2 צפייה בגלריה
התזמורת הפילהרמונית הישראלית
התזמורת הפילהרמונית הישראלית
התזמורת הפילהרמונית הישראלית
(צילום: Marco Borggreve)
זה קרה לפני 85 שנים: התזמורת הפילהרמונית הישראלית, שנקראה לפני קום המדינה התזמורת הסימפונית הארצישראלית, הופיעה בקהיר. ביום שלישי הקרוב, אחרי עשרות שנים שבהן לא ביקרה במדינה ערבית, תופיע הפילהרמונית באבו דאבי שבאיחוד האמירויות.
הביקור ההיסטורי, שיימשך ארבעה ימים, נערך בזכות מיכל הרצוג, רעייתו של נשיא המדינה, יצחק הרצוג. בביקורה באבו דאבי בחודש ינואר היא שידכה את האמירותים לפילהרמונית, שאליה היא מקורבת באופן אישי.
חובבי הקולנוע יעשו בוודאי את החיבור הבלתי נמנע לסרט "ביקור התזמורת", בבימויו של ערן קולירין ובכיכובו של ששון גבאי, העוסק בביקורה של תזמורת מצרית בישראל.
ההופעה של הפילהרמונית, בניצוחו של המנהל המוזיקלי החדש להב שני, תתקיים בארמון אמיראטס לפי הזמנת שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, ושרת התרבות, נורה אל כעבי.
בתוכנית: מוצרט, קונצ'רטו לפסנתר מס' 23 וכן הסימפוניה הראשונה של מהלר. שני גם ינצח וגם ינגן כסולן. מיכל הרצוג הוזמנה לקונצרט כאורחת כבוד. אתמול אמרה: "אני נרגשת ליטול חלק באירוע היסטורי ופורץ דרך שמייצג קפיצת מדרגה חדשה במערכת היחסים החמה בין מדינותינו. הפעם במישור התרבותי, בהובלת אחד הסמלים התרבותיים החשובים ביותר שלנו - הפילהרמונית הישראלית. לצלילים יש כוח מיוחד המניע את הנפש ומחבר אנשים, קהילות ואומות. שלום בר-קיימא נשען בראש ובראשונה על שלום בין בני אדם".
2 צפייה בגלריה
עבדאללה בן זאיד, יצחק ומיכל הרצוג
עבדאללה בן זאיד, יצחק ומיכל הרצוג
יצחק ומיכל הרצוג יחד עם עבדאללה בן זאיד, בביקורם באבו דאבי
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אבי שושני, מזכ"ל הפילהרמונית, הודה למיכל הרצוג ואמר: "האירוע המרגש הזה, כמעט 85 שנים לאחר הופעתה האחרונה של התזמורת במדינה ערבית, הוא הוכחה נוספת לכך שמוזיקה מקרבת לבבות".
עוזי שלו, המשנה לנגן הראשי בבסון, כבר ניגן בשנת 1996 בפני מלך ירדן חוסיין והמלכה נור בהופעה של חמישיית כלי נשיפה מהפילהרמונית לאחר חתימת הסכם השלום. שלו, דובר ערבית, אמר אמש: "אני מאוד נרגש לקראת ההופעה באבו דאבי ומכך שאוכל לשוחח עם האנשים בשפתם. ננגן בקונצרט גם את ההמנון של איחוד האמירויות ואת התקווה. אני מקווה שזו הסנונית הראשונה, ושיהיו עוד הופעות כאלה במדינות ערביות נוספות".
נראה כי התרבות היא אכן כלי לחיבורים. החודש הופיע התיאטרון הלאומי הבימה בתיאטרון הלאומי במרוקו עם "בוסתן ספרדי" וריגש את הקהל. באחד משיאי ההופעה שרו שחקני הבימה את התקווה מול קהל מריע.
ואם זה לא מספיק: ישראל ואיחוד האמירויות מקדמות יוזמה שאפתנית: פסטיבל שלום ענק לצעירים במדבר אבו דאבי שיארח כ-40 אלף צעירים ממדינות הסכמי אברהם, ירדן ומצרים, ויהווה מפגש בלתי אמצעי בין צעירי המרחב סביב תחומי תרבות שונים. הפסטיבל יימשך כשלושה ימים ויכלול מופעי ענק, הרצאות TED וכן תחרויות אמנותיות וקולינריות.
מדובר ביוזמה של שגריר ישראל באבו דאבי, אמיר חייק, והאמירותים אימצו אותה בחום. התוכנית היא לקיים את האירוע במהלך החורף. שרת התרבות האמירותית הציעה להפוך את הפסטיבל לאירוע שנתי במדינות נוספות, ולשלב ידוענים ומשפיעני רשת כדי לקדם את הפסטיבל ולמשוך קהל צעיר.