1 צפייה בגלריה
אילן זינגר
אילן זינגר
ד"ר אילן זינגר
מאבק המתמחים מחריף: מתמחה מבית החולים איכילוב ישבות רעב כחלק ממחאת המתמחים לקיצור התורנויות שלהם – ולטענת גורמים במאבק מתמחים נוספים צפויים להצטרף אליו. כך נודע ל-ynet.
המתמחה, ד"ר אילן זינגר, מתמחה ברפואה דחופה בבית החולים, ישבות רעב ביחד עם מתמחה נוספת במחאה על הדחייה בשנה וחצי של יישום קיצור התורנויות שהיה אמור לצאת לדרך כבר בחודש אפריל האחרון – אך בעקבות ההיתר החדש עליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, התנגדות משרד האוצר וההסתדרות הרפואית – הקיצור לא ייצא לפועל כעת אלא לכל המוקדם בספטמבר 2023.
ד"ר שני סבוראי בנד, מתמחה בבית החולים קפלן, כתבה בפייסבוק כי היא מצטרפת לשביתת הרעב של זינגר: "אחרי ששקלתי את הנושא בכובד ראש, היום אני מצטרפת לשביתת הרעב של חברי ממיון איכילוב, ד"ר אילן זינגר. להיות מתמחה באורתופדיה זו העבודה הכי טובה שיש, אני לומדת המון ויש לי מטופלים מדהימים וקולגות נפלאים, אבל התורנויות הן קשות מנשוא. המחיר הנפשי, הפיזי והמשפחתי שאנחנו משלמים הוא בלתי נתפס".
בשבועיים האחרונים, ובאמצעות ארגון "מרשם" שהוביל את המחאה, חתמו מאות מתמחים על מכתבי התפטרות שנשלחו לבתי החולים שבהם הם עובדים במחאה על הדחייה, אך חלקם כבר הספיקו למשוך אותם וחזרו לעבודתם התקינה. בין בתי החולים שבהם התפטרו המתמחים וחזרו בהם נכללים רמב"ם, וולפסון וברזילי.

"אני הולך לשבות רעב כי הגיעו מים עד נפש", אמר ד"ר זינגר. "אקט ההתפטרויות לא עוזר, לא עובד, וצריך משהו שינער את המערכת בצורה טובה יותר, וזו השיטה שלי. אני מקווה שהמהלך הזה יצליח ושאנשים לא יהיו אדישים אליו, כי באמת שזה כבר בלתי נסבל. יש פתרון לקיצור התורנויות והוא עומד על השולחן כבר הרבה זמן. כעת צריך ליישם אותו. אני מקווה שיצטרפו אליי עוד אנשים למאבק הזה. אני יודע על עוד כמה בודדים שהולכים להצטרף אליי ומקווה שיצטרפו עוד".
הוא סיפר כי התלבט זמן רב לפני שהחליט על צעד זה: "אני חושש מהרעב וגם מפחד שלא ייצא מזה שום דבר. יכול להיות שאתבדה, אבל לפחות אני אגיד שעשיתי כל מה שיכולתי כדי ששיטת ההעסקה הזו תעבור מהעולם".
על רקע הביקורת כי התעלם ממצוקת המתמחים, שיגר בשבוע שעבר שר הבריאות ניצן הורוביץ מכתב לראש הממשלה יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן וקרא להם לקיים דיון דחוף בעניין, אף שהיה מודע מראש לכוונה לדחות את יישום קיצור התורנויות בשנה וחצי.

"המתמחים נותרו במציאות של תנאי העסקה בלתי סבירים ואכזבה קשה, עוד לא מאוחר לתקן", כתב להם הורוביץ. "כדי להבטיח שקיצור התורנויות לא יידחה פעם נוספת יש להתחיל בהיערכות באופן מיידי, כאשר הקצאת התקנים לבתי החולים היא צעד ראשון והכרחי. בנוסף, ניתן להתחיל ולקצר את התורנויות במחלקות רבות גם בטרם ייכנס ההיתר לתוקף. כל שנדרש הוא שהממשלה תעמוד בהתחייבותה והאוצר יקצה את התקנים הנדרשים להתנעת המתווה".
מארגון הרופאים המתמחים "מרשם" נמסר: העובדה שיש מתמחים שמרגישים ייאוש גדול כל כך עד כדי שהם מוכנים לפתוח בשביתת רעב היא נוראית וצריכה להרעיד את את אמות הסיפים, גם בתוך הממשלה וגם בקרב הציבור. לצערנו, לא ראש הממשלה ולא השרים מבינים את גודל השבר ואת הייאוש בקרב המתמחים והצעד הקיצוני הזה שננקט כעת על ידי מתמחה הוא הוכחה נוספת לכך.
"ההתעלמות מכך שביום חמישי הקרוב ייכנסו לתוקף מכתבי ההתפטרות של כ-200 מתמחים היא בלתי נתפסת ואין לנו ספק כלל שנקיטת הצעד הקיצוני הזה קשורה בכך. בימים האחרונים אנחנו שומעים קולות של מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים שמרגישים שלא שומעים את הקול ואת הזעקה שלהם. עוד ועוד מתמחים חותמים על מכתבי התפטרות ועוד מתמחים ומתמחות מדברים על הכוונה שלהם לנקוט בצעדים קיצוניים נוספים כדוגמת שביתת רעב. אנחנו מקווים שראש הממשלה ושר האוצר רואים לאן מובילה אוזלת היד שלהם".