שישה לוחמים מהכוחות הכורדיים בסוריה, שנתמכים על ידי ארה"ב, נהרגו היום (ב') במתקפת כטב"ם ששיגרו המיליציות הפרו-איראניות לעבר בסיס אמריקני במזרח המדינה. על המתקפה קיבלה אחריות "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק", איגוד של מיליציות פרו-איראניות שפועלות בעיראק ובסוריה.
3 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן, ותיעוד של פיצוצי משנה לאחר אחת התקיפות האמריקניות בסוף השבוע באל-קאים שבעיראק
הנשיא ביידן, ותיעוד של פיצוצי משנה לאחר אחת התקיפות האמריקניות בסוף השבוע באל-קאים שבעיראק
הנשיא ביידן, ותיעוד של פיצוצי משנה לאחר אחת התקיפות האמריקניות בסוף השבוע באל-קאים שבעיראק
(צילום: EPA/SHAWN THEW)

לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד שמושבו בלונדון, המתקפה כוונה לבסיס אמריקני ששוכן בשדה נפט בשם "אל-עומאר" במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה, ונהרגו בה לוחמים במיליציית ה-SDF שברובה הגדול מורכבת מלוחמים כורדים. שני גורמים מקומיים סיפקו מידע דומה לסוכנות הידיעות רויטרס, וציינו כי הכטב"ם שוגר מהאזורים בדיר א-זור שנמצאים תחת שלטון המשטר הסורי ושבהם מרבים לפעול גם אנשי המיליציות הפרו-איראניות.
המתקפה הקטלנית מגיעה ימים אחדים אחרי ההפצצות הנרחבות של ארה"ב בעיראק ובסוריה, בתגובה למתקפת כטב"ם קודמת על בסיס אמריקני בירדן לפני כשבוע – שבה נהרגו שלושה חיילים אמריקנים. בהפצצות האמריקניות הנרחבות בלילה שבין שישי לשבת נהרגו לפחות 45 בני אדם, והנשיא ג'ו ביידן הבטיח שהתגובה להרג החיילים רק החלה. לפי הדיווח של מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, מדובר כעת במתקפה הראשונה מצד המיליציות נגד בסיס אמריקני, מאז תקיפות התגובה של ארה"ב בסוף השבוע.

האיום החדש של החות'ים

לצד ההפצצות נגד המיליציות, ארה"ב ממשיכה לתקוף יעדים של המורדים החות'ים בתימן, במטרה למנוע מהם לתקוף ספינות בים האדום במסגרת מאמציהם לשבש את המסחר הבינלאומי – שיבוש שנועד להגביר את הלחץ לסיום המלחמה בעזה. אמש הודיע הצבא האמריקני כי תקף עוד חמישה טילים שהחות'ים עמדו לשגר לעבר הים האדום, יממה אחרי שבשבת תקפו ארה"ב ובריטניה 36 יעדים ברחבי תימן – במתקפה המשולבת השלישית של שתי המדינות בשבועות האחרונים. ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית דווח בצהריים כי בתקיפות האמריקניות והבריטיות ביומיים האחרונים נהרגו כ-40 לוחמים חות'ים.
3 צפייה בגלריה
חות'ים
חות'ים
החות'ים ינסו לפגוע בכבלים תת-ימיים? "אין להם גבולות"
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB, shutterstock)
החות'ים מבטיחים כי לא יפסיקו את מאמציהם "לתמוך בעזה" ולהטיל מצור על ישראל בים האדום, ואיימו לנקום בארה"ב ובבריטניה. אחד מדובריהם, מוחמד עבד א-סלאם, אף איים להשתמש ב"טקטיקות חדשות" כדי לעצור את מה שכינה "התוקפנות" של המערב. בממשלת תימן, שמוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית ונאבקת בחות'ים במלחמת האזרחים העקובה מדם במדינה, מזהירים כעת כי ייתכן שהחות'ים שוקלים לפגוע בכבלי תקשורת תת-ימיים שעוברים בים האדום – וקריטיים לחיבור של מדינות רבות בעולם לרשת האינטרנט, כמו גם להעברה מהירה של מידע פיננסי.
האזהרה של הממשלה התימנית מגיעה אחרי שבקבוצת טלגרם שקשורה למורדים החות'ים פורסמה מפה של אותם כבלי תקשורת תת-ימיים, לצד מסר מאיים: "ישנן מפות של כלי תקשורת בינלאומיים שמקשרים בין כל האזורים בעולם דרך הים. נראה שתימן שוכנת במיקום אסטרטגי, כיוון שכבלי אינטרנט שמקשרים בין יבשות שלמות – ולא רק בין מדינות – עוברות לידה".
3 צפייה בגלריה
מפה של כבלי כבל תקשורת תת-ימיים ב ים האדום שהופצה ברשת בצל חשש מפגיעה בהם על ידי ה חות'ים ב תימן
מפה של כבלי כבל תקשורת תת-ימיים ב ים האדום שהופצה ברשת בצל חשש מפגיעה בהם על ידי ה חות'ים ב תימן
"תימן - באזור אסטרטגי". מפה של הכבלים בים האדום, שהופצה ברשת בצל האיום החות'י המרומז
חברת התקשורת Yemen Telecom, שפועלת תחת הממשלה התימנית שמוכרת על ידי האו"ם ופועלת מהעיר עדן, מסרה כי היא מפעילה מאמצים דיפלומטיים ומשפטיים כבר כמה שנים בכדי למנוע מתאגידי תקשורת בעולם לנהל מגעים כלשהם עם החות'ים, מחשש שבכך הם יקבלו גישה למידע על אופן פעילות הכבלים התת-ימיים. מוחמד א-ריאני, שר המידע בממשלה בעיר עדן, אמר כי החות'ים מהווים איום חמור על "אחת מהתשתיות הדיגיטליות החשובות ביותר בעולם" – והזהיר כי מדובר בארגון טרור ללא גבולות.
ב"גרדיאן" הבריטי מציינים כי לפי ההערכות, כ-17% מכלל תקשורת האינטרנט העולמית עוברת דרך הכבלים מתחת לים האדום. לפי הרשויות התימניות, באזור 16 כבלים שונים שמגיעים למצרים – וחלקם דקים למדי ועלולים להינזק אפילו מעוגני ספינות. אחד מהכבלים האסטרטגיים יותר שעוברים בים האדום הוא כבל בשם AE-1 שמחבר בין דרום מזרח-אסיה לאירופה.
מומחי ביטחון שמצוטטים בדיווח ב"גרדיאן" העריכו כי אותם כבלים נותרו עד כה בטוחים ממתקפות החות'ים, לא בגלל "היעדר מוטיבציה" מצדם, אלא בעיקר בגלל הצורך ביכולות טכנולוגיות מתקדמות שאין להם כעת – כמו צוללות. עם זאת, בעיתון הבריטי מציינים כי בחלק מהאזורים הכבלים מגיעים לגובה של 100 מטר בלבד מתחת לפני הים, מה שמאפשר לפגוע בהם בקלות רבה יחסית. כך למשל, ב-2013 נעצרו שלושה צוללים במצרים בחשד שניסו לפגוע בכבל אינטרנט תת-ימי באזור אלכסנדריה, שמחבר את מצרים לאירופה.
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה