מסר אמריקני מרתיע לאיראן, הבטחה לעוד תקיפות תגובה – אבל גם הבהרה: לא יהיו הפצצות ישירות בתוך שטחה. בארה"ב הבהירו הלילה (בין שישי לשבת) כי הנקמה על הרג החיילים האמריקנים בירדן – שנפתחה בסדרת תקיפות חריגה של 85 יעדים של המיליציות הפרו-איראניות ושל כוח קודס האיראני בעיראק ובסוריה – אינה מתקפה חד-פעמית, וכי תקיפות נוספות צפויות גם בהמשך, כנראה בימים הקרובים. מדובר בהיקף חריג למדי של יעדים, ולפי הדיווחים נראה שהפעם – בניגוד לתקיפות תגובה קודמות של ארה"ב בחודשים האחרונים – הפעם היא פעלה לפגוע בצורה קשה יותר ביכולות של המיליציות.
5 צפייה בגלריה
תיעוד של פיצוצי-משנה אחרי אחת התקיפות האמריקניות אמש, באזור אל-קאים שבעיראק - ומפציץ B-1 אמריקני, מהדגם שהוביל את תגובת ארה"ב
תיעוד של פיצוצי-משנה אחרי אחת התקיפות האמריקניות אמש, באזור אל-קאים שבעיראק - ומפציץ B-1 אמריקני, מהדגם שהוביל את תגובת ארה"ב
תיעוד של פיצוצי-משנה אחרי אחת התקיפות האמריקניות אמש, באזור אל-קאים שבעיראק - ומפציץ B-1 אמריקני, מהדגם שהוביל את תגובת ארה"ב
(צילום: AP)

המיליציות, נזכיר, הגבירו משמעותית את מספר תקיפות הטילים והכטב"מים שלהן נגד הכוחות האמריקניים שמוצבים במזרח התיכון בעקבות המלחמה בעזה, במטרה ללחוץ על וושינגטון להביא לסיומה. מאז אוקטובר האחרון נרשמו כבר 166 תקיפות שכאלו, מתוכן 98 בסוריה ו-67 בעיראק – ורק אחת בירדן, זו שאירעה ביום ראשון ושבה לראשונה מפרוץ המלחמה נהרגו חיילים אמריקנים באזור. בוושינגטון אותתו לאורך כל השבוע האחרון שהתגובה תגיע, ותהיה קשה, וכעת מימשו את ההבטחה.
האופן החריג של התקיפות התבטא גם בצורה שבה יצאו לפועל: הצבא האמריקני מסר אמש כי התקיפות בוצעו בסיוע של מטוסי קרב שהמריאו מארה"ב, והבוקר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי מדובר בשני מפציצים אסטרטגיים מדגם B-1B. הם המריאו בשישי בבוקר מבסיס של חיל האוויר האמריקני בטקסס, וטסו ללא עצירה כל הדרך עד לעיראק וסוריה – מרחק של קרוב ל-10,000 ק"מ. גורם אמריקני אמר ל"טיימס" כי שני המפציצים היו אחראים לחלק המרכזי בתקיפות, וכי השימוש בהם נועד להקל על הכוחות שכבר מוצבים באזור להוציא לפועל תקיפות תגובה נוספות בהמשך.

18 הרוגים בסוריה, 16 בעיראק

לפי הצבא האמריקני, בתקיפות אמש הוטלו יותר מ-125 חימושים מדויקים – על מרכזי פיקוד ושליטה, בסיסי מודיעין, מחסני רקטות, טילים וכטב"מים וכן מחסנים לוגיסטיים. התקיפות נמשכו 30 דקות בסך הכול וכוונו נגד שבעה יעדים: ארבעה בסוריה ועוד שלושה בעיראק. רוב היעדים, כך לפי הדיווחים השונים, שוכנים באזור הגבול בין שתי המדינות, וחלק מהאזורים שהותקפו כבר נקשרו בדרכי ההברחה היבשתיות של נשק ואמצעי לחימה מאיראן: בין היתר הותקפו בסוריה יעדים באל-בוכמאל, שם גם ישראל הודתה שתקפה בעבר, ובאל-קאים, אזור שגם בו דווח בעבר על תקיפה ישראלית של שיירת טילים מאיראן ללבנון.
יעדי התקיפות של ארה"ב בעיראק וסוריה
העיתון הסורי "אל-ווטן", שמזוהה עם משטר אסד, דיווח כי תקיפה באזור דיר א-זור כוונה לגדוד של כוחות המשטר בעיירה עיאש. גם באזור אל-מיאדין בסוריה דווח על תקיפות, וכלי תקשורת איראניים טענו כי רוב האתרים שם כבר פונו מבעוד מועד. לפי "אל-ערבי אל-ג'דיד" הקטארי התקיפות באל-מיאדין היו הקשות ביותר. בעיתון ציינו כי בדיר א-זור הופצץ גם שדה תעופה צבאי שמהווה בסיס חשוב עבור המיליציות.
יעד נוסף שנפגע בסוריה לפי הדיווחים הוא אתר של המשטר הסורי בשם T-3, מזרחית לחומס במרכז המדינה, ונטען כי יש שם "נוכחות אינטנסיבית" של מיליציות פרו-איראניות. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה למשטר אסד שיושב בבריטניה, דיווח כי בתקיפות בסוריה נהרגו 18 מאנשי המיליציות. הצבא הסורי עצמו לא נקב במספר מדויק של הרוגים, אבל מסר כי בתקיפות נהרגו אזרחים וחיילים שלו, וכי נגרם בהן "נזק משמעותי" ל"רכוש פרטי וציבורי".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפות ארה"ב בעיראק
תיעוד מתקיפות ארה"ב בעיראק
תיעוד מאחת התקיפות אמש בעיראק. לפחות 16 נהרגו שם
בעיראק דווח כאמור על שלושה יעדים שנפגעו, ולפי ראש הממשלה מוחמד שיאע א-סודאני בתקיפות במדינה נהרגו 16 בני אדם, בהם אזרחים. 25 נוספים נפצעו. "אל-חשד א-שעבי", ארגון-הגג של המיליציות במדינה, הודיע כי בתקיפות במדינה נפגעו "מחסני נשק ומטות" באל-קאים, "גדוד" של המיליציות בעכאשאת וכן מפקדה באל-אנבאר. הן סוריה והן עיראק גינו את התקיפות האמריקניות: משרד החוץ הסורי הזהיר שהן "יתדלקו בצורה מסוכנת מאוד" את המתיחות באזור, וראש הממשלה העיראקי האשים ש"הקואליציה הצבאית בהובלת ארה"ב מאיימת על הביטחון והיציבות" בארצו.

להם יש המון יכולות, לנו יש יותר

מייק לייונס, קצין לשעבר בצבא האמריקני, אמר ל-CNN כי הוא מעריך שבניגוד לתקיפות הקודמות של ארה"ב בחודשים האחרונים, שהגיעו כתגובה לתקיפות לא-קטלניות מצד המיליציות, הפעם נראה שממשל ביידן התכוון לפגוע באופן ממשי ביכולותיהן, ולא רק לשלוח מסר מרתיע. "בכמה מהתקיפות הקודמות שלנו אותתנו במכה אחת, וזהו. עכשיו נראה שהם ממש רצו לפגוע בדרכי האספקה האסטרטגיות ולהשמיד אותם", אמר. הוא ציין כי השימוש במפציצי B-1 בתקיפות מעיד גם הוא על הרצון לפגוע בדיוק רב יותר במטרות, וגם להטיל עליהם חימושים כבדים יותר.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ביידן מצדיע אתמול בטקס הבאת ארונותיהם של החיילים שנהרגו בירדן. "התגובה רק התחילה"
(צילום: REUTERS/Joshua Roberts)
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן נשיא ארה"ב
(צילום: Roberto SCHMIDT / AFP)
"התגובה שלנו התחילה היום. היא תימשך בזמן ובמקום שנבחר", הודיע אמש הנשיא ביידן. "ארה"ב לא מחפשת עימותים במזרח התיכון או בכל מקום אחר בעולם. אבל שיידעו כל אלה שמבקשים להרע לנו: אם תפגעו באמריקנים – נגיב". שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין מסר בהמשך כי ביידן הורה על תקיפות נוספות נגד משמרות המהפכה והמיליציות שנתמכות על ידה. "זו ההתחלה של התגובה שלנו", הוא הבהיר – יממה אחרי שבמסיבת העיתונאים הראשונה שלו מאז פרשיית האשפוז שלא-דווח התייחס ליכולות של המיליציות ואמר: "להן יש הרבה יכולות, לי יש יותר".
התקיפות האמריקניות החריגות נעשות גם כשברקע לחץ מבית על ביידן, שנמצא בשנת בחירות, להגיב בעוצמה להרג החיילים האמריקנים – וביקורת מצד יריביו הפוליטיים שמתארים את מדיניותיו כרופסת אל מול התוקפנות האיראנית. לצד הרצון להגיב בעוצמה, הנשיא ואנשיו הצהירו שוב ושוב שאין ברצונם להביא להסלמה מול איראן. גורם בכיר בוושינגטון אמר הלילה ל-CNN שאין כוונה לבצע תקיפות בתוך איראן.

עיראק קיבלה התרעה, המיליציות טוענות: תקפנו הבוקר בסיס אמריקני

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר כי וושינגטון לא סיפקה לטהרן אזהרה מוקדמת כלשהי על התקיפות אמש, אבל התרעה מוקדמת כן ניתנה לדבריו לממשלה בעיראק – שידועה בקשריה עם המיליציות. ראש הממשלה העיראקי א-סודאני, יצוין, הכחיש שהתקיפות היו "מתואמות" מול ממשלתו. כך או כך, עצם הכוונה לתקוף שודרה בפומבי במשך ימים ארוכים – והדבר עורר ביקורת מצד מחוקקים רפובליקנים בקונגרס. "ממשל ביידן השקיע כמעט שבוע שלם במהלך מטופש של שידור הכוונות האמריקניות ליריבינו, ובכך נתן להם זמן להתמקם מחדש ולהתחבא", מסר הסנאטור הרפובליקני הבכיר רוג'ר וויקר.
5 צפייה בגלריה
בצרה עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
בצרה עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי
אנשי המיליציות בעיראק, ארכיון. אחת מהן הודיעה שתפסיק לתקוף את ארה"ב, אחרת הבטיחה להמשיך
(צילום: רויטרס)
בצל הביקורת הזו, בצבא האמריקני ציינו כי תנאי מזג האוויר היו גורם משמעותי בהחלטה על עיתוי המתקפה. לוטננט-גנרל דגלס סימס, מנהל המטות המשולבים של הצבא, אמר כי הוחלט להמתין ל"הזדמנות הטובה ביותר" מבחינת מזג האוויר, כדי "להבטיח שנפגע בכל המטרות הנכונות". הוא ציין כי לארה"ב עצמה טרם ברור כמה נפגעים יש בתקיפות, אבל הוסיף שהן היו מוצלחות וכי גרמו לפיצוצי משנה של אמצעי הלחימה ביעדים שנפגעו.
במשרד החוץ האיראני האשימו בצהריים כי התקיפות הן "עוד טעות אסטרטגית והרפתקנית מצד ארה"ב, שרק תגביר את המתיחות ואי-היציבות באזור". בסוכנות הידיעות "יוניוז" הלבנונית, שמזוהה עם איראן, צוטט גורם ב"מרכז הייעוץ האיראני" בסוריה – שהבטיח כי ההפצצות לא ירתיעו את המיליציות הפרו-איראניות. "התקיפה הזו לא תרתיע את ההתנגדות. לא משנה כמה יקריבו, למיליציות שמגנות על עיראק וסוריה חשוב להגן גם על העם הפלסטיני", אמר הגורם.
למרות דבריו, המיליציה העיראקית "גדודי חיזבאללה" – שלפי הדיווחים הייתה אחראית למתקפת הכטב"ם הקטלנית בירדן – הודיעה השבוע על הפסקה זמנית של התקיפות מצדה נגד הכוחות האמריקניים, במהלך שנתפס כניסיון איראני להפחתת המתיחות. מיליציה עיראקית נוספת, "נוג'בא", הודיעה מנגד כי תמשיך בתקיפות שכאלו עד לסיום המלחמה בעזה ונסיגת הכוחות האמריקניים מעיראק. הבוקר, שעות אחרי התקיפות האמריקניות, הודיעה התארגנות של כמה מיליציות בשם "ההתנגדות האיסלאמית בעיראק" (שבה חברה מיליציית "נוג'בא"), כי שיגרה מתקפה נגד בסיס אל-חריר בצפון עיראק, שם מוצבים כוחות אמריקניים. בסוכנות הידיעות רויטרס צוטטו בהמשך "גורמי הביטחון", שהכחישו שהייתה היום מתקפה כלשהי נגד הבסיס הזה.