בהצהרה שיכולה לעורר מעט תקווה למניעת פלישה רוסית לאוקראינה אמר אחר הצהריים (יום ב') שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב לנשיא ולדימיר פוטין כי הוא מציע לו להמשיך לפי שעה בשיחות הביטחוניות עם המערב ולדבוק בנתיב הדיפלומטי. בשיחה ביניהם שאל פוטין את לברוב אם יש טעם להמשיך במאמצים הדיפלומטיים, והשר השיב לו כי האפשרות לשיחות "עדיין רחוקה ממיצוי", וכי לכן הוא מציע לו להמשיך בדיונים.
"אנחנו לא יכולים להמשיך בשיחות לנֶצַח, אבל אני מציע להמשיך בהן בשלב זה", אמר לברוב לפוטין. "תמיד יש סיכוי להסכם, ואני מציע להמשיך בעבודה הדיפלומטית שלנו". לברוב שב ואמר אחר הצהריים כי התשובות שקיבל פוטין מהאיחוד האירופי ומנאט"ו על הסדרי הביטחון שהציע להם אינן מספקות. הוא הוסיף כי ארה"ב העלתה כמה הצעות קונקרטיות להפחתת המתיחות הצבאית, ולדבריו רוסיה תנסה לקבל כעת מוושינגטון תשובות לכמה שאלות שטרם נענו.

11 צפייה בגלריה
לכתבה של אייל שאלות תשובות אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין חשש מלחמה נאט"ו
לכתבה של אייל שאלות תשובות אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין חשש מלחמה נאט"ו
פוטין ואימוני הכוחות הרוסיים בחודש שעבר
(צילום: רויטרס, EPA)
11 צפייה בגלריה
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
אזרחים שהתנדבו לצבא אוקראינה ב תרגיל
מתנדבים של צבא אוקראינה בתרגיל לקראת האפשרות של פלישה רוסית
(צילום: gettyimages)
11 צפייה בגלריה
שגריר אוקראינה ב לונדון בריטניה ודים פריסטייקו מתיחות עם רוסיה
שגריר אוקראינה ב לונדון בריטניה ודים פריסטייקו מתיחות עם רוסיה
שגריר אוקראינה בלונדון, ודים פריסטייקו. חזר בו אך הבהיר: "מוכנים לוויתורים רבים"
(צילום: רויטרס)
קודם לכן, בצהריים, מסר הקרמלין כי הוא אינו רואה בהצהרתו של שגריר אוקראינה בלונדון מהבוקר איתות לשינוי בעמדה הרשמית של קייב בכל הנוגע להצטרפות אוקראינה לנאט"ו, אך הוסיף כי אם הממשלה האוקראינית אכן תוותר – כפי שהשתמע לשעה קלה מדברי השגריר – על כוונתה להתקבל כחברה בברית הצפון-אטלנטית, הדבר יסייע באופן משמעותי להפחית את דאגותיה הביטחוניות של מוסקבה.
השגריר האוקראיני בבריטניה, ודים פריסטייקו, עלה הבוקר לראש הכותרות בעולם, אחרי שצוטט ב-BBC כאומר שכדי למנוע מלחמה עם רוסיה ארצו מוכנה לגלות "גמישות" בעניין ההצטרפות שלה לנאט"ו. עם זאת, זמן קצר אחר כך ביטל דוברו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי את דברי השגריר: הדובר הדגיש כי הכוונה להצטרף לנאט"ו ולאיחוד האירופי מעוגנת בחוקה האוקראינית, ובחלוף זמן קצר גם השגריר פרסם הבהרה, ובה מסר שכדי למנוע מלחמה אוקראינה מוכנה לעשות ויתורים רבים, "אבל אין להם קשר לנאט"ו". הוא אמר כי יוזמת ההצטרפות לא תישקל מחדש.
נאט"ו, נזכיר, היא הברית הצבאית המערבית שניצבה מול מוסקבה בימי המלחמה הקרה, ובשנים האחרונות מביעים ברוסיה זעם על כך שהיא הולכת ומתפשטת מזרחה, תוך שהיא מצרפת אליה עוד ועוד מדינות במזרח היבשת שבעבר היו חלק מברית המועצות או תחת השפעה סובייטית עמוקה, בהן המדינות הבלטיות, רומניה ופולין. במערב מעריכים כי רוסיה משתמשת כעת באוקראינה כקלף מיקוח, וכי האיתותים שלה שהיא נערכת לפלוש אל המדינה נועדו לאלץ את ארה"ב להציג לה ערבויות שנאט"ו תחדל לצרף אליה מדינות ממזרח היבשת ותסיג כוחות ממדינות שם שבה הם הוצבו בשנים האחרונות.
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ב שיחת ה טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על אוקראינה
נשיא ארה"ב ב שיחת ה טלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על אוקראינה
ביידן בשיחת הטלפון שלו עם פוטין שלשום. "עצם השיחה - חיובי, מעבר לזה - הכול שלילי"
(צילום: רויטרס )
11 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב תרגיל ארכיון עם שר ההגנה סרגיי שויגו משמאל ו הרמטכ"ל ולרי גרסימוב מימין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב תרגיל ארכיון עם שר ההגנה סרגיי שויגו משמאל ו הרמטכ"ל ולרי גרסימוב מימין
פוטין בתרגיל עם שר ההגנה שלו סרגיי שויגו (משמאל) והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב. ארכיון
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
חיילים של צבא ארה"ב ב פולין נשלחו לשם בצל המתיחות עם רוסיה על אוקראינה
חיילים של צבא ארה"ב ב פולין נשלחו לשם בצל המתיחות עם רוסיה על אוקראינה
חיילים אמריקנים שנשלחו לפולין כדי לתגבר את כוחות המערב במזרח אירופה ומרכזה
(צילום: AP)
אוקראינה עצמה נמצאת במסלול הצטרפות לנאט"ו מאז 2008, אולם המועמדות שלה לא קודמה באופן משמעותי בשנים שחלפו בתווך. רוסיה רואה באוקראינה אזור חיץ אסטרטגי בינה לבין המערב, והזהירה שצירוף של הממשלה בקייב לנאט"ו יהיה מבחינתה עילה למלחמה. אף שבצל האיומים האלה לא נראה כי במערב יש כוונה אמיתית לצרף את אוקראינה אל הברית בשנים הקרובות, בארה"ב ובאירופה מסרבים להצהיר מפורשות כפי שדורש פוטין שאוקראינה לא תצורף. בנאט"ו מדגישים כי אמנת הברית קובעת שכל מדינה המעוניינת להצטרף אליה ועונה על התנאים לכך – מוזמנת לעשות זאת.

רוסיה על תקרית הצוללת: "נירה על כלי שיט זרים"

בצהריים נפגש פוטין לא רק עם שר החוץ לברוב אלא גם עם שר ההגנה שלו סרגיי שויגו. רוסיה הודיעה כי השר שויגו עדכן את הנשיא כי חלק מהתמרונים הצבאיים שמבצעת רוסיה בשבועות האחרונים "מגיעים לסיומם" וכי חלקם כבר הסתיימו. ההודעה על פגישת פוטין עם השרים באה כשברקע דיווחים שלפיהם צבא רוסיה עלול לפלוש לאוקראינה כבר מחרתיים, ביום רביעי. לפני כן, מחר, יגיע למוסקבה קנצלר גרמניה אולף שולץ, בעוד ניסיון, אולי של הרגע האחרון, למצוא פתרון דיפלומטי לסכסוך.

11 צפייה בגלריה
צוללת רוסית מול חופי איסטנבול טורקיה
צוללת רוסית מול חופי איסטנבול טורקיה
צוללת רוסית מול חופי איסטנבול. המתיחות ניכרת גם בים
(צילום:Getty Images)
11 צפייה בגלריה
אוקראינה מפגינים נגד רוסיה הפולשים חייבים למות
אוקראינה מפגינים נגד רוסיה הפולשים חייבים למות
אוקראינים מפגינים נגד רוסיה בשבת: "הפולשים חייבים למות"
(צילום: Getty Images )
11 צפייה בגלריה
אוקראינה חייל מילואים ב אזור לוגנסק מתיחות רוסיה
אוקראינה חייל מילואים ב אזור לוגנסק מתיחות רוסיה
חייל מילואים אוקראיני באזור לוגנסק, במזרח המדינה
(צילום: AP)
לפני הצהריים אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי למרות הדיונים הקדחתניים בימים האחרונים, היחסים בין מוסקבה לוושינגטון "על הרצפה". פסקוב אמר כי סיבה אחת להתעודד היא המגעים שמתנהלים בין הצדדים, בכלל זה השיחה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלשום: "ראשי המדינות מנהלים דו-שיח, יש דיאלוג גם בחזיתות אחרות, וזה דבר חיובי, כי אתם יודעים שרק לפני שנתיים היה אפס דיאלוג בין הצדדים, לא היו שום מגעים. אבל בכל הנוגע לשאר, למרבה הצער בכל הקשור ליחסים הבילטרליים אפשר לדבר רק על דברים שליליים. אנחנו נמצאים בנקודה מאוד-מאוד נמוכה. היחסים מוטלים על הרצפה".
לקייב הגיע בצהריים קנצלר גרמניה שולץ והוא ייפגש שם עם הנשיא האוקראיני זלנסקי, בניסיון להבטיח לו כי אף שברלין מסרבת לחמש את אוקראינה בנשק לקראת הקרבות האפשריים נגד רוסיה – היא ניצבת לצד האוקראינים וזכותם לשלמות הטריטוריאלית של ארצם. באיתות נוסף של גרמניה לרוסיה הגיע היום כוח תגבורת של חיילים גרמנים לליטא, אחת המדינות הבלטיות שהיו בעבר חלק מברית המועצות וכיום חברות בנאט"ו. כ-70 חיילים נשלחו במסגרת הכוח, וכעת צפויים להיות בליטא כ-360 חיילים מגרמניה.
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שב והזהיר בצהריים כי המצב באוקראינה "מסוכן מאוד-מאוד", וכי יש להיערך לגבות מרוסיה מחיר כבד ביותר אם תפלוש לאוקראינה. ג'ונסון הצהיר בקולו כי יש סכנה ממשית שרוסיה תפלוש לאוקראינה כבר השבוע, ואמר כי אין סימנים לכך שהיא פועלת להפחית את המתיחות. הוא קרא למדינות המערב להפגין חזית אחידה.
המתיחות העמוקה בין רוסיה לארה"ב ניכרת גם הרחק מאירופה. בעקבות התקרית ביום שבת שבה לדברי רוסיה סילק חיל הים הרוסי צוללת אמריקנית שחדרה למים הטריטוריאליים שלה באיים הקוריליים, הצהיר היום קצין בכיר בצבא רוסיה כי ארצו מוכנה לפתוח באש על ספינות זרות וצוללות זרות הנכנסות באופן בלתי-חוקי לשטחה. לצד זה הדגיש כי החלטה לפתוח באש לעברן תתקבל רק "בדרג הגבוה ביותר".
פורסם לראשונה: 13:15, 14.02.22