גזענות בבית החולים בעפולה: יולדת ערבייה בבית החולים העמק נאלצה לעבור חדר, אחרי שיולדת יהודייה סירבה לשהות לצידה לאחר הלידה. בעלה, ד"ר וסים רוק, רופא משפחה במקצועו אמר כי "נדהמנו כשזה קרה, זו התנהגות פסולה. אחרי זה הגיע צוות של בית החולים וטיפל בנושא בצורה מקצועית".
בשעות הלילה סיפר ברשתות החברתיות כי "ברגע הזה בבית חולים העמק, שבו אשתי ילדה, השותפה שלה לחדר מסרבת להישאר איתה באותו חדר בגלל שאנחנו ערבים". יש לציין כי בית החולים לא היה זה שביצע את ההפרדה בין היולדות, והזוג הערבי החליט לעבור לחדר אחר מיוזמתו, לנוכח הבקשה הגזענית של היולדת היהודייה.
2 צפייה בגלריה
בית חולים העמק
בית חולים העמק
תקרית גזענית בבית החולים העמק בעפולה
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
"האווירה הגזענית שלו ושל אשתו הופצה". במרכז לזכויות האזרחים הערבים האשימו את סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
מרכז מוסאוא, לזכויות האזרחים הערבים בישראל, האשים בתקרית את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואשתו. ב-2016, נזכיר הביע שר האוצר כיום וחבר הכנסת דאז סלידה מהעובדה שיולדות יהודיות מאושפזות ליד יולדות ערביות בבתי חולים בישראל. אשתו, רויטל, אף הגדילה לעשות ואמרה בריאיון: "לא נעים לי לשכב עם ערבייה בחדר. מבחינתי אנחנו אויבים אחד של השני".
"שר האוצר הגזען סמוטריץ' ואשתו יכולים להתגאות באווירה הגזענית שהם הפיצו. היום שוב הודיעה יולדת יהודייה שהיא לא מוכנה לשכב לצד יולדת ערבייה בחדר יולדות בבית חולים בצפון", מסרו במרכז. "ד"ר וסים רוק ואשתו, לא הספיקו לחגוג את הולדת בנם, כאשר נדהמו לשמוע שהיולדת היהודייה מסרבת לשהות איתם באותו חדר. צוות בית החולים נדרש למצוא פתרון. בשתי היולדות טיפל צוות רפואי מעורב של יהודים וערבים".
סמוטריץ', נציין, גיבה בזמנו את האמירה של אשתו, וצייץ בטוויטר: "טבעי שאשתי לא תרצה לשכב ליד מישהי שהרגע ילדה תינוק שאולי ירצה לרצוח את התינוק שלה בעוד עשרים שנה. הכי טבעי והכי נורמלי בעולם". בציוץ נוסף כתב: "אשתי ממש לא גזענית, אבל אחרי הלידה היא רוצה לנוח ולא את החפלות ההמוניות המקובלות אצל משפחות היולדות הערביות".
ח"כ גלעד קריב מהעבודה הגיב על התקרית היום ואמר כי "אם בארזים נפלה שלהבת מה יגידו אזובי הקיר? כאשר שרים בכירים מפיצים גזענות ודורשים בהסכמים הקואליציוניים לשנות את החוקים שמונעים אפליה והדרה אין להתפלא על התפשטות הגזענות בחברה הישראלית. התשובה העיקרית לרוח הרעה הזו שנושבת ממסדרונות הממשלה הנוכחית היא קידום מאסיבי של פעילויות למען חיים משותפים ושיתופי פעולה יהודים ערבים, ברמה הקהילתית והלאומית".
מארגון "תג מאיר", הנאבק בפשעי שנאה, נמסר: "למורשתו הגזענית והדוחה של סמוטריץ' וחבריו יש לצערנו לא מעט אוהדים. האם היולדת הגזענית יודעת שערביות וערבים נמצאים בבתי חולים כרופאים/ות אחיות/ים, רוקחים, עובדי מנהלה ותברואה? ומה היו אומרים כל הגזענים אם יולדת נוצרייה היתה מסרבת להתאשפז לצד יולדת יהודייה בפולין?".
ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "בזמן שאנחנו נאבקים כדי למנוע גזענות בבתי הספר, בחסות הממשלה הזו, היא מתחילה כבר בחדר הלידה. ‏כשבן גביר וסמוטריץ' מנהלים את הממשלה בפועל, זו התוצאה. התהליכים כבר בעיצומם".