2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
מוחמד בן סלמאן  ג 'ו ביידן
צפי ל"צעדים קטנים של התקדמות הדרגתית" מול סעודיה. המסר: וושינגטון חוזרת לתמונה
(צילום: AP,AFP)
בעקבות החשיפה אתמול (חמישי) ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" שלפיה הסעודים שוקלים לארח אישיות ישראלית במהלך או אחרי ביקורו של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בממלכה, בירושלים ובוושינגטון מנמיכים ציפיות בנוגע לאפשרות לפריצת דרך משמעותית ביחסים עם סעודיה. גם בישראל וגם בארה"ב מדברים על "צעדים קטנים של התקדמות הדרגתית ביחסים בין ישראל לבין סעודיה" ויש שהגדירו את מסלול ההתקרבות "צעדי תינוק".
גורם שמעורה בתכני הביקור של ביידן אמר שבכל מקרה "לא מדובר במהלך דרמטי", בנוסח "הסכמי אברהם 2". בינתיים מדובר בצעדים מדודים לקראת נורמליזציה ביחסים, כמו הסכמה מצד ריאד לאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל סעודיה בדרכן למזרח הרחוק. בנוסף, עומדת על הפרק האפשרות שסעודיה תתיר לראשונה למוסלמים-ישראלים לטוס ישירות למכה במסגרת מצוות העלייה לרגל.
בכל מקרה, בממשל האמריקני ובישראל רואים בעצם העובדה שהנשיא ביידן יטוס ישירות מנתב"ג לג'דה התקדמות בעלת משמעות. ב-2017 הנשיא דאז דונלד טראמפ טס מסעודיה לישראל, וטיסה בכיוון ההפוך לא הייתה מתאפשרת ללא הסכמה מריאד. שלשום סיפר יועץ בכיר של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, שנשקלת אפשרות לקיים פגישה משולשת בין גורמים אמריקניים, סעודיים וישראליים עוד במהלך ביקור ביידן או לאחריו, אבל אתמול אמרו גורמים בכירים בישראל שבעת הזו הסיכויים שביידן ייקח עימו לפסגה בג'דה בכיר ישראלי אינם גבוהים.
2 צפייה בגלריה
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
יירוט שלושה כלי טיס בלתי מאוישים עוינים
המו"מ על הגבול הימי יתקדם לאחר הגינוי הלבנוני? בירושלים אופטימים
(צילום: דובר צה"ל, באדיבות אנרג'יאן)
מעבר להתקרבות בין ישראל לסעודיה, בביקורו של ביידן, האמריקנים מבקשים להעביר מסר לאזור: וושינגטון חוזרת לתמונה, מקדמת שיתופי פעולה בין ישראל לבין מדינות ערב המתונות. לביידן צפוי להצטרף המתווך האמריקני לקביעת הגבול הימי בין ישראל ללבנון, עמוס הוכשטיין, ובירושלים שוררת אופטימיות זהירה בנוגע להתקדמות במו"מ, בעיקר לאחר שבלבנון גינו את שליחת הכטב"מים על ידי חיזבאללה.
באשר ליחסים מול הפלסטינים, האמריקנים מצפים שסמוך לביקור ביידן או במהלכו ישראל תודיע על מחוות לרשות הפלסטינית. מדובר בצעדים כמו אישור לרשת סולרית 4G חדשה לפלסטינים והגדלת מספר היתרי העבודה בישראל. ביקורו של ביידן בישראל יהיה העשירי במספר מאז נבחר לסנאט ב-1972, אך הראשון שלו כנשיא.
בעבר הוא אמר פעמים רבות שאפשר להיות ציוני גם בלי להיות יהודי, ובביקורו זה הוא יבקש להמחיש, בעיקר לדור הצעיר, את הקשר החזק והבלתי מעורער בין ארה"ב לישראל. צוות מקדים של הבית הלבן נמצא בישראל כבר מיום שני, ובינתיים מסתמן לוח הזמנים הבא לביקור: ביידן ינחת בישראל ביום רביעי אחר הצהריים ויתקבל בקבלת פנים ממלכתית שבה יישא דברים לצד ראש הממשלה לפיד והנשיא הרצוג. מנתב"ג צפוי ביידן לנסוע עם לפיד ושר הביטחון גנץ לבסיס פלמחים, שם יצפה בתצוגה של מערך ההגנה האווירית הישראלי.
למחרת, ביום חמישי, ייפגש ביידן עם לפיד ובהמשך הוא יגיע לקבלת פנים שתיערך לכבודו בבית הנשיא. בשעות הערב צפוי ביידן לצפות בטקס הפתיחה של משחקי המכבייה יחד עם הרצוג ולפיד, והוא גם ייפגש כנראה עם ספורטאים ישראלים ואמריקנים. בנוסף צפוי הנשיא האמריקני לבקר ביד ושם ולהיפגש עם יו"ר האופוזיצה ח"כ בנימין נתניהו. את יום שישי יקדיש ביידן לביקור ברשות הפלסטינית ולפגישה עם אבו מאזן. לאחר מכן ימריא מנתב"ג לג'דה בסעודיה.
ובתוך כך, נשיא איחוד האמירויות, שייח' מוחמד בן זאיד, התקשר אמש לרה"מ לפיד ובירך אותו על כניסתו לתפקיד. נמסר שהשניים שוחחו על חשיבות הידוק הקשר בין המדינות והרחבת מעגל הסכמי אברהם למדינות נוספות באזור.