המורדים החות'ים בתימן, שנתמכים על ידי איראן, שיגרו בשבוע שעבר לעבר ישראל חמישה טילי שיוט וכ-30 כטב"מים. כך דיווח אמש (שלישי) ה"וול סטריט ג'ורנל". לפי הדיווח, את אחד מטילי השיוט יירטה סעודיה - ואת היתר יירטה ספינת המלחמה האמריקנית USS קרני בים האדום.
2 צפייה בגלריה
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
ספינת מלחמה של ארה"ב USS CARNEY
ספינת המלחמה USS קרני
מדובר בהערכה גדולה יותר מההערכות הקודמות בארה"ב. גורמים המעורים בפרטי האירוע אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" שהיירוט הסעודי בא מתוך רצונה של ריאד "להגן על שטחה האווירי".
רשת CNN האמריקנית דיווחה בשבוע שעבר כי ספינת המלחמה האמריקנית יירטה את הטילים ואת הכטב"מים בפרק זמן של תשע שעות. בפנטגון כבר לא מהססים לגבי היעד - ולפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" הוא היה ישראל.
לפי הדיווחים, ספינת המלחמה עשתה שימוש בטילי SM2 ביירוטים, ולא היו נפגעים בתקרית. אוניית המלחמה של הצי האמריקני, נזכיר, הגיעה ב-18 באוקטובר לים האדום דרך תעלת סואץ. בצבא ארה"ב מסרו כי USS קרני "תסייע לשמור על הביטחון הימי ועל היציבות במזרח התיכון".
פרשננו רון בן ישי הדגיש כי הירי מתימן היה בהוראת האיראנים - כדי לאותת לישראל ולאמריקנים שהם רציניים בכוונתם לעצור את המתקפה של צה"ל על עזה. המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אמר זאת במפורש בשבוע שעבר. האיתות כרגע הוא בעיקר לאמריקנים: אתם לא רוצים מלחמה אזורית - אבל תקבלו אותה אם לא תעצרו את ישראל.

מתקפות גם על בסיסי ארה"ב בסוריה ובעיראק

במקביל ליירוט הטילים מתימן, בימים האחרונים נרשמו כמה וכמה מתקפות של רקטות וכטב"מים לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק ובסוריה, מתקפות שמאחוריהן עומדות מיליציות פרו-איראניות והן נתפסות גם כן כאיתות מצד טהרן לאמריקנים.
בדיווח אמש ב"וול סטריט ג'ורנל" צוין כי בשבוע החולף הותקפו הכוחות האמריקניים שפועלים בסוריה ובעיראק 13 פעמים. בעקבות זאת, החליטה ארה"ב לזרז ההעברה לאזור של מערכות הגנה אווירית, ושל נושאות מטוסים.
במקביל, ברשת NBC דווח אמש כי בשתיים מהמתקפות הללו, שאירעו ב-18 באוקטובר, נפצעו באורח קל 24 חיילים אמריקנים - 20 מהם במתקפה על בסיס א-תנף שבדרום סוריה ועוד ארבעה בבסיס עין אל-אסד שבמערב עיראק. כל החיילים, נמסר, כבר חזרו לשירות פעיל. במתקפה על א-תנף, כך לפי הדיווח, שוגרו לפחות שני כטב"מים ואחד יורט. לא נגרם נזק לבסיס. לעבר עין אל-אסד שוגרו כטב"מים בשתי מתקפות נפרדות באותו יום, והם יורטו. עוד דווח כי שרידיו של אחד הכטב"מים התרסקו על מחסן בבסיס שבו היה כלי טיס קטן - והרסו אותו.
דובר הפנטגון פטריק ריידר אמר אמש כי 10 מהמתקפות על הכוחות האמריקניים היו בעיראק - ושלוש בסוריה. "ארה"ב לא מעוניינת בעימות עם איראן. אנחנו לא רוצים שהמלחמה הזו תתרחב", אמר אתמול מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בדיון במועצת הביטחון של האו"ם. "אבל אם איראן או כוחות הפרוקסי שלה יתקפו אמריקנים - בכל מקום - שלא תטעו, אנחנו נגן עליהם ועל ביטחוננו - במהירות ובהחלטיות".
בארה"ב לא מזהים הוראה ברורה וישירה של איראן לתקוף את הכוחות האמריקניים, אבל בכיר במשרד ההגנה בוושינגטון אמר כי אין צל של ספק לגבי טביעת האצבע של טהרן. "כשרואים את העלייה בפעילות ואת המתקפות של רבות מהקבוצות (המיליציות) האלה, יש טביעות אצבע איראניות על כולן".
פורסם לראשונה: 23:21, 24.10.23