העיתון "ניו יורק טיימס" חשף אמש (יום ד') כי בכירים אמריקנים מעריכים כי כוחות הביטחון של אוקראינה הם אכן אלה שביצעו את מתקפת הכטב"מים על הקרמלין, המתחם שבו שוכנת לשכתו של נשיא רוסיה, בתחילת החודש. גורמים רשמיים בוושינגטון אמרו לעיתון כי סביר להניח שאחת מיחידות הצבא או המודיעין המיוחדות של אוקראינה שיגרה את הרחפנים, שאחד מהם התפוצץ על גג בניין בקרמלין, וגרם שם לדלקה קטנה.

6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי, פוטין והשריפה על גג הקרמלין. יורטו שיחות שבהן אוקראינים מעריכים כי ארצם אחראית לתקיפה
(צילום: AP ,AFP)
לפרסום ב"ניו יורק טיימס" יש חשיבות משום שרבים פקפקו עד כה בטענת מוסקבה שקייב היא שביצעה את המתקפה. אחרי חשיפת התקרית ב-3 מאי רמזו בכירים באוקראינה כי מדובר במבצע "דגל אדום", כלומר במתקפה מבוימת שיזמה רוסיה עצמה כדי להשתמש בה כתירוץ למתקפה חדשה ונרחבת על אוקראינה. אחרי מתקפת הכטב"מים, נזכיר, הצהירה מוסקבה כי היא רואה במעשה ניסיון התנקשות בפוטין לכל דבר, וכי תגיב על כך בזמן ובמקום שתמצא לנכון. פוטין עצמו לא היה בקרמלין בזמן המתקפה, ולא נשקפה לו כל סכנה.
הספקות בנוגע לטענות הרוסיות שאוקראינה ביצעה את התקיפה התעוררו בשעתו גם בשל העובדה שמוסקבה שוכנת בעומק רוסיה, ואילו קייב הסתפקה עד כה בתקיפות כטב"מים בעיקר באזורים הסמוכים לגבול בין המדינות או בשטחים שרוסיה כבשה מידי אוקראינה בעשור האחרון, כגון חצי האי קרים. נוסף על כך מתקפה על הקרמלין עלולה לגרור תגובה לא-מידתית מצד רוסיה, והיו שהניחו כי אוקראינה לא תרצה בכך, וגם לא תרצה למתוח את עצביה של ארה"ב, שאינה נלהבת לראות תקיפות אוקראיניות בעורף הרוסי.
אלא שבדיווח ב"ניו יורק טיימס" אמש נכתב כי סוכנויות המודיעין האמריקניות מעריכות שקייב אכן שיגרה את הכטב"מים אל הקרמלין, גם אם לא ברור להן איזו יחידה ביצעה את המתקפה ואם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי והצמרת הביטחונית שלו היו מודעים למבצע. לפי העיתון, יש גורמים אמריקניים המעריכים שזלנסקי לא היה מודע לקיומה של התוכנית לתקוף את מעונו של פוטין.
6 צפייה בגלריה
תיעוד לכאורה של עשן באזור הקרבות היכן ב בלגורוד רוסיה הסתננות מורדים רוסים מ אוקראינה
תיעוד לכאורה של עשן באזור הקרבות היכן ב בלגורוד רוסיה הסתננות מורדים רוסים מ אוקראינה
עשן בקרבות שפרצו השבוע בעורף הרוסי בין כוחות הביטחון למורדים רוסים שפלשו מאוקראינה
6 צפייה בגלריה
רוסיה בלגורוד מסוק ו ירי במהלך פלישה של מסתננים לכאורה מורדים רוסים משטח אוקראינה
רוסיה בלגורוד מסוק ו ירי במהלך פלישה של מסתננים לכאורה מורדים רוסים משטח אוקראינה
מסוק בשמי בלגורוד במהלך המתקפה שהחלה מהשטח האוקראיני, ביום שני
לפי "הטיימס", את ההערכה החדשה – והראשונית שלו – גיבש המודיעין האמריקני באמצעות יירוט שיחות שבהן גורמים רשמיים רוסיים האשימו את אוקראינה ושיחות אחרות שבהן בכירים אוקראינים הודו כי הם מעריכים שארצם אחראית למתקפה. לפי הגורמים האמריקניים הרשמיים ששוחחו עם העיתון, מידת הביטחון שלהם שממשלת אוקראינה אישרה ישירות את ההתקפה על הקרמלין "נמוכה", אך לדבריהם הסיבה לכך היא שלסוכנויות המודיעין אין עדיין ראיה ספציפית החושפת אילו גורמי ממשל או יחידות אוקראיניות היו מעורבים במבצע.
ב"ניו יורק טיימס" הדגישו כי ההתקפה על הקרמלין מצטרפת לשורת תקיפות מסתוריות בעורף הרוסי שיוחסו לאוקראינה ושגרמו אי-נוחות לארה"ב, תורמת הנשק הגדולה ביותר לקייב. הדאגה האמריקנית היא מהאפשרות שרוסיה תאשים את וושינגטון באחריות ישירה למתקפות הללו, ובמסגרת מבצעי נקמה תרחיב את המלחמה אל מחוץ לגבולות אוקראינה.

6 צפייה בגלריה
דריה דוגינה
דריה דוגינה
אלכסנדר דוגין, בתו דריה והחיסול שבו נהרגה ומיוחס לאוקראינה
(צילום: AP)
לפי הגורמים, ארה"ב חושדת שמתפתחת מגמה שבה יחידות אוקראיניות יוצאות לפעולות מוגבלות בתוך שטח רוסיה או שולחות לשם שותפים שלהן הפועלים בהנחייתן, מבלי לעדכן בכך את הנשיא זלנסקי ובלי להיות נתונות לפיקוחו. לעתים, כך מעריכים בוושינגטון, זלנסקי ואנשיו יודעים רק באופן כללי ביותר על הכוונה לבצע פעולות, והעובדה שהם אינם מעודכנים בפרטיהן מאפשרת להם להכחיש אחריות להן.
הבכירים האמריקנים, כך דווח בעיתון, מאמינים שאוקראינה הייתה אחראית בשנה האחרונה גם לחיסולה של דריה דוגינה, בתו של הלאומן הרוסי ומקורבו של פוטין אלכסנדר דוגין; להתנקשות בבלוגר הצבאי הרוסי ולדלן טטרסקי; ולהתקפות על עיירות רוסיות הסמוכות לגבול עם האוקראיני, האחרונה שבהן ביום שני השבוע.

6 צפייה בגלריה
רוסיה מחוז לנינגרד פיצוץ עמודי חשמל אולי פעולת חבלה של אוקראינה
רוסיה מחוז לנינגרד פיצוץ עמודי חשמל אולי פעולת חבלה של אוקראינה
עמוד חשמל שהופל בפיצוץ במחוז לנינגרד, החודש
ממש הבוקר הודיע שירות הביטחון הרוסי FSB כי עצר שני אוקראינים בחשד שהתכוונו לפוצץ עמודי חשמל בתחנת כוח גרעינית בשטח רוסיה. בחודשים האחרונים דווח על שורה ארוכה של פיצוצים מסתוריים שבהם הופלו עמודי חשמל בעומק הרוסי, והלך וגבר החשד כי מדובר בפעולות נקם של אוקראינה או של משתפי פעולה איתה נגד משטרו של פוטין. עוד דווח לאחרונה לפחות על שני פיצוצים מסתוריים שגרמו לרכבות משא לסטות ממסילות ברוסיה.
בעקבות הדיווח ב"ניו יורק טיימס" אמש על האחריות האוקראינית למתקפה על הקרמלין אמר היום דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב כי רוסיה הצהירה למן ההתחלה שאוקראינה אחראית למתקפה, וכי "בסופו של דבר, זה לא משנה ממש איזו מהיחידות של המשטר בקייב עמדה מאחוריה". מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה זלנסקי, שב והדגיש היום מצדו כי לאוקראינה אין שום קשר למתקפה "המוזרה וחסרת הטעם" כלשונו על הקרמלין. פודוליאק טען כי מוסקבה מנסה לנצל את חששות המערב מהתקפות אוקראיניות בעומק רוסיה, ולגרום לו – באמצעות טענות שקריות – להפחית את משלוחי הנשק לקייב.