שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה (בין חמישי לשישי) עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, בצל הלחץ האמריקני המתגבר על ישראל והטענות בארה"ב ל"גרירת המלחמה". גלנט עדכן את אוסטין במצב הלחימה ברצועת עזה, ואמר כי ישראל נחושה להמשיך עד להשגת כל המטרות: "הן לא השתנו - אנחנו נחושים לשלול את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס ולהשיב את החטופים המוחזקים בעזה".
שר הביטחון גם התייחס ללחימה מול חיזבאללה בצפון וציין כי "אנו מחויבים להחזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון ומתקרבים לנקודת הכרעה בנושא". לפי הודעת לשכת גלנט, "השר הדגיש כי מדינת ישראל מעדיפה לעשות זאת בהסדרה אך במקביל ערוכה לעשות זאת גם באמצעות כוח צבאי".
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט, לויד אוסטין
יואב גלנט, לויד אוסטין
גלנט ואוסטין. "מתקרבים לנקודת הכרעה בצפון
(צילום: Alberto PIZZOLI / AFP)
במקביל, יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, מוחמד רעד, העביר מסר מאיים לישראל, וטען כי "היא לא מוכנה למלחמה מול מה שחיזבאללה הכין לה". לדברי הבכיר, שבנו עבאס מוחמד רעד היה פעיל חיזבאללה וחוסל בתקיפה שיוחסה לישראל לפני כחודשיים, "חיזבאללה יראה לישראל את כוחו".
אתמול בבוקר דווח בסוכנות הידיעות רויטרס מפי גורמים רשמיים בלבנון כי חיזבאללה דחה את הצעותיו של השליח האמריקני עמוס הוכשטיין להרגעת הזירה הצפונית - בהן הרחקת פעילי ארגון הטרור מהגבול עם ישראל - וטען כי הן לא מציאותיות.
עם זאת, גורם לבנוני בכיר שמעורה בעמדת חיזבאללה אמר כי הארגון "מוכן להקשיב" והוא נשאר פתוח למאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב בהובלת שליחו המיוחד של ביידן. גם דובר ממשלת ישראל לתקשורת הזרה, אילון לוי, התייחס למגעים, ואמר בתדרוך לכתבים זרים שלשום: "עדיין קיים חלון הזדמנויות דיפלומטי" להרחיק את חיזבאללה מהגבול.
2 צפייה בגלריה
ארה"ב סנאט צ'אק שומר משפט דונלד טראמפ
ארה"ב סנאט צ'אק שומר משפט דונלד טראמפ
שוחח עם גנץ. צ'אק שומר
(צילום: AFP)
בצל אמירתו של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, לפיה "יש דיונים על הצבת תנאים לסיוע לישראל", יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, שוחח עימו. בהודעה מטעם גנץ נמסר כי הוא הביע את הערכתו על התמיכה של ארה"ב ועל מחויבותו האישית של שומר לביטחון ישראל. שומר, נדגיש, מתנגד להתניית הסיוע ואף השתתף השבוע במפגש עם משלחת משפחות תצפיתניות שנחטפו.
מי שמוביל את המהלך בסנאט להטלת הגבלות על הסיוע הוא ברני סנדרס, אך הסיכויים של הצעתו לעבור נמוכים. על אף זאת, מדובר בפגיעה תדמיתית קשה לישראל, שכן ארה"ב מתנה סיוע רק למדינות שעליהן היא לא סומכת. שומר וגנץ דנו על התפתחות הלחימה בעזה, ההסלמה בגבול הצפון, המאמצים להשבת החטופים והאיום הגובר מצד "ציר הטרור האיראני שמאיים על יציבות האזור כולו". גנץ הודה לשומר על מאמציו לאישור הסיוע הביטחוני לישראל בסנאט, והדגיש את החשיבות בהמשך שיתוף הפעולה הדו-מפלגתי להבטחת ביטחון ישראל והיחסים בין המדינות.

ג'ו ביידן מאבד סבלנות

בינתיים, התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוררת תסכול רב בבית הלבן, שם מרגישים שראש הממשלה לא שם את שחרור החטופים בראש סדר העדיפויות. בממשל ביידן מתוסכלים מהתארכות המלחמה, ומהעובדה שנתניהו מסרב לדון במציאות בעזה ביום שאחרי.
גורמים בסביבתו של נשיא ארה"ב המליצו לו להביע חוסר אמון אישי בנתניהו, מאחר שהוא "גורר את המלחמה" מסיבות אישיות ומתחמק מלדון בשאלת היום שאחרי. אותם גורמים גם טענו שנתניהו לא שם בראש סדר העדיפויות שלו את שחרור החטופים, ומעוניין להמתין עוד כמה חודשים - למרות החשש שעד אז החטופים לא יישארו בחיים.
אותם גורמים, כך נודע ל-ynet, המליצו לביידן להתנער באופן אישי מנתניהו, ולהצהיר שהוא איבד את האמון בראש ממשלת ישראל. במקביל אותם גורמים ייעצו לנשיא האמריקני להצהיר על האמון שהוא נותן בעם ישראל ובמדינת ישראל. המקורבים ייעצו לביידן לצאת פומבית נגד נתניהו כבר בחודש הבא.