העיתון האמריקני "וושינגטון פוסט" מדווח הערב (שני) כי מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי תקפו ב-8 ביוני 2021 וגם שנה קודם לכן, ב-5 מרץ 2020, מתקני נשק כימי בסוריה. ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" כבר נחשף בעבר שהתקיפה אשתקד הייתה נגד מתקן כימי. לפי הדיווח הערב, בתקיפה האחרונה לפני כחצי שנה נפגעו שלושה יעדים באזור הערים דמשק וחומס והמטוסים הישראליים חלפו בעומק שטח סוריה, קרוב לגבול עם טורקיה. בתקיפה הזו, כך נטען, נהרגו שבעה חיילים, בהם קצין בכיר ומהנדס שעבד במעבדה צבאית חשאית.
ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי צה"ל סירב להגיב לדיווח, אולם גורמי מודיעין מערביים הבחינו מיד כי מדובר בתקיפות חריגות יחסית לתקיפות אחרות בסוריה שיוחסו לישראל - בזמן שתקיפות קודמות כוונו נגד המיליציות הפרו-איראניות או משלוחי נשק מאיראן, תקיפות אלו כוונו נגד יעדים שהיו מוכרים בעבר כשייכים לתוכנית הנשק הכימית.
3 צפייה בגלריה
ילד סורי שנפגע במתקפה כימית של משטר אסד, ב-2017. סוריה לא באמת ויתרה על הנשק הזה
ילד סורי שנפגע במתקפה כימית של משטר אסד, ב-2017. סוריה לא באמת ויתרה על הנשק הזה
ילד סורי שנפגע במתקפה כימית של משטר אסד, ב-2017. סוריה לא באמת ויתרה על הנשק הזה
(צילום: EPA)
כמה שבועות לאחר התקיפה ביוני 2021, הבינו גורמי מודיעין וביטחון רשמיים - ששוחחו עם ה"וושינגטון פוסט" - כי התקיפות הללו, לדבריהם, היו חלק ממהלך לעצירה של מה שגורמים רשמיים בישראל הגדירו כ"ניסיון החייאה" של ייצור גז עצבים קטלני בסוריה.
עוד נכתב כי התברר שתקיפה דומה כבר בוצעה על ידי ישראל שנה קודם לכן - וכי שתיהן היו מבוססות על מודיעין ולפיו משטר אסד השיג חומרים כימיים ואמצעים נוספים הדרושים כדי לבנות מחדש את יכולות הנשק הכימי שלו - שעליהן הוא ויתר לכאורה שמונה שנים קודם לכן. בעיתון צוין כי הדיווח מבוסס על ארבעה גורמי מודיעין אמריקניים ומערביים בהווה ובעבר שנחשפו לחומר מודיעיני רגיש בזמן התקיפות - והתראיינו בעילום שם.
באותו לילה ביוני האחרון דיווחה סוריה על "תקיפה ישראלית" שהגיעה מכיוון לבנון. לפי הטלוויזיה הסורית, הדי פיצוצים נשמעו באזור דמשק ובאזור חומס. ההודעה פורסמה אחרי שבכלי תקשורת בלבנון דווח על כלי טיס ישראליים שחגים בשמי המדינה. גורם צבאי סורי אמר אז כי התקיפה הישראלית באזור גרמה לנזק לרכוש בלבד. לדבריו, התקיפה החלה בסביבות השעה 23:36 מכיוון לבנון, וכוונה לכמה יעדים במרכז ובדרום סוריה. הגורם טען גם כי "מערכות ההגנה האווירית שלנו הופעלו נגד טילי התוקפנות ויירטו את חלקם".
3 צפייה בגלריה
דיווח סוריה: ישראל תקפה מכיוון לבנון, הדי פיצוצים באזור דמשק וחומס
דיווח סוריה: ישראל תקפה מכיוון לבנון, הדי פיצוצים באזור דמשק וחומס
תיעוד מהתקיפה בסוריה ב-8 ביוני 2021
לפי הדיווח הערב גם ב-5 במרץ 2020 תקפה ישראל בסוריה במסגרת הניסיון למנוע מאסד לבנות מחדש מאגר של נשק כימי. אותה תקיפה, כך דווח, כוונה נגד וילה ומתחם נוסף בפרבר סמוך לחומס, העיר השלישית בגודלה במדינה שבעבר היוותה מוקד לפעילות של המשטר בכל הנוגע לפיתוח נשק כימי.
שני גורמי מודיעין מערביים אמרו ל"וושינגטון פוסט" כי אותה תקיפה נגד הווילה הייתה קשורה "ישירות" לרכישה גדולה בשנה שלפני כן של חומר כימי מסוג Tricalcium Phosphate, המוכר גם בראשי התיבות TCP. החומר משמש אמנם גם כתוסף מזון, אך ניתן בקלות להמירו לחומר כימי אחר שייבואו לסוריה מוגבל מאוד - ושממנו מופק בהמשך גז העצבים הקטלני סארין. הגורמים ציינו כי ה-TCP שנגדו כוונה התקיפה בשנה שעברה יועד להגיע ליחידה צבאית סורית בשם "זרוע 450". זו משתיישכת ל"מרכז סרס", מעבדה צבאית שהייתה אחראית על פיתוח הנשק הכימי של סוריה בשנות ה-80 של המאה הקודמת.

"הנשק האסטרטגי" שיוצר נגד ישראל - והופעל נגד המורדים

לפי הדיווח, מעקב מודיעני בחודשים שלאחר התקיפה במרץ 2020 הביא לגילויים של אתרים כימיים נוספים. "היו עוד סימנים שהם חוזרים לייצור", אמר אחד הגורמים המערביים ששוחחו עם העיתון. בהמשך כאמור בוצעה התקיפה ביוני האחרון, שבה נפגע מרכז אחסון צבאי בבונקר באזור כפר בשם נסירייה, צפונית לדמשק, לצד שני מתקנים בחומס.
3 צפייה בגלריה
פקחי האו"ם מפרקים מתקני נשק כימי של אסד, ב-2013. אובמה לא תקף למרות שהציב קו אדום
פקחי האו"ם מפרקים מתקני נשק כימי של אסד, ב-2013. אובמה לא תקף למרות שהציב קו אדום
פקחי האו"ם מפרקים מתקני נשק כימי של אסד, ב-2013. אובמה לא תקף למרות שהציב קו אדום
(צילום: EPA)
ב"פוסט" מדגישים כי לא ברור אם אותן תקיפות הצליחו בהשגת מטרתן - לגדוע באיבן את יכולות ייצור הנשק הכימי של המשטר הסורי, עוד לפני שיוצר. הגורמים ששוחחו עם העיתון ציינו כי לא היה מדובר בניסיון לתקוף נשק כימי של ממש, כלומר מאגר של גז עצבים קטלני - תקיפות שעלולות היו להסתיים בפיזורו של החומר הכימי ליישובים סמוכים ולפגיעה בחפים מפשע.
בדיווח הודגש כי אף שהנשק הכימי שימש את אסד כדי לפגוע במורדים נגדו בשלביה הראשונים של מלחמת האזרחים בסוריה, הנשק הזה פותח במקור כדי לשמש במלחמה אפשרית מול ישראל - ולכן בירושלים רואים בו כאיום ישיר על ביטחונה. "זה נשק אסטרטגי עבור המשטר", אמר אחד הגורמים המערביים.
אסד, נזכיר, הדהים את העולם כאשר שיגר באוגוסט 2013 מתקפה כימית נרחבת נגד המורדים, שבה היה שימוש בסארין. בסביבות 1,400 בני אדם נהרגו אז, רבים מהם נשים וילדים. נשיא ארה"ב דאז ברק אובמה לא מימש אמנם את הקו האדום שהציב לאסד בנוגע לשימוש בנשק הכימי שלו, אך תחת איום המתקפה הצבאית מצד וושינגטון סוריה הסכימה לוותר על הנשק הזה.
למרות זאת, במערב מאשימים כי אסד המשיך להחזיק בנשק כימי, וכי המשיך לשגר מתקפות כימיות נגד המורדים, בעיקר בגז מסוג כלור. לפי ה"וושינגטון פוסט", הוא ביצע כ-200 מתקפות כאלו בשנים שחלפו מאז, למרות אזהרותיו של ממשל אובמה וכן שתי מתקפות אמריקניות תחת ממשלו של דונלד טראמפ.