זה כבר הפך לצערנו לחלק בלתי נפרד מהכתבות בעיתונים, באתרים ובמהדורות החדשות. ידם של העבריינים הפכה להיות קלה על ההדק עוד יותר מבעבר, הדם נשפך ברחובות, והכאוס, בפרט בערים הערביות, הוא מוחלט. כשמוסיפים לנתונים העגומים האלה גם את היקף הפענוח הנמוך של מקרי הרצח על ידי משטרת ישראל, התמונה הופכת להיות קודרת הרבה יותר
הילדים בערים הערביות מפחדים ללכת לבית הספר ולחוגים, ההורים חוששים לצאת לעבודה ולקניות, וארגוני הפשיעה עושים ברחובות כאוות נפשם. את השבוע פתחנו בשיא שלילי חדש. 102 נרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה וזה כמובן נכון לכתיבת שורות אלה. הבשורה הרעה היא שהמספר עלול לזנק, ואת 2023 אנחנו צפויים לסיים עם שיא שלילי של נרצחים בטרור פלילי, שמשתולל ברחבי הארץ וכמוהו לא ידעה המדינה.
נתונים של משטרת ישראל על היקף הפענוח הנמוך של מקרי הרצח לשנים 2022 ו-2023 לפי חלוקה למחוזות הגיעו לידי ynet ו"ידיעות אחרונות", ומעלים תמונה עגומה של כישלון כמעט מוחלט של המשטרה בהתמודדות עם הפשיעה הגואה, ואוזלת יד בפענוח המקרים בהשוואה לפענוחים בחברה היהודית. לפי הנתונים הללו, מתחילת 2022 ועד אפריל השנה פוענחו 75% ממקרי הרצח בקרב יהודים לעומת 19% בלבד בחברה הערבית. גם הפערים במספר הרציחות תהומיים ומחדדים את אוזלת ידם של מקבלי ההחלטות.
פיני פישלרפיני פישלר
הנתונים נמסרו ממשטרת ישראל לעו"ד פיני פישלר כחלק מבקשה למשטרה במסגרת חוק חופש המידע. מחוז חוף, תחת פיקודו של ניצב יורם סופר, שאחראי על הטריטוריה מחדרה ועד לראש הנקרה וידע להפעיל יד קשה נגד מפגינים בקיסריה ובכרכור, גילה אוזלת יד מוחלטת בכל הנוגע לפשיעה במחוז. בשנת 2022 "כיכב" המחוז במקום הראשון והמפוקפק עם 39 מקרי רצח, מתוכם 29 רציחות בחברה הערבית. חוקרי המחוז פענחו בשנת 2022 חמישה מקרי רצח במגזר היהודי ושישה מקרי רצח במגזר הערבי. 28 תיקים נותרו לא מפוענחים. בשנת 2023 עד לאמצע חודש אפריל, התרחשו במחוז 12 מקרי רצח. תשעה מהם במגזר הערבי, ורק תיק אחד פוענח.

במחוז מרכז של המשטרה תחת פיקוד ניצב אבי ביטון, שחולש על אזור השרון, שפלה ונתב"ג, אירעו 35 אירועי רצח בשנת 2022. 25 מתוכם בחברה הערבית. מתוך 10 מקרי רצח בחברה היהודית פענח המחוז 9 תיקי רצח בשנת 2022. אך מתוך 25 מקרי רצח במגזר הערבי, פוענחו חמישה תיקים בלבד. בשנת 2023, אירעו 15 מקרי רצח במחוז. שישה מתוכם במגזר היהודי, ותשעה במגזר הערבי. בפענוח במגזר היהודי יש למחוז כמעט מאה אחוזי הצלחה עם חמישה כתבי אישום שהוגשו מתוך שישה מקרי רצח. אלא שמתוך תשעה מקרי רצח במגזר הערבי, לא פוענח אפילו לא רצח אחד.
הנתונים של מחוז צפון לשנת 2022 מתייחסים לתקופה שבה פיקד על המחוז ניצב שמעון לביא. 24 אירועי רצח אירעו, מתוכם רק רצח אחד במגזר היהודי שכבר פוענח. בחברה הערבית פוענחו רק ארבעה מקרי רצח מתוך 23 אירועים. בשנת 2023 כבר פיקד על המחוז ניצב שוקי תחאוכה. שם אירעו 15 מקרי רצח. שניים מתוכם במגזר היהודי, שני התיקים כבר פוענחו. ואילו בחברה הערבית במחוז צפון לא פענחו ב-2023 אף לא תיק רצח אחד בחברה הערבית.
1 צפייה בגלריה
תיעוד הירי בקלנסווה
תיעוד הירי בקלנסווה
"הנתונים הם בבחינת תעודת עניות למשטרה. הציון: 'נכשל'". זירת רצח בקלנסווה, שם נרצחו לפני כשבוע שני בני אדם
במחוז הדרום תחת פיקודו של ניצב פרץ עמר אירעו 21 אירועי רצח בשנת 2022. 14 מתוכם בחברה הערבית, ורק שמונה מתוכם פוענחו. מתוך שבע רציחות בחברה היהודית, פוענחו שבעה תיקים. נתון שמציג פער גדול באופן משמעותי מהחברה הערבית. בשנת 2023 התרחשו תשעה מקרי רצח. שמונה מהם בחברה הערבית ורצח בחברה היהודית שכבר פוענח, לעומת שניים בלבד בחברה הערבית.
יו"ר ועדת המשטרה בלשכת עורכי הדין, עו"ד פיני פישלר מסר כי "הנתונים הם בבחינת תעודת עניות למשטרה. הציון: 'נכשל'. שיעור פענוח תיקי הרצח הנמוך יש בו חלילה לתמרץ ולעודד כאלה שיבינו שהסיכוי להגיע אליהם לאחר הרצח יהיה נמוך. מי שצריך לשים את המפתחות הם קציני אח"ם, החל מראש אח"ם במטה הארצי. אולי הבעיה גם במכללה הלאומית לשוטרים האמורה להכשיר את החוקרים?".