שלטונות רוסיה טענו אחר הצהריים (יום ב') כי "קבוצת מחבלים" המשתייכת לצבא אוקראינה חדרה לשטחו של המחוז הרוסי בלגורוד, ותושבים רוסים דיווחו על לחימה שפרצה בשלושה יישובים באזור. קייב מיהרה להכחיש שיש לה קשר למתקפה וטענה כי שני ארגוני מורדים רוסיים הם שאחראים לה, אך הביעה שביעות רצון מהפעולה ודיווחה כי מטרת הלוחמים שהסתננו לרוסיה היא להקים "רצועת ביטחון" שתגן על אוקראינים מפלישות של חיילים רוסים.

8 צפייה בגלריה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
לוחמים של צבא אוקראינה בקרבות באזור בחמוט מלחמה מול רוסיה
פוטין ולוחמים אוקראינים בבחמוט. "למנוע פלישה של חיילים רוסים"
(צילום: AFP , AP)
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב מסר אחר הצהריים כי הנשיא ולדימיר פוטין עודכן בהסתננות וכי כוחות הביטחון פועלים כעת לסילוק "המחבלים". בניסיונות להדוף אותם משתתפים חיילי הצבא ואנשי משמר הגבול, המשמר הנשיאותי ושירות הביטחון FSB. מושל מחוז בלגורוד ויאצ'סלב גלדקרוב דיווח כי שמונה בני אדם נפצעו, וכי נזק נגרם לשלושה בתים ולבניין ממשל. שעות אחרי תחילת המתקפה הכריזה רוסיה על "מצב מיוחד" באזור הקרבות, ובערב מסר המושל המקומי כי רבים מתושביו פונו.
הדיווח על ההסתננות לשטח בלגורוד בא שעה קלה אחרי שבערוץ הטלגרם הרוסי "באזה", הקשור לשירותי הביטחון של מוסקבה, פורסם סרטון שבו נראה משוריין אוקראיני נע לעבר הגבול הרוסי באזור. בערוץ נטען כי יש דיווחים על לחימה שפרצה בשלושה יישובים בדרך המובילה מאוקראינה לרוסיה, ובערוץ טלגרם אחר, "בלגורוד פתוחה", דווח כי בכמה כפרים נותק זרם החשמל והמים.
דובר המודיעין הצבאי האוקראיני, אנדריי יוסוב, צוטט בתקשורת בארצו אומר כי מי שעומדים מאחורי הפלישה לשטח רוסיה הם "לגיון חירות לרוסיה" ו"חיל המתנדבים הרוסי", שני ארגוני אופוזיציה המורכבים מאזרחים רוסים שנלחמים לצד אוקראינה נגד המשטר במוסקבה. ארגון "לגיון החירות" אף פרסם בטוויטר הודעה שנראית כנטילת אחריות, ובה מסר כי "שחרר לחלוטין" את עיירת הגבול קוזינקה וכי היחידות הקדמיות שלו הגיעו למרכז העיירה גרייבורון, מזרחה משם. "אנחנו מתקדמים. רוסיה תהיה חופשייה!", נכתב בהודעה.
8 צפייה בגלריה
בצד ימין סמל חיל המתנדבים הרוסי בצד שמאל סמל לגיון חירות לרוסיה ארגוני מורדים נגד רוסיה עוזרים ל אוקראינה
בצד ימין סמל חיל המתנדבים הרוסי בצד שמאל סמל לגיון חירות לרוסיה ארגוני מורדים נגד רוסיה עוזרים ל אוקראינה
מימין לשמאל: סמלי חיל המתנדבים הרוסי ולגיון חירות לרוסיה. "אזרחים רוסים מוכנים לקרב"
(מתוך ויקיפדיה )
8 צפייה בגלריה
אנשי ארגון המורדים לגיון חירות לרוסיה
אנשי ארגון המורדים לגיון חירות לרוסיה
אנשי "לגיון חירות לרוסיה". "אנחנו מתקדמים!"
8 צפייה בגלריה
רוסיה בלגורוד מסוק ו ירי במהלך פלישה של מסתננים לכאורה מורדים רוסים משטח אוקראינה
רוסיה בלגורוד מסוק ו ירי במהלך פלישה של מסתננים לכאורה מורדים רוסים משטח אוקראינה
מסוק רוסי וירי בשמי בלגורוד אחרי ההסתננות מאוקראינה
קודם לכן היום פרסם הארגון סרטון וידאו שבו נראו חמישה לוחמים חמושים בנשק רב, ואחד מהם הצהיר למצלמה: "אנחנו רוסים, כמוכם. אנחנו אנשים, כמוכם. אנחנו רוצים שהילדים שלנו יגדלו בשלום. הגיע הזמן לשים סוף לדיקטטורה של הקרמלין". כמה שעות אחרי חדירת המסתננים הם פרסמו שני סרטונים נוספים, שבהם הם נראו סוקרים משוריין רוסי שאותו תפסו לכאורה ומציגים חיילים רוסים שאותם לקחו לדבריהם בשבי. אחד החיילים הלכודים הופיע בסרטון כשעיניו קשורות ואמר: "תפסו אותי".
"חיל המתנדבים הרוסי" הוא ארגון שהוקם באוגוסט אשתקד על-ידי דניס קפוסטין, אזרח רוסי שחי באוקראינה, ובשבוע שעבר הכריז הארגון כי הוא מאחד כוחות עם "לגיון חירות לרוסיה". במהלך המלחמה באוקראינה לחמו אנשי "החיל" לצד הכוחות האוקראיניים בכמה חזיתות, ולדברי הארגון מאז מרץ ביצעו לוחמיו לפחות שלוש פלישות למחוז הרוסי בריאנסק.

בקייב מרוצים: "תנועת המרי הרוסית יוצאת מהצללים"

דובר המודיעין הצבאי האוקראיני יוסוב אמר אחר הצהריים כי מטרת המבצע של הלוחמים הרוסים שפלשו לבלגורוד היא ליצור "רצועת ביטחון" שתגן על אוקראינים מהתקפות של חיילים רוסים. "אני חושב שכולנו יכולים רק לברך על הפעולות הנחרצות של אזרחים רוסים מהאופוזיציה, שמוכנים לקרב מזוין נגד המשטר הנפשע של ולדימיר פוטין", אמר יוסוב.
8 צפייה בגלריה
תיעוד לכאורה של עשן באזור הקרבות היכן ב בלגורוד רוסיה הסתננות מורדים רוסים מ אוקראינה
תיעוד לכאורה של עשן באזור הקרבות היכן ב בלגורוד רוסיה הסתננות מורדים רוסים מ אוקראינה
עשן מיתמר מאזור הקרבות בבלגורוד אחר הצהריים
זמן קצר אחר כך אמר מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, כי לקייב אין שום קשר לפעולה הצבאית בבלגורוד, אך לא הסתיר את שמחתו. "אוקראינה מביטה באירועים בבלגורוד בעניין ובוחנת את המצב, אבל אין לה קשר אליהם", צייץ בטוויטר. "תנועת ההתנגדות האלימה הרוסית, שהארכיטקטים שלה הם אך ורק אזרחי רוסיה, יוצאת בהדרגה מהצללים. הם מקבלים את החלטותיהם בעצמם, בהחלט יש להם ניסיון, והם חופשיים מכל פחד".
פודוליאק הדגיש כי הצבא האוקראיני פועל רק בשטח ארצו, אך הוסיף עקיצה ואמר כי המלחמה שבה פתחה רוסיה נגד אוקראינה "חוזרת בהדרגה אל רוסיה עצמה". הוא טען כי "השלטונות שם מאבדים שליטה על אזורים ועל המצב באופן כללי, וזהו חלון הזדמנויות לתנועות מחאה פנימיות". עוד הצהיר פודוליאק: "תנועת השחרור הרוסית יכולה להפוך למשהו שיתרום לסיום נכון של המלחמה באוקראינה ויזרז תהליכי שינוי באליטה הפוליטית הרוסית".
8 צפייה בגלריה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
רוסיה יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב בחמוט אוקראינה
לוחמים רוסים אחרי שכבשו את רוב העיירה בחמוט. הקרמלין טוען: "קייב מנסה להסיח את הדעת"
(צילום: AFP PHOTO / Telegram channel of Concord group)
8 צפייה בגלריה
שכירי חרב לוחמים של קבוצת וגנר עם דגל רוסיה ב בחמוט אוקראינה
שכירי חרב לוחמים של קבוצת וגנר עם דגל רוסיה ב בחמוט אוקראינה
אלפי הרוגים בשביל עיירה לא גדולה. הלוחמים הרוסים בבחמוט
(צילום: Concord /Handout via REUTERS)
דובר הקרמלין פסקוב טען אחר הצהריים כי הפלישה לשטח בלגורוד היא ניסיון אוקראיני להסיח את הדעת מהמתרחש בבחמוט, העיירה האוקראינית שעליה נלחמות רוסיה ואוקראינה כבר קרוב לשנה – הקרב הארוך ביותר מאז תחילת המלחמה. אתמול לפנות בוקר טענה רוסיה כי השלימה את כיבוש העיירה, אך קייב טוענת כי יש לה עדיין נוכחות קטנה בה, וכי כך או כך היא מתכוונת להמשיך לצור על המקום ולגרום לנפגעים רבים בקרב הרוסים.
לפי הערכות, אלפי לוחמים רוסים ואוקראינים נהרגו בעשרת חודשי הלחימה בבחמוט. צבאו של פוטין השקיע בכיבוש העיירה משאבים אדירים, אף כי מומחים טוענים שהתועלת הצבאית בכך אינה גדולה מאוד. להערכתם, הרווח העיקרי שיצמח לו מניצחון שם הוא היכולת התעמולתית להציג הישג כלשהו לאזרחיו בצל התבוסות של צבאו.