דברי הרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס בהר הרצל
(צילום: דובר צה"ל)

טקס הצדעה לנופלי מערכות ישראל והנחת דגל הלאום על קברי החללים בהיכל הזיכרון הממלכתי מתקיים הבוקר (יום ראשון) בהר הרצל, במעמד ראשי מערכות הביטחון. בטקס משתתפים בין היתר הרמטכ"ל הרצי הלוי, מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, ראש שב"כ רונן בר, ראש המוסד דוד ברנע וסמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון אריה מועלם.
הרמטכ"ל הלוי קרא ליתר ראשי מערכות הביטחון "שנדע להפעיל את אנשינו בדרך הנכונה ביותר, ושלא נהיה בזבזניים בהחלטותינו לסכן חיים". הלוי ציין בנאומו את רב סרן עמיאל, שנפל במלחמת יום הכיפורים. "הוא שירת בשירות מילואים כמפקד פלוגת ההנדסה של חטיבת הצנחנים. ביום ה-10 ללחימה בקרב החווה הסינית. עמיאל נקלע יחד עם חייליו לקרב קשה מול כוח מצרי רב. הוא ניהל בחירוף נפש את פינוי הנפגעים, עד שנפגע בראשו ונהרג".
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
"בין הנכונות להגן על המדינה לבין הסיפור האישי של הנופלים, מצוות הרעות היא זאת הנישאת בלי מילים". הרצי הלוי
(צילום: דובר צה''ל)
הלוי אמר כי "עמיאל הותיר אחריו רעייה, בת ובן שקיבלו לאחר נופלו את עיטור העוז על לחימתו בקרב. בין הסיפור הגדול, הנכונות להגן על המדינה, לבין הסיפור הקטן, האישי, מצוות הרעות היא זאת הנישאת בלי מילים. הקיר הזה מקיים קשרים בין השמות האלה שהכירו בחייהם, וכולם היו מאוחדים בנכונותם למסור את חייהם למען ההגנה על המדינה".
הרמטכ"ל הוסיף: "כולנו נושאים באחריות ההגנה על מדינת ישראל ואזרחיה, בלב איזור רווי איומים ובתקופה מורכבת. יש לנו את הכוח להגן, יש לנו את עוז הרוח והעוצמות הנחוצות לתקוף כשידרש, ויש לנו הטובים באנשים".
3 צפייה בגלריה
היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים
היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים
היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, ירושלים
(צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון)
המפכ"ל שבתאי נאם: "כמידי שנה, ימים אחדים לפני ציון יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, אנו נאספים כאן יחד ביריאת כבוד עבור המשפחות השכולות. על קירות ההיכל הזה מותבעים שמות הנופלים באופן אחיד, ללא הבדלים, כביטוי מובהק לפסיפס האנושי הישראלי, כסמל לחברה שעלינו להיות. הם הותירו לנו צוואה: להמשיך ולהגן על מדינתנו מול כל אויב המבקש לפגוע בה".
שבתאי ציין את עמיחי כרמלי, מתנדב ותיק באגף התנועה של המשטרה שנדרס למוות בשנה שעברה כשרכב שנמלט פרץ מחסום לבדיקת שכרות סמוך לצומת בית דגן. "הוא התנדב למשטרה מתוך אמונה כי בפועלו הוא מציל חיים. עמיחי נקרא על שם סבו, ששירת כסגן מפקד משטרת עזה וצפון סיני ונהרג כשרימון הושלך לעבר מכוניתו. השניים הם גיבורים שנפלו על משמרת ארצם. זו שרשרת דורות של תרומה, זה סיפורה של החברה הישראלית. עלינו המלאכה לממש את צוואת הנופלים ולהמשיך ולהגן על מדינתנו ולהגשים את חלום הדורות כאן בארץ ישראל".
3 צפייה בגלריה
הלווייתו של עמיחי כרמלי
הלווייתו של עמיחי כרמלי
"עלינו לממש את צוואתו". המפכ"ל שבתאי על מתנדב המשטרה עמיחי כרמלי. ההלווייה, אשתקד
הטקס מתקיים ברקע המחאות נגד כוונתם של נציגי הממשלה להגיע לבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ביום הזיכרון, כאשר משפחות שכולות רבות קראו לשרים ולסגניהם לבטל את הגעתם. בין היתר נרשמו מחאות נגד השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן.
עקב המחאות, הבוקר פנה הרמטכ"ל בטור מיוחד וקרא "לכבד את בתי העלמין ולא להופכם לזירת ויכוח". הלוי כתב כי "לשכול אין כתובת. הוא עלול להידפק על דלתה של כל משפחה שבניה ובנותיה משרתים בצבא. יום הזיכרון מכונן חיבור עמוק בין האישי ללאומי. השנה, דווקא בצל המתחים, עלינו למקד עצמנו בזיכרון האישי ולהתעטף בעוצמתו האנושית. צו הזיכרון מחייב אותנו להתאחד סביבו ולהתמקד במחבר בינינו. באיפוק ובשקט יש עוצמה מחרישת אוזניים, וההתייחדות עם יקירינו שנפלו לא תוכל להתקיים תחת שאון הוויכוח".