על רקע השיחות בין נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה שנערכות בבית הנשיא בעניין המהפכה המשפטית, ח"כ קארין אלהרר, נציגת יש עתיד במשא ומתן, אמרה הבוקר (ראשון) בריאיון לאולפן ynet כי "אנחנו מנסים להגיע להסכמות רחבות, אך אם נרגיש שאין תוחלת לשיחות - לא נהיה בהן". ח"כ שלום דנינו מהליכוד אמר במשדר כי "הפגנת הימין הגדולה ביום חמישי מקרבת אותנו להסכמות, אבל בכל מקרה הליכוד יצביע בעד כל הצעה שיביא שר המשפטים יריב לוין".
אלהרר התייחסה לדבריו של יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שאמר מוקדם יותר בריאיון באולפן ynet כי האופוזיציה מכשילה את המו"מ בבית הנשיא. "אני לא יודעת מה מקור האינפורמציה של רוטמן, הוא לא נמצא בחדר המו"מ. אני מקווה שלא מכל מיני תדרוכים עלומים", אמרה. "אנחנו מגיעים לחדר המו"מ כדי באמת להביא להסכמה רחבה, שכוללת בראש ובראשונה שמירה על מערכת המשפט עצמאית ולא תלויה בפוליטיקאים. ההסכמה הרחבה הזאת אומרת שאנחנו רוצים תשתית לחוקה ושהגענו למסקנה שזכויות הפרט והאזרח יותר מדי תלויים בכוחו של השלטון, וזה דבר שצריך לתקן. לכאן אנחנו רוצים להגיע".
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
"מנסים להגיע להסכמות רחבות". השיחות בבית הנשיא
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"אני מרגישה שיש תיאום בין עמדות המפלגות", המשיכה אלהרר. "מי שהיה הראשון שבא ואמר 'בואו נלך לנשיא' היה יאיר לפיד, אם אני לא טועה בסוף ינואר. אבל אי אפשר להמשיך לנהל את הדבר הזה בוועדת החוקה, זה לא מתנהל שם בצורה טובה, ולכן הגענו לבית הנשיא כדי לנסות להגיע להסכמה. ההסכמה לא באה ואומרת שניקח את מתווה לוין-רוטמן, נעשה בו שפצורים ונגיע להסכמה. זה לא הסכמה.
"ההסכמה באה ואומרת שאנחנו רוצים פתרון להרבה מאוד שנים, שייתן מענה אמיתי ואפקטיבי, מצד אחד לכאבים של מה שמגדירה הקואליציה כפגמים במערכת, ומצד שני גם לצורך של כל אזרח ואזרחית בישראל שהבינו שהרבה מאוד תלוי בשלטון כדי לקבל מענה לזכויות שלו. זה לא קיים כיום - אין לנו חוקה, אין לנו שני בתי פרלמנט ויש לנו רק בית משפט".
לדברי אלהרר, "כל האירוע התחיל מהוועדה למינוי שופטים, כשהקואליציה אמרה שהיא רוצה למנות את השופטים. בסוף צריך להגיע להסכמה כוללת על הרבה מאוד דברים, ביניהם גם הוועדה למינוי שופטים. לעמדתנו ולשיטתנו, לא יהיו מינויים פוליטיים בוועדה. שופטים לא צריכים להתמנות במינוי פוליטי, הם צריכים להיות עצמאיים ובעיקר מקצועיים, שזה דבר שמאוד התגאינו בו וממשיכים להתגאות בו כל השנים, וצריך לשמור על הדבר הזה".

עוד אמרה הח"כית מיש עתיד: "אנחנו באנו לשיחות מצד אחד מאוד ספקנים האם באמת יש רצון אמיתי מצד הקואליציה, ולא רק למסמס את האירוע, ומצד שני אני לא אוכל לחיות עם עצמי בשלום אם אני אחשוב שיכולתי להביא לפתרון מלא ואמיתי ופספסתי אותו רק כי לא נתתי לזה מספיק זמן. צריך לראות את הדינמיקה בתוך החדר ולראות גם מה קורה בכנסת באותה העת, כי לא יעלה על הדעת שאנחנו נדבר על הסכמות והם יחוקקו דברים בכנסת בעת הזו".
על הדדן ליין לשיחות המו"מ אמרה אלהרר: "אני חושבת שהדברים שדנים בהם הם דברים שקשה מאוד לשבת עליהם עם סטופר. כשאתה דן בחוק יסוד החקיקה, במגילת הזכויות ובחוק יסוד השפיטה - כל הדברים האלה הם דברים מאוד משמעותיים שגם קשורים מאוד אחד בשני. ההסכמה צריכה להיות על מכלול של דברים ולא רק על דברים קטנים. כשאתה דן בחוק יסוד מגילת העצמאות, כל הדברים האלה הם דברים מאוד מאוד מורכבים. אי אפשר לנהל את זה בזבנג וגמרנו.
"אנחנו רוצים לעשות מה שטוב למדינת ישראל. אם נרגיש שאין תוחלת, אם נרגיש שרק מנסים להרדים, אם נרגיש שעושים משהו אחד ואומרים משהו אחר - לא נהיה שם. כל עוד אנחנו רואים שיש רצון אמיתי לנהל שיחות ענייניות כדי להגיע להסכמה, נהיה במשא ומתן בנפש חפצה".

ח"כ שלום דנינו מהליכוד התייחס במשדר לשיחות המו"מ ואמר כי"אנחנו חייבים לעשות את העניין הזה בהידברות ובהסכמה, ומאז שראש הממשלה עשה פסק זמן הבטיחו לי הרבה גופים כמו 'אחים לנשק' שהם יפסיקו להיות ברחוב והם יחזרו הביתה - וזה לא קרה".
לדברי דנינו, "ההפגנה הגדולה שהייתה ביום חמישי לטעמי מקרבת אותנו להסכמות בבית הנשיא, כי יש אנשים שצריכים לראות מאות אלפי אנשים בצד השני כדי להבין שזה לא חללים ריקים. יש פה באמת שתי קבוצות שמתקבצות, וכל פעם אנחנו מתפוצצים אחד על השני מכל שטות - וזה לא בריא לנו. זו הבעיה העיקרית היא לא הרפורמה המשפטית. הרבה זמן כבר שזה יושב על שבר חברתי מאוד עמוק.

"אנחנו השקענו בדו שיח הזה המון שעות, כולל בהפגנות הקבועות מול הבית שלי יום יום, ובאמת עשינו שיח פתוח. לא יודע למה לא עצרו את המחאה, אני לא בצד ההוא. אנחנו עשינו את מה שהבטחנו לעשות. כל מי שפונה אליי בדו שיח אני אומר לו את הדבר הבא - תקשיבו חברים, זה שאנחנו נגיש נגדכם כתב אישום ואתם נגדנו, ואתם תביאו עדים מומחים שיסבירו שזו דיקטטורה ואנחנו נביא עדים מומחים שיגידו שזה לטובת הדמוקרטיה - זה לא מגיע לשום מקום. זה מעגל שלא נסגר. אז אני אומר בואו חברים, תבואו עם רעיונות, תבואו עם הצעות, ואני מאוד מקווה שהיעד של הפגנת הימין הוא שהיא דוחפת אותנו להסכמות בבית הנשיא, ואני אשמח עליהן".
דנינו הוסיף: "בסוף הליכוד יסכים לכל הצעה של לוין. מה שיריב לוין כשר המשפטים שמוביל את הרפורמה ישים על השולחן, כל סיעת הליכוד תרים את היד. אין פה מחנות שיצביעו ככה או אחרת, כל הסיעה תצביע אותו דבר, כל 64 האצבעות יורמו למעלה. זה החלק הכי קל. אני אומר שצריך לחפש פיתרון ואני מקווה שזה יקרה בבית הנשיא, אבל מה שחשוב לשים לב אליו זה שראש הממשלה בעצם קבע את המתווה כשהודיע על עצירת החקיקה, רק תקשיבו לו. הוא אמר שצריך לחוקק את חוק זכויות הפרט שירגיע את כל המוחים. הוא אמר 'מזה דאגתם? בואו נסכים על חוק זכויות הפרט'".

פרופ' יובל אלבשן, שהציע בחודש שעבר מתווה פשרה ביחד עם שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "היום כמעט כל הנושאים סגורים". לדבריו, "אני יודע שכבר התקדמו מאוד, אפילו באשר להסכמות ששמחה רוטמן לא קיבל בעבר. היום יש הסכמות על חוקי היסוד והביקורת השיפוטית. יש הסכמות בנושאים סביב בית המשפט העליון, למעט הוועדה למינוי שופטים, שגם שם כבר יש התקדמות במובן של הגעה לסוג של פשרה של שוויון בין אופוזיציה לקואליציה כפי שגם אנחנו הצענו, אבל עם מתן הרבה יותר כוח לשופטים, גם אם אלה לא יהיו שופטים מכהנים אלא שופטי עליון בדימוס. הנאום הבאמת לא ראוי של שר המשפטים לוין בירושלים איים לפוצץ את המגעים, ולשמחתי זה לא קרה".
בתוך כך, ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית התייחס הבוקר בריאיון ל-ynet radio לאפשרות שהקואליציה תגיש הצעת חוק חדשה שלפיה היועץ המשפטי לממשלה ייבחר בכל פעם על ידי הממשלה המכהנת, ואמר כי "זה נראה כאילו רוצים להפוך את זה למשרת אמון, קשה לי להגיד שאני שלם עם העניין הזה".
"אני חושב שאם נפצל את התפקיד של היועמ"ש לשני תפקידים, ונדמה לי שעל זה אין בעיה של הסכמה או פשרות בין האופוזיציה לקואליציה, אז החשיבות של המשכיות ורציפות יכולה להיות יותר נכונה מהחשיבות של משרת אמון", אמר פוגל. "אני הגעתי ממערכות שבהן לעיתים קרובות לרציפות, לוותק ולהמשכיות יש חשיבות רבה, ויכול להיות שגם פה זה נכון".
2 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
"לוותק ולהמשכיות יש חשיבות רבה". ח"כ צביקה פוגל
(צילום: עמית שאבי)
לקראת פתיחת כנס הקיץ של הכנסת אמר פוגל כי "פגרה לא ממש הייתה. פחות אצלנו בעוצמה יהודית ואצלי כיו"ר הוועדה לביטחון לאומי. כמעט ולא היה יום שבו לא עבדנו ולא הכנו את המושב הבא, עם לוח זמנים".
פוגל התייחס לעלייה במספר מקרי הרצח מאז שקמה הממשלה הנוכחית, ואמר: "מה שאני שומע עד היום זה שבגלל שהתחלפה הממשלה יש יותר רציחות, שזאת האשמה לא אחראית ולא נכונה. אנחנו מבינים שיש פה הרבה מאוד מרכיבים של לחץ והתגברות של הפשע, או 'השתלמות הפשע', ומצד שני הלחץ שהמשטרה מפעילה על כל אותם גורמים. כל הדברים האלה ביחד מהווים איזשהו גורם.
"מניסיוני כראש רשות, בכל פעם התחרות הפנימית בין ארגוני הפשע מוכיחה שהפשע משתלם, ואנחנו לא מצליחים להגיע לכל המקומות שרוצים להגיע - מצטרפים עוד אנשים למעגל הזה של הפשע".