, שתתקיים מחר ברעננה. "כל המשפחה סובלת מאוד כרגע", אמרה פרדמן, "הוריו הם אנשים מאוד מיוחדים, לראות אותם כואבים כל כך זה מצער אותנו מאוד". לדבריה, "כשאילן שירת בצבא הוא שהה אצל אחותי ברעננה והפך שם לבן בית - בגלל זה הוא ייקבר בעיר. הוא חזר לבקר בגלל חתונה של חבר, והרגיש בארץ כמו בבית. האהבה שלו לישראל לא הייתה מובנת מאליו, לעשות צבא כחייל בודד זה לא דבר כל כך נפוץ בקהילה שלו. זה מעיד על הקשר החזק שלו למדינה שכל כך אהב - ובסוף גם ייקבר בה".
נועם לנדאו, ידידתו של גנלס, סיפרה כי "לפני חודשיים פגשנו אותו והוא סיפר שהוא מתכוון לחזור ולחיות בישראל. הוא ממש גאון, אחד האנשים הכי חכמים שאני מכירה. זה שוק מוחלט, אני ובעלי התפרקנו על הרצפה. הוא הרגיש ממש טוב בישראל, היה מוקף בהמון חברים וחברות, היה הדבק של כל החברים".
הבית הלבן טרם הגיב על מותו של גנלס, המחזיק באזרחות אמריקנית. "אנחנו יודעים שהשגריר ניידס גינה את הפיגוע, אבל זה באמת לא משנה לנו עכשיו", ציינה פרדמן, "לדברי הגינוי של הבית הלבן יש השפעה מינימלית על הורים אבלים".
כאמור, לאחר שירותו הצבאי חזר גנלס לארה"ב בשנת 2018 כדי ללמוד תואר ראשון במדעי המוח ופיתוח בר-קיימא באוניברסיטת קולומביה בניו יורק - שם השתתף בשלל פעילויות סטודנטיאליות.
חבריו של גנלס בתנועת הסטודנטים היהודים הלל בקמפוס קולומביה שיתפו תמונות ורגעי זיכרון עמו בפייסבוק: "אף שאילן חי מחוץ לקמפוס, הוא הקפיד להיות חלק מהקהילה היהודית שלו. אילן השתתף בתוכנית מלגת המנהיגות של הלל, היה מעורב בקבוצת הייעוץ ולקח חלק בערבי לימוד. הוא היה מגיע ללמוד, לשבת לקפה אצל רב חב"ד והשתתף בארוחות שבת. נתגעגע להומור המוזר שלו וליכולת התובנתית שלו לדון בנושאים מאתגרים או שנויים במחלוקת".
גנלס הותיר אחריו שני הורים, אנדרו וקרולין - שניהם רופאים בווסט הרטפורד - ושני אחים צעירים, סיימון וגבריאל. הוא ייקבר כאמור בישראל, ולאחר מכן תשוב משפחתו לשבת שבעה בקונטיקט. בקהילתו המקומית החלו לאסוף תרומות עבור משפחתו.