1 צפייה בגלריה
NSO
NSO
סמליל NSO
(צילום: AFP)
חברת הסייבר NSO הגישה הבוקר (ראשון) תביעת לשון הרע נגד העיתון כלכליסט, שפרסם שורת כתבות על שימוש המשטרה לכאורה בתוכנת המעקב פגסוס נגד אזרחים. החברה טוענת כי "לא מדובר בתחקיר עיתונאי אלא בפרסום חד צדדי, מוטה וכוזב, אשר קיבל פומבי בנסיבות המעלות חשש ממשי שמטרתו לשרת מטרות זרות לחלוטין למהותה של עיתונאות מקצועית, אחראית וחסרת פניות".
התביעה הוגשה בעקבות כתבה שפורסמה החודש בעיתון תחת הכותרת "בשם ההכחשה: כך מסתירה פגסוס את עקבותיה". בכתבה תואר כיצד המערכת של NSO מאפשרת למפעיליה למנוע תיעוד של הפעולות שהיא מבצעת. המשמעות היא שלאחר מעשה אין כל אפשרות לדעת נגד מי הופעלה המערכת ומתי, ולכן כל חקירה שתתבצע תתקשה לעקוב אחר שיטת ההפעלה שלה. נכתב כי הפרסום מבוסס על שיחה עם גורם שמכיר "מקרוב מאוד" את מערכת פגסוס ואת הארכיטקטורה שלה. ביום פרסום הכתבה שלחה החברה מכתב התראה לפני תביעה לכלכליסט בדרישה מהעיתון שיחזור בו מהפרסום.

בהודעה לתקשורת שהפיצה הבוקר NSO נכתב: "הפרשה שזכתה לכינוי 'פרשת NSO' או 'תחקיר NSO והמשטרה' מעלה תמיהה בנוגע לאופן ביצוע ומהות סדרת התחקירים של כלכליסט, בראש ובראשונה, בשל העובדה שלא הוצגה שום ראיה שביכולתה לבסס את הטענות החמורות. חברת NSO אינה מפעילה את המערכות שבידי לקוחותיה ואינה חשופה למידע, מערכות הלקוח נמצאות אך ורק באתר הלקוח ומעולם לא הופעלו ב'ארכיטקטורת ענן' בשליטת NSO. בניגוד לדברי הכזב שבחר העיתון לפרסם, המערכות שומרות ב'לוגים' תיעוד מלא של כל הפעולות שבוצעו על ידי הלקוח ואין ללקוח אפשרות לשנות או למחוק את התיעוד".
החל מהחודש שעבר פורסמו בכלכליסט שורת תחקירים שבהם נטען כי המשטרה השתמשה בתוכנת הריגול פגסוס ללא פיקוח כדי לפרוץ לטלפונים של אזרחים. העיתון טען כי בין יעדי השימוש בתוכנה היו מנכ"לי משרדי ממשלה, עיתונאים, ראשי ערים, אנשי עסקים, פעילי מחאות הנכים ויוצאי אתיופיה ואף אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה לשעבר. משטרת ישראל אישרה כי נמצאו חריגות בודדות בשימוש בפגסוס. צוות בדיקה שהוקם במשרד המשפטים בראשותה של עו"ד עמית מררי, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, קבע כי המשטרה לא הדביקה בתוכנת פגסוס או בתוכנה דומה את 26 האנשים ששמותיהם פורסמו בתחקיר.
מכלכליסט נמסר בתגובה: "נגיב בבית המשפט".