שבוע אחרי האישור בקריאה טרומית של ההצעה לפירוק הרשות לקידום מעמד האישה, החליטה ועדת הכנסת כי ההצעה תעבור לוועדה בראשות ח"כ שמחה רוטמן - על אף ההתנגדות החריפה של ארגוני הנשים, הן להצעה והן להעברתה לאותה ועדה.
הצעת החוק "לקידום נשים בישראל" של ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) קובעת בין היתר כי הרשות לקידום מעמד האישה תפורק, ותוקם מחדש בתוך המשרד לקידום מעמד האישה. לפי ההצעה, השר שבראשות המשרד יטיל עליה תפקידים לביצוע בהתאם למדיניותו. כמו כן, מוצע שתוקם ועדה מייעצת שתייעץ לשר ותפקח על פעילותה של הרשות. לבסוף, מוצע לעגן בחוק את חובת ניתוח הפערים בין גברים לנשים בתקציב המדינה ובתקציבן של הרשויות המקומיות.
1 צפייה בגלריה
ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת
ועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת
ח"כ רוטמן. יעמוד בראש הוועדה המשותפת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבוע שעבר, בעת שנאמה במליאה, אמרה השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן (הליכוד) כי "הרשות לקידום מעמד האישה הוקמה לפני 25 שנים ואין ספק שהיא יודעת להפיק ניירות עמדה, לעשות מחקרים, לעשות כנסים יפים ולעשות יח"צ כמיטב היח"צנים, אבל אנחנו רוצים שיהיו גם מעשים ולא רק דיבורים. במקום לברך על זה כנשים אתן עושות פה פופוליזם זול". הנאום הזה הוביל לסערה, ולמתקפה עליה. בעקבותיו, ולאחר האישור בטרומית, יותר מ-40 ארגוני זכויות נשים ושוויון מגדרי בקריאה דחופה לראש הממשלה בנימין נתניהו לעצור את הצעת החוק.
לאחר האישור בטרומית, הוחלט כי הוועדה תועבר לטיפולה של ועדת משותפת של ועדת חוקה, חוק ומשפט והוועדה לקידום מעמד האישה, שבראשה יעמוד ח"כ רוטמן, יו"ר ועדת החוקה. היועצת המשפטית של ועדת הכנסת התנגדה למהלך וגם יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ פנינה תמנו, שסברה כי באופן טבעי הצעת חוק שכזו ראוי שתהיה בוועדה שלה.
המאבק על הוועדה שתדון בהצעת החוק נבע מהחשש של הקואליציה שח״כ תמנו תסכל את קידום החוק, ומנגד מזה של האופוזיציה שאם הצעת החוק תהיה בידיים של יו"ר מהקואליציה, אז היא לא תעבור שינויים ותפגע במעמד הנשים בישראל.


יועמ"שית ועדת הכנסת, עו״ד ארבל אסטרחן, אמרה במהלך הדיון שהיא לא תומכת בהעברה של חוקים לוועדות משותפות, אבל אם עולה הצורך הפוליטי, אז אפשר להעביר לוועדה משותפת קיימת וזאת על אף שזו הצעה שבאופן מובהק שייכת לוועדה לקידום מעמד האישה.
ח״כ תמנו (המחנה הממלכתי) זעמה: "כמי שנמצאת 10 שנים בבית הזה, לא ראיתי כזה שפל פוליטי. אם את החוק הזה אתם לא מוכנים להעביר לוועדה סטטוטורית, ברור לכם שאפשר לסגור את הוועדה לקידום מעמד האישה, ואולי לזה אתם מכוונים. נראה לכם שהגעתי לבית הזה כדי להיות עלה תאנה? נראה לכם שניתן להפקיר, לפגוע ולרמוס זכויות נשים בלי שיהיה פיקוח פרלמנטרי? הנושא הזה הוא קואליציה-אופוזיציה? אז מה הסיפור הזה שפתחתם חזית שלמה נגד נשים? הרי לא מדובר על נשים ימניות, שמאלניות, דתיות, חילוניות, ערביות, יהודיות. במדינת ישראל זכויות נשים, למי שלא הבין, הן לכל ישראלית״.
עו״ד עינת פישר לאלו, מנכ"לית שדולת הנשים, אמרה על העברת ההצעה לוועדה בראשות רוטמן: "מה שאנחנו רואות היום הוא צעד נוסף בניסיון המסוכן והמפחיד של הקואליציה לפרק את הגוף הממשלתי היחיד שמוסמך בחוק לקדם שוויון וזכויות נשים ופועל באופן מקצועי ועצמאי למטרה זו כבר 25 שנה".
לדבריה, "ההחלטה להוציא את החוק הזה מסמכותה של הוועדה היחידה בכנסת שמתמחה כבר עשורים בזכויות נשים ולהעביר אותה לוועדה בראשותה ח״כ רוטמן, שהביע זלזול עמוק בעבר אל מול החששות שלנו מפגיעה של נשים וזכויותיהן - וזאת על אף התנגדותה העיקשת של יו״ר הוועדה לקידום מעמד האשה ח״כ תמנו - היא החלטה שערורייתית, המנוגדת לכל היגיון חוקי או פרלמנטרי. הדבר מהווה עוד אמירה ברורה של הקואליציה כנגד מקומן של נשים ושל זכויות נשים בקואליציה. זו עוד החלטה בשורה של החלטות והצעות חקיקה מהתקופה האחרונה שמאיימת באופן ברור ומיידי על מעמדן וזכויותיהן של נשים בישראל".
יו"ר נעמת, חגית פאר: "זו החלטה בלתי נתפסת ששמה את גורלן של נשות ישראל בידיו של אדם חשוך וקיצוני. בכל יום אנו קמות להטרלה חדשה וצריכות לשפשף את העיניים בכדי להאמין שזוהי מציאות חיינו".