משפחתה של הילדה בת ה-10 שהותקפה מינית לפני כשנה וחצי על ידי נער מהפזורה הבדואית, נאבקת שתקבל הכרה כנפגעת פעולת איבה. עורכת הדין של המשפחה, רוני אלוני-סדובניק, עתרה לבג"ץ כדי שמשרד הביטחון ידון בבקשתה להכרה בתקיפה המינית שעברה כאירוע איבה, אולם בג"ץ הורה על מחיקת העתירה.
2 צפייה בגלריה
א' שבתו נאנסה בדרום
א' שבתו נאנסה בדרום
אבי ילדה. "הרגשה של השפלה"
(צילום: חיים הורנשטיין)
התקיפה אירעה בינואר 2021, אז פרצו ליישוב שבו גרה הילדה עם משפחתה שלושה תושבי הפזורה. אחד מהם, נער בן 17, תקף אותה מינית. באוקטובר 2021 פרקליטות מחוז דרום הציגה בפני בית המשפט המחוזי לנוער בבאר שבע הסדר טיעון שבמסגרתו הודה הנאשם בביצוע עבירות התפרצות למקום מגורים, ניסיון למעשה סדום ומעשה מגונה כלפי קטינה מתחת לגיל 16.
על פי כתב האישום, הנאשם הגיע באישון לילה, יחד עם שניים נוספים, בהם נער בן 16, ליישוב בדרום הארץ. שני הקטינים התפרצו לאחד הבתים ביישוב, בזמן שבני הבית ישנו בחדריהם, ואילו השותף הבגיר נותר לחכות להם ברכב.
בשלב מסוים, נכנס הנאשם לאחד מחדרי השינה שבו ישנו באותה העת ילדה בת 10 ואחיה הקטנים. הנאשם התיישב ליד הקטינה, אשר שהתה במיטתה והייתה ערה באותה העת, ונישק אותה בחוזקה בפניה. הילדה שאלה את הנאשם לפשר מעשיו והוא אמר לה "אל תדאגי", וביצע בה ניסיון למעשה סדום. לאחר מכן, יצא הנאשם מהחדר והילדה קראה לאביה. הנאשם ושותפו בן ה-16 יצאו מהבית, רצו אל הרכב שבו המתין להם הנער השלישי ועזבו את המקום.

בביטוח הלאומי ובמשרד הביטחון לא הכירו בילדה כנפגעת פעולות איבה, אך בביטוח לאומי לא טרחו לשלוח את ההחלטה למשפחתה של הילדה בשל "תקלה". הדבר התגלה רק לאחר הגשת העתירה לבג"ץ. בביטוח לאומי מסרו בתגובה כי "הכרה בנפגע או נפגעת איבה היא באחריות הרשות המאשרת במשרד הביטחון. רק לאחר ההכרה המתקבלת במשרד הביטחון התיק מועבר לטיפול הביטוח הלאומי. אין ספק שמדובר במקרה קשה וכואב אך לפי המידע הקיים, מדובר באירוע פלילי ולא לאומני". עוד הוסיפו כי "באפשרותה לפנות אלינו במסלולים אחרים כגון בקשה לקצבת נכות ואנו נשמח לסייע לה ככל הניתן".
עו"ד סדובניק ביקשה לקבל הסברים כיצד מתיישבת החלטתם בעניינה של בת ה-10 שנפגעה עם "מדיניות הממשלה והכנסת, שהמאבק הפלילי של הבדואים בנגב הינו על רקע לאומני במאבק שליטה על האדמה". אפילו ראש הממשלה נפתלי בנט הגדיר את התקיפה המינית כ"אונס לאומני" ופנה בחודש מרץ 2021, לפני שמונה לראש הממשלה, לשר הביטחון בני גנץ בבקשה להכיר בתקיפה כ"אירוע טרור" וצייץ אז כי "ממשלת ישראל איבדה את הנגב. אנחנו נחזיר אותו לידינו".
בבג"ץ הורו על מחיקת העתירה לאור ההחלטות שהתקבלו בעניינה במשרד הביטחון ובביטוח לאומי. יחד עם זאת ציינו כי ניתן להגיש ערר לוועדת העררים בנושא. לאור התקלה בביטוח לאומי, הורה בג"ץ כי משרד הביטחון וביטוח לאומי ישלמו הוצאות משפט בסך 2,500 שקל.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט   בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
נפתלי בנט   בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
בנט בביקור בנגב, בשנה שעברה. הוא כינה את זה "אירוע טרור"
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
במשרד הביטחון הודיעו כי מדובר באירוע פלילי ולא לאומני, ומסרו בתגובה כי "ליבנו עם הילדה ומשפחתה. הבקשה נבחנה בכובד ראש וברגישות, תוך בחינת נסיבות האירוע החמור והמזעזע, על בסיס חומרי החקירה שהתקבלו מרשויות האכיפה ותוצאות ההליך הפלילי. לצערנו, ממצאי החקירה וההליך הפלילי הצביעו על כך שמדובר בתקיפה מינית בעלת מאפיינים פליליים מובהקים, במהלך פריצה פלילית לבית, ולא באירוע בעל מאפיינים לאומניים המאפשר הכרה בהתאם לחוק נפגעי פעולות איבה".
א', אביה של הילדה, סיפר כי החלטת בג"ץ לא הפתיעה אותו. "זה ביזיון שדחו את העתירה", אמר. "זו הרגשה של השפלה, כאילו חזרנו שוב למקרה. זו מדינה שלא אכפת לה מהילדים שלה. עליהם משחקים פוליטיקה משפטית זולה? אישית, לא ציפיתי למצוא צדק בבג"ץ. אני מכיר את המדינה שלנו מספיק טוב והיה לנו ברור שידחו אותנו. הרי ברור שהוא לא היה תוקף את הבת שלי אם היינו יישוב ערבי. הוא לא היה מעז בחיים לעשות את זה כי היו שוחטים אותו במקום. אבל יהודים זה קל. יש בג"ץ שמגן על ערבים. אנחנו עדיין חיים בסוג של טרור ופחד. הילדים בטח. אתה בא לשים שמיכה על הילדה שנרדמה והיא קופצת בהיסטריה כי מישהו נגע בה. הבית שלנו ממוגן וכל הסביבה הרבה יותר במגננה. אנחנו חיים במלחמה עדיין, ומרגישים מופקרים לחלוטין מצד המדינה".
רוני אלוני סדובניקעו"ד רוני אלוני-סדובניקצילום: שרון צור
בשבוע שעבר הוגש ערר על החלטת הביטוח הלאומי לוועדת העררים, שם הודיעה עו"ד אלוני-סדובניק כי תפעל לחקירת הנאשם כדי להוכיח שהמניע שלו לביצוע העבירה היה לאומני. "במשטר דמוקרטי הפקידים של משרד הביטחון וביטוח לאומי אינם מוסמכים לקבוע שמקרה פשיעה איננו לאומני כשהשר הממונה עליהם מצהיר מעל לכל במה פומבית שהוא כן חושב שהפשיעה הבדואית לאומנית", היא אמרה.
סדובניק קשרה בין המקרה הזה לשל הילדה ליפז חימי בת ה-8 שנאנסה ונרצחה על ידי פלסטיני. "משרד הביטחון ניהל נגד הילדה המנוחה ומשפחתה מלחמת עולם אכזרית כדי לא להכיר בה. נאלצנו אז לזמן את האנס הפלסטיני לחקירה והוכחתי שהמניע שלו כן היה לאומני. גם במקרה הכל כך מזעזע כאן, שוב אנו חווים את אותה האפליה הגזענית מגדרית נגד נפגעות תקיפה מינית לאומנית. גם הפעם אנחנו ננצח ולא נוותר. אבל הפעם אנחנו גם נתבע את המוסד לביטוח לאומי ואת משרד הביטחון על רשלנות מקצועית באפליה מגדרית שכן הגיעו מים עד נפש".