יניב בן סימון, מי שנחשב "יד ימינו של יצחק אברג'יל" ונעצר אתמול לפנות בוקר בדרום אפריקה, הוא החשוד המרכזי האחרון בפרשה 512 - הפרשה הפלילית המשפטית הגדולה בישראל שבמסגרתה נעצרו רבים. החשד, ככל הנראה, מתמקד במעורבותו של בן סימון בניסיון חיסול זאב רוזנשטיין בכיכר פלומר, בהיותו מנהל בארגון הפשע של אברג'יל, וחשד למעורבות ברצח של פליקס אבוטבול ב-2002 בפראג. אבל מה עלה בגורלם של שאר אנשי ארגון אברג'יל, ויריביו המרים?
בחודש יוני השנה הסתיים התיק הגדול בפרשה. יצחק אברג'יל, "העבריין מספר 1 בישראל" וראש ארגון הפשע, נשלח לשלושה מאסרי עולם ועוד 15 שנה בכלא. בנוסף, הוטל על אברג'יל לשלם קנס בסך 1.5 מיליון שקלים למדינה, ו-114 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות הנרצחים בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי ב-2003, שבו נרצחו שלושה אזרחים ונפצעו עשרות בניסיון החיסול הכושל של זאב רוזנשטיין, יריבו המר. אברגי'ל הגיש ערעור לבית המשפט העליון על הרשעתו, ערעור שעדיין תלוי ועומד.
8 צפייה בגלריה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
יניב בן סימון לאחר שנעצר בדרום אפריקה
8 צפייה בגלריה
איציק אברג'יל בבית המשפט
איציק אברג'יל בבית המשפט
יצחק אברג'יל
(צילום: יריב כץ)

לצד אברג'יל נגזרו עונשי מאסר על מעורבים נוספים. עופר בוהדנה שהורשע בשלושה מקרי רצח ביהודה הלוי נידון לשלושה מאסרי עולם שירוצו בחופף, ועוד חמש שנים בכלא. העבריין הבכיר אבי רוחן נידון ל-25 שנות מאסר. שמעון סבח ל-16 שנים, אהרון סוסן ל-12 שנה, ויעקב בן שיטרית ל-10 שנות מאסר. פטריק עמוס ואבי לוקר נידונו לחמש שנות מאסר. חלק מן הנאשמים הללו ערערו לעליון, אולם טרם התקבלה החלטה בערעור. גם הפרקליטות ערערה ומבקשת להחמיר עם חלקם.
שני נאשמים נוספים מרכזיים – מאיר אברג'יל ומוטי חסין, שגם הוא נחשב בזמנו ליד ימינו של יצחק אברג'יל, הגיעו בפרשה להסדרי טיעון מקלים ונידונו לחמש שנות מאסר כל אחד. מאיר אברג'יל סיים לרצות את עונשו, ואילו מוטי חסין עדיין נאשם בפרשה פלילית חמורה אחרת – "פרשה 1131", שעוסקת בשורת חיסולים בעולם התחתון, אך אינה נחשבת חלק מתיק אברג'יל. המשפט שם מתנהל כבר מספר שנים.
8 צפייה בגלריה
מאיר אברג'יל בדיון בבית המשפט
מאיר אברג'יל בדיון בבית המשפט
מאיר אברג'יל
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
מוטי חסין
מוטי חסין
מוטי חסין
(צילום: יאיר שגיא)
8 צפייה בגלריה
ריקו שירזי
ריקו שירזי
ריקו שירזי
(צילום: מוטי קמחי)
8 צפייה בגלריה
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן
(צילום: שאול גולן )
העבריין הבכיר ריקו שירזי, שניהל תיק נפרד בפרשה, נידון בה כבר ב-2017 לתשע שנות מאסר, שאותן הוא מרצה כיום. בפרשה 512 עדיין מתנהלים שני תיקים. הראשון הוא משפטו של העבריין הבכיר אסי אבוטבול, שמשפחתו הייתה ביריבות עם משפחת אברג'יל בתחילת שנות ה-2000. בבית המשפט המחוזי בלוד מתנהל תקופה ארוכה משפט, שבו מיוחסים לו שלושה מקרי רצח, כולל רצח עורך דינו יורם חכם ז"ל.
התיק שני שמתנהל בפרשה הוא נגד גולן אביטן מאשדוד, שנאשם ברצח בפרשה 512, ונמלט מישראל במהלך המשפט של אברג'יל וחייליו למרוקו, בעודו מנצל "חלון התאווררות" מהאזיק האלקטרוני שהוצמד לו. אביטן נעצר בישראל, ארבע שנים אחרי שאמר למפקח עליו כי הוא צריך להגיע לטיפול שיניים. הוא נעצר תחילה במרוקו, גורש לישראל ונעצר עם נחיתתו.
8 צפייה בגלריה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
הנשק שנתפס בביתו של בן סימון בדרום אפריקה, אתמול לפנות בוקר
8 צפייה בגלריה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
החשודים הישראלים שנעצרו בדרום אפריקה
אינפו פרשת 512
בתיק 512 גויסו שישה עדי מדינה מארגונו של אברג'יל שהעידו נגד חבריהם. אחד מהם הלך לעולמו לאחר שהעיד. זהותם ומיקום של האחרים, מטבע הדברים, אסורים בפרסום. האיש שזכה לכינוי "בומבי", קצין המבצעים של הארגון ומי שהוציא לפועל את החיסול ברחוב יהודה הלוי בהוראת אברג'יל, והיה לעד מדינה מרכזי בפרשה - מרצה 14 שנות מאסר.
בפרשה 512 הלכו לעולמם שני נאשמים. האחד במהלך המשפט - ז'וז'ו לוי, שנמצא מת בתאו ב-2020, והשני הוא סמי ביטון, שנפטר כמה שנים לאחר שהגיע להסדר טיעון (בנסיבות לא פליליות - ג"מ). יריבו המר של אברג'יל, העבריין זאב רוזנשטיין, שוחרר מהכלא ב-2021 לאחר שריצה 17 שנות מאסר. ככל הידוע הוא עזב את עולם הפשע. את תיק 512 ניהלו פרקליטות מחוז תל אביב והמרכז בראשות התובע ניסים מרום.

שמואל שרביט, נצ"מ ראש מחלקת תאום מבצעי בחטיבת המודיעין באח"מ, אמר אתמול בהמשך למעצרו של בן סימון: "היום לפנות בוקר הגיע לסיומו מבצע מוצלח לאיתורו ומעצרו של עבריין בכיר נמלט בדרום אפריקה. מדובר בחשוד שכנגדו צו מעצר בינלאומי משנת 2015. כנגד החשוד כתב אישום תלוי ועומד בגין עבירות, ניהול ארגון פשע, ייבוא סמים, וניסיונות רצח במסגרת פרשה 512. מעצרו התאפשר כתוצאה משיתופי פעולה שאנחנו מקיימים עם רשויות זרות בעולם, במקרה הספציפי הזה מול משטרת דרום אפריקה".
פורסם לראשונה: 23:23, 17.11.22