ישראל לא מעוניינת במערכה רחבה בעזה, אך לפי ההערכות בדרג המדיני-ביטחוני מבצע עלות השחר יכול להימשך עוד כמה ימים. בינתיים אין מגעים להפסקת אש – אך יש לא מעט דיבורים בשני צירים: המרכזי הוא המצרי, ולצדו הציר הקטארי. מצרים בקשר עם הצדדים וברגע שתרגיש שהגיע הזמן תשגר משלחת ביטחונית לאזור.
בצהריים דיווח ערוץ אל-מיאדין מפי גורמים בעזה כי תגובת הג'יהאד האיסלאמי להצעה המצרית להפסקת אש הייתה: "הזמן כעת הוא להגיב על פשעי ישראל". לפי הדיווח, למצרים נאמר כי "תגובת ההתנגדות בעזה עשויה להימשך לתקופה בלתי מוגבלת". בשלב זה מטרת המגעים היא לוודא שחמאס לא נכנס למערכה. זו משימה לא קלה, שכן בישראל מבינים שככל שהמבצע יתארך כך הלחץ על חמאס להיכנס יגבר.

ישראל בינתיים רוצה "לקנות זמן", מכיוון שיש רשימת יעדים להשיג: גם לפגוע ביכולות השיגור של הג'יהאד האיסלאמי בעזה וגם להמשיך בגל המעצרים של אנשי ג'יהאד ביהודה ושומרון.
גורם ביטחוני ישראלי אומר: "אנחנו לא מסתכלים על סוף הלחימה אלא רק על המשך התקיפות. יש עוד יעדים. רוצים מאוד לשבש את יכולת הירי שלהם. יש שיח עם המצרים והקטארים, לא מדברים איתם על סגירה. עכשיו יש מבצע נגד הג'יהאד שצריך לסיים אותו".
ישראל נהנית בינתיים מגיבוי מלא של הממשל האמריקני ואין לפי שעה לחצים בינלאומיים להפסיק את המבצע, כמו קריאות לדיון במועצת הביטחון. כדי לשמור על המצב, ישראל עושה הכל כדי להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים באמצעות מודיעין מדויק ונשק מדויק. גם התקשורת העולמית מדווחת על האירועים בעזה בעיקר באירופה, ארה"ב ואמריקה הלטינית, בעיקר באופן אינפורמטיבי ללא ביקורת משמעותית על ישראל.

המבחן של לפיד

המדיניות המוצהרת של ראש הממשלה יאיר לפיד ושריו היא אפס סובלנות לכל ניסיון ירי. על אף דיווחים על מתיחות כביכול בין לפיד, במבצע הראשון שמתנהל תחת כהונתו, לבין שר הביטחון בני גנץ - בסביבתם מדברים על כך ששניהם עובדים היטב יחד. כדי להוכיח זאת הודלפה תמונה משותפת של שניהם מחובקים בצאתם מההצהרה אמש בקריה בתל אביב, ובצילומים אחרים שהופצו מהערכת המצב נראה לפיד טופח על שכמו של גנץ.
1 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ
את המבצע מנהלים למעשה שלושה קברניטים: לאחר היעדרותו הצורמת, ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט חזר לקדמת הבמה והוא שותף לכל הדיונים, הערכות המצב וההחלטות הביטחוניות, גם בשישי בלילה. ניתן לומר שלפיד סומך כאן על הניסיון של גנץ, שזה המבצע הביטחוני החמישי שהוא מנהל, ושל בנט, שר ביטחון וראש הממשלה לשעבר שניהל כבר מספר מבצעים. ההחלטות התקבלו בקונצנזוס מלא של שלושתם.
עבור לפיד זהו מבחן חשוב שיהיו לו גם השלכות על הקמפיין הפוליטי. ככל שהמבצע ייגמר מהר יותר, בהנחה שיהיה מוצלח כמו עד כה, כך לפיד יוכל ליהנות מהדיווידנדים. ככל שיתארך, כך יגבר הסיכוי להסתבכויות ואז תבוא לידי ביטוי האמרה המוכרת "אתה יודע איך אתה נכנס למבצע צבאי אבל לא יודע איך אתה יוצא ממנו".
חברי הקבינט המדיני-ביטחוני עודכנו עוד לפני חיסולו של בכיר הג'יהאד ג'עברי וגם מעודכנים באופן שוטף בכל מהלכי המבצע הצבאי. לפיד זימן דיון של הקבינט למוצאי שבת, וגם הזמין את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לשיחת עדכון מחר. "המועד המדויק ייקבע בין הלשכות", נמסר מטעם לפיד. נתניהו, נזכיר, סירב עד כה בתקופת בנט כראש ממשלה לקבל ממנו עדכון כקבוע בחוק.
בתחום האזרחי, הממשלה הודיעה כבר שתפעל להעברת פיצוי מלא לתושבי העוטף שייפגעו כתוצאה מהמצב. בכל משרדי הממשלה נערכים לכך בניהול מנכ"לית משרד ראש הממשלה, נעמה שולץ.

שליח האו"ם: מודאג מהחיסול

בישראל זעמו בסוף השבוע על הודעתו של שליח מזכ"ל האו"ם למזרח התיכון, הנורבגי תור וונסלנד, שבעבר היה מעורב במגעים להפסקת אש. "אני מאוד מודאג מהמשך ההסלמה בין חמושים פלסטינים וישראל, כולל חיסול ממוקד של מנהיג הג'יהאד האיסלאמי בתוך עזה", הוא מסר. "זה מתרחש על רקע מתיחות גוברת ברחבי הגדה המערבית הכבושה ורצועת עזה בשבועות האחרונים. בשעות האחרונות לפחות 10 פלסטינים נהרגו בהפצצות ישראליות.
"אני נעצב מאוד מדיווחים שילדה בת 5 נהרגה בהפצצות האלה", הוסיף שליח האו"ם. "לא יכולה להיות הצדקה לכל מתקפה נגד אזרחים. המשך ההסלמה הוא דבר מאוד מסוכן. שיגור הרקטות חייב להיפסק מיידית ואני קורא לכל הצדדים להימנע מעוד הסלמה. האו"ם מעורב עם כל המעורבים בניסיון להימנע מעימות נוסף שיהיו לו תוצאות הרסניות, בעיקר לאזרחים. על הצדדים האחריות למנוע מזה לקרות".

שגריר ישראל לאו״ם, גלעד ארדן תקף בתגובה לדברי וונסלנד ואמר: "בשעה שהג'יהאד האיסלאמי יורה טילים על אזרחי ישראל, שליח האו״ם מביע 'דאגה עמוקה' בנוגע לסיכול מחבל בכיר, שהיה באמצע ביצוע של פיגוע טרור. האם שליח האו״ם יבטא את דאגתו העמוקה גם על נטרולו של מנהיג אל קעידה א-זוואהירי? עד מתי ימשיך האו״ם לערוך השוואה שקרית ולא מוסרית בין דמוקרטיה המחויבת לחוק הבינלאומי לבין ארגון טרור שמבצע פשעי מלחמה, ומכוון את הירי שלו לעבר אזרחים? ההשוואות של האו״ם רק מתמרצות מחבלים להמשיך בסוג זה של התקפות".
לעומת זאת, ישראל נהנתה מגיבוי מלא של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שמסר: "ארה"ב מאמינה בתוקף שלישראל יש זכות להגן על עצמה. אנו מקיימים מגעים עם גורמים שונים וקוראים לכל הצדדים להירגע".
אייל ערביד השתתף בהכנת הכתבה