2 צפייה בגלריה
(צילום: AP, רויטרס / Brendan McDermid)
ברקע המלחמה מול חמאס ברצועת עזה, סעודיה הקפיאה את מגעיה עם ישראל להסכם נורמליזציה. כך דווח הערב (יום שישי) ברויטרס, לפי שני מקורות יודעי דבר.
הדיווח מגיע לאחר שיורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, התייחס שלשום למלחמה בישראל ואמר כי "הממלכה עושה מאמצים אזוריים ובינלאומיים בלתי פוסקים כדי לעצור את ההסלמה המתמשכת". הוא הדגיש בשיחת טלפון עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן את הצורך "לעצור את המתקפה הישראלית על רצועת עזה", וציין כי עמדה האיתנה של סעודיה היא תמיכה במטרה הפלסטינית, להשיג שלום צודק ומקיף".
2 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
איברהים ראיסי בעצרת האו"ם
בטרם ההקפאה ,סלמאן שוחח לראשונה עם נשיא איראן ראיסי
(צילום: רויטרס)
המלחמה הביאה את סעודיה לקיים מגעים גם עם איראן, כאשר בן סלמאן שוחח עם נשיא איראן איברהים ראיסי לראשונה מאז חידוש היחסים בין המדינות. סעודיה, נזכיר, נחשבת למנהיגת העולם הסוני, ואילו איראן נחשבת למנהיגת העולם השיעי. המתח ביניהן קיים כבר עשרות שנים, ובין השאר הן גיבו צדדים יריבים במלחמות בסוריה ובתימן.
אף כי חידוש היחסים בין השתיים נתפס כמכה לישראל, לארה"ב ולמערב, שניסו להפוך את סעודיה למנהיגת ציר ערבי-מערבי במזרח התיכון, בחודשים האחרונים התרבו הדיווחים כי ישראל וסעודיה בעצמן הולכות ומתקרבות לנורמליזציה. השבוע הועלו השערות שאחת ממטרות המתקפה הרצחנית של חמאס הייתה לגרור את ישראל למלחמה שלא תאפשר לסעודיה לכונן איתה יחסים, וכך תקל על איראן.
ביום שלישי דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, התייחס לנושא הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ואמר באותו יום כי "לא ניתן לשער בשלב זה" איך המלחמה תשפיע על המאמצים לנורמליזציה. עם זאת, קירבי העריך אז כי "לא הייתי אומר שהמתקפה מצד חמאס תביא לעצירת השיחות בין ישראל לסעודיה".