5 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
המחבלים מהפיגוע בחדרה איימן ואיברהים אגברייה
פרקליטות מחוז חיפה (פלילי) הגישה הבוקר (יום שישי) לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד חסן מחאג'נה (18) ומוחמד גסאן מחאג'נה (26) בגין אי מניעת מעשה טרור, על רקע הפיגוע בחדרה שבו נרצחו לוחמי מג"ב יזן פלאח ושיראל אבוקרט. חסן מואשם גם בעבירות נשק וניסיון לפעולה בנשק למטרות טרור.
לפי כתב האישום, השניים - תושבי אום אל-פחם - הכירו את המחבלים שביצעו את הפיגוע, איימן ואיברהים אגברייה. במהלך השנתיים שקדמו לפיגוע, המחבלים שתמכו במשך שנים בדאעש נפגשו בביתו של איימן יחד עם הנאשם מוחמד גסאן. במפגשים האלה הם שוחחו רבות על צדקתו של דאעש, צפו יחד בחדשות ובעדכונים, והציגו סרטונים מהפעילות הצבאית של הארגון, לרבות אירועי טרור והרג אזרחים. בחלק מהמפגשים, לפי כתב האישום, אסף איימן את הטלפונים הסלולריים מהנוכחים והרחיקם, וכן פתח את ברז המים בעת שיחתם, מחשש להאזנה ופיקוח מצד גורמי הביטחון.
5 צפייה בגלריה
 הנרצחים בפיגוע יזן פלאח ושיראל אבוקרט
 הנרצחים בפיגוע יזן פלאח ושיראל אבוקרט
הנרצחים בפיגוע יזן פלאח ושיראל אבוקרט

בפברואר 2022, פנו הנאשם מוחמד גסאן ואיימן לחסן וביקשו שישיג עבורם שתי קופסאות של כדורי תחמושת לאקדח. חסן נעתר לכך אחרי כמה בקשות, שוחח עם חברו מ' ותיווך בעסקה לרכישת 60 כדורי תחמושת לאקדח, שאותם מסר לאיימן. איימן פנה לחסן פעם נוספת ושאל באם יוכל להשיג עבורו נשק מסוג רובה, והנאשם חסן סרב.
"על רקע תמיכתם הגוברת בארגון דאעש, תכננו איימן ואיברהים לבצע ביחד פיגוע ירי בשם דאעש", נמסר מהפרקליטות. "על רקע זה, בחודש מרץ ניגש הנאשם מוחמד גסאן אל הנאשם חסן, וביקש לשוחח עימו ביחידות. במהלך השיחה אמר הנאשם מוחמד גסאן לנאשם חסן שיתרחק מאיימן מאחר שאיימן מוכן לבצע פיגוע בזמן הקרוב וכל מה שחסר לו הוא כלי נשק".
שני המחבלים שביצעו את הפיגוע בחדרה, הגיעו ב-27 במרץ בשעת ערב לעיר. הם החנו את רכבם הפרטי בקרבת מקום ויצאו לתחנת אוטובוס במטרה לנסות וללכוד את יעדם - ריכוז של כמה ישראלים יחד כדי למקסם את מספר הקורבנות.
כמה שניות לאחר שנוסעים ירדו מהאוטובוס הציבורי של חברת קווים - נפתחה אש מצד המחבלים לעבר קבוצת ישראלים שעמדו בתחנה. לוחמי מג"ב פלאח ואבוקרט נהרגו, שניים נוספים נפצעו קשה. איש שטח של שירות הביטחון הכללי ושלושה לוחמים מיחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש הסתערו על שני המחבלים וחיסלו אותם.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע בחדרה בחודש שעבר
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: גיל נחושתן)
במקביל, פרקליטות מחוז חיפה הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתבי אישום נגד האחים מועתסאם (29) וג'מיל מחאמיד מהכפר מועאוויה בצפון בגין חברות בארגון טרור, אימונים למטרות טרור, עסקה בנשק למטרות טרור ועבירות נשק לאחר שנשבעו אמונים לדאעש ואף תכננו להצטרף ללחימה של הארגון באחת ממדינות אפריקה.
לפי כתבי האישום, שהגיש עו"ד אבי אור זך, במהלך השנתיים שקדמו למעצרם גילו שני האחים עניין הולך וגובר בארגון דאעש ופעילותו, ופיתחו הזדהות אידיאולוגית עם פעולות הארגון, ערכיו ומטרותיו. במהלך התקופה, על רקע הזדהותם האידיאולוגית ותמיכתם בארגון, נכנסו הנאשמים לאתרי אינטרנט שבהם הוצגו תכנים המזוהים עם הארגון וצפו, דרך קבע, בסרטונים של ארגון דאעש או בסרטונים המזוהים עם הארגון.
בנוסף שוחחו הנאשמים על רצונם לייצר מטען חבלה למטרות ג'יהאד ולכן צפו בסרטונים והורידו והחזיקו תכנים על מכשיריהם הסלולריים אשר מלמדים כיצד לייצר אמצעי לחימה, ובהם חומרי נפץ ומטעני חבלה.
במהלך 2021 רכש הנאשם ג'מיל, עבורו ועבור הנאשם מועתסאם, שני אפודי מגן ושתי טבעות שעליהן הוטבע אחד מסמלי הארגון ובחודש ינואר 2022 החליטו הנאשמים לצאת לאחת ממדינות אפריקה כדי להצטרף ללחימה של הארגון. בפברואר השנה, קנו הנאשמים אקדח תמורת 35 אלף שקל. במסגרת חקירת הנאשמים על ידי גורמי הביטחון ולאחר מעצרם, נתפסו האקדח וכן מחסנית וכדורי אקדח, זאת לאחר שאחד הנאשמים מסר פרטים על מיקומם. הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים.