ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה היו אמורים להגיע היום (ראשון) למושב רמות שברמת הגולן, לחופשה נוספת אחרי זו שבנווה אטי"ב - אבל נתניהו דחה למחר את החופשה. במקום זאת, נתניהו קיים היום דיונים ביטחוניים בקריה בתל אביב - בהשתתפות שר הביטחון יואב גלנט - ופגש את הרמטכ"ל הרצי הלוי, ודן איתו בין היתר בנושאים הנוגעים לכשירת צה"ל. הוא אף שוחח בטלפון עם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שנמצא כעת בחופשה בחו"ל.
מלשכת ראש הממשלה נמסר כי גלנט והלוי הציגו לנתניהו את תמונת מצב הכשירות של צה"ל, וכן ציינו את הפעולות הנעשות בשטח. נתניהו הביע את התנגדותו לשירות מילואים על-תנאי, ומשתתפי הדיון - בהם גם ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) צחי הנגבי, מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וראש אמ"ן - הסכימו כי יש להשאיר את המחלוקות הפוליטיות מחוץ לצבא.
הרמטכ"ל ונתניהו נפגשו בפעם האחרונה בכנסת לפני כשלושה שבועות אחרי האישור הסופי של החוק לביטול עילת הסבירות, לאחר שפגישתם נדחתה כמה פעמים. היום אמרו בלשכת ראש הממשלה כי הפגישה נקבעה מראש. פרט לסוגיית הכשירות, הוא עסק גם בהתבטאויות של מפקד חיל האוויר וקצינים בכירים שהתריעו בנושא.
3 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
נתניהו והלוי. נפגשו בקריה לדון על סוגיית הכשירות
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
בפגישתם הקודמת הציג הרמטכ"ל לראש הממשלה את תמונת המצב בצה"ל על רקע המשבר החמור הפוקד את הצבא ואי-ההתייצבות למילואים. הלוי הזהיר אז גם מזליגת המחאה לשירות הקבע והדגיש כי נדרש להפסיק להתבטא נגד צה"ל ומשרתיו - בסדיר ובמילואים - משום שהתבטאויות אלה פוגעות בכשירותו ובלכידותו של צה"ל.
ביום שישי האחרון מפקד חיל האוויר הודה בשיחה עם כ-60 קצינים וטייסים בבסיס הקריה כי ישנה פגיעה מתוחמת בכשירות צה"ל, בעיקר בחיל האוויר. לפי רוח דבריו, הפגיעה המשמעותית ביותר היא אכן בחיל האוויר, שהוא מפקדו, אך לא ניתן לדעת אם בעוד חודש תהיה פגיעה גדולה יותר.
ארגוני המחאה תכננו למחות ברמות, בדומה למחאה בנווה אטי"ב, והבוקר הם התלוננו כי ראש המועצה האזורית גולן, חיים רוקח, הורה להסיר שלטים נגד המהפכה המשפטית שנתלו בכבישים העולים למושב. לפני החלטתו של נתניהו לדחות את חופשתו, התכוננו המפגינים לעוד שבוע של מחאות - שעדיין לא ברור מתי יתחיל, אם בכלל.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול מקום חופשתם של בני הזוג נתניהו
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מול מקום חופשתם של בני הזוג נתניהו
המחאות בנווה אטי"ב
(צילום: אפי שריר )
"כאילו לא הספיק להם המצור על נווה אטי"ב, עכשיו הם באים להפריע לקטיף המנגו ברמות", נכתב באחת מהקבוצות של המחאה, שאותה מובילים "אנשי החזית הצפונית" ו"אחים לנשק".
אחרי שנודע כי חופשת הזוג נתניהו נדחתה פרסמו ארגוני המחאה הודעה משותפת: "בזמן שמכל עבר מגיעים דיווחים על קריסת חיל האוויר, התפרקות צבא העם, התרסקות הכלכלה והקרע הנורא בעם ישראל, ראש ממשלת החורבן עסוק בתרגילי הטעייה על חופשת הקיץ שלו ושל רעייתו", נכתב. "רק מאבק נחוש של האזרחים ימנע את הפיכת ישראל לדיקטטורה משיחית ומסוכנת - וכך ייעשה גם בחופשת הרודן. לאור בריחת נתניהו יידחו פעולות המחאה שתוכננו הערב ברמות והן יתקיימו מחר וביום שלישי, עם הגעתו ליישוב".
3 צפייה בגלריה
עצרת הממלכתית לציון 56 שנים לשחרורה ואיחודה של ירושלים
עצרת הממלכתית לציון 56 שנים לשחרורה ואיחודה של ירושלים
הזוג נתניהו. תושבי רמת הגולן חוששים מהשלכות ביקורם
(צילום: רפי קוץ)

כוחות גדולים של אבטחה נמצאו כבר אתמול במקום לקראת הגעת הזוג נתניהו, כמו גם מחסומים וגדרות ברזל שהוצבו שם. גורמים במשטרה ציינו כי בשל מיקום כפר הנופש, הסדרי האבטחה יהיו פשוטים יותר בהשוואה לחופשה של בני הזוג במורדות החרמון בשבוע שעבר.
תושבת רמות נטע לב, מיוזמות המכתב שנשלח לשב"כ ובו דרישה למנוע הפרעה לחיי התושבים, אמרה הבוקר ב-ynet Live: "אין לנו שום דבר נגד ביקור ראש הממשלה, הוא אורח רצוי. אנחנו חוששים מהשלכות הביקור". לדבריה, "יש פה 200 צימרים שמארחים, חמש מסעדות ועסקי תיירות נוספים. אם נמצא את עצמנו באותה סיטואציה כמו תושבי נווה אטי"ב, שהחקלאים שלנו לא יוכלו לגשת למטעים החקלאיים באמצע קטיף המנגו, זה תהיה הבעיה שלנו בעקבות השלכות הביקור".
לב הסבירה שהיא לא נגד קיום ההפגנות: "זו זכות לגיטמית. דיברנו עם ראשי המחאה כדי לארגן את הדברים כך שלא תהיה חסימת כבישים. אותו הדבר ביקשנו גם מכוחות הביטחון. יכולה להיות לזה השפעה הרסנית מבחינה כלכלית. מתוך פחות מ-200 בתי אב ביישוב, 116 חתמו על המכתב שנשלח לשב"כ".
פורסם לראשונה: 13:48, 13.08.23