כמעט ארבעה חודשים אחרי טבח 7 באוקטובר, מחר (ראשון) יוצג בפני ראשי הרשויות בנגב המערבי המתווה שגובש להחזרת התושבים לבתיהם, עוד לפני שיובא לאישור הממשלה. מסתמן כי במסגרת המתווה לחזרה של תושבי צפון הנגב הביתה, המדינה תפסיק לממן את שהותם של המפונים מיישובים אלה (7-4 ק"מ מהגבול) במלונות בקרוב מאוד.
3 צפייה בגלריה
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של העיר שדרות
מתחם המלונות בים המלח בו שוהים משפחות המפונים של שדרות. ארכיון
(צילום: אורן עמית)
למרות זאת, המענק שמיועד לתושבים שבחרו כבר לצאת מהמלונות ולשכור דירה ("מענק האכלוס") יישאר על כנו לפחות עד חודש יולי לכלל המפונים. המענק עומד היום על 200 שקלים למבוגר ביום ו-100 שקלים לילד עד גיל 18 ביום. ואולם, הוא יילך ויפחת מדי חודש. בנוסף הוחלט כי ייבחנו מקרים חריגים שיובאו לאישור.
בממשלה מובילים מדיניות שמטרתה הסופית היא להביא לסיום "פתרון המלונות", גם משיקולים כלכליים, אך גם מכיוון שהתושבים עוזבים אותם ובוחרים יותר ויותר ב"מענק אכלוס" משום שהמלונות הפכו ל"סיר לחץ". היעד לסגירת המלונות: חודש מרץ.
את מתווה החזרה, לכלל התושבים בטווח שבין 0 ק"מ ל-7 ק"מ מרצועת עזה, גיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, ראש מינהלת תקומה משה אדרי ואנשי משרד האוצר, והוא נותן מענה מקיף לנושאים "בתחום החינוך, בתי ספר עורפיים, צורכי ביטחון, תימרוץ עסקים והתארגנות התושבים ברמת הפרט והקהילה ונושאים נוספים", כפי שהגדיר זאת ראש הממשלה בנימין נתניהו.
3 צפייה בגלריה
גל הדף מירי פגז ארטילריה תותח על ידי צה"ל לעבר רצועת עזה
גל הדף מירי פגז ארטילריה תותח על ידי צה"ל לעבר רצועת עזה
ירי פגז לעבר רצועת עזה. הלחימה נמשכת, והמדינה רוצה לסיים את "פתרון המלונות" לתושבים בעוטף
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לפי המתווה המתגבש, שנחשף אתמול ב-ynet, ב-1 במרץ יחזרו ל"חבל תקומה" כל אלה שיכולים לחזור, חוץ מאלה שהם חסרי בית ויש להם צרכים מיוחדים. השבים יקבלו חבילת תמרוץ שתסייע למשפחות להסדיר את חזרתן. המענקים יינתנו כאמור באופן שוטף עד 1 ביולי, ותהיה עם הזמן ירידה מדורגת בסכומים. הפרטים והסכומים טרם סוכמו סופית עם ראשי היישובים בעוטף.
מעטפת ביטחונית מאושרת לחזרה כבר יש, והקמה של המעטפת החינוכית אמורה להסתיים עד 1 במרץ, והיא תיתן מענה עד סוף שנת הלימודים. כמו כן המדינה תדאג למעטפת המוניציפלית לראשי הרשויות, כך שיוכלו להכין את היישובים לחזרה עם שירותים מלאים מצד המועצות והעיריות – רווחה, רפואה, חינוך וכדומה.
לקידום המתווה קדמה ההחלטה שלשום של פיקוד העורף להוריד את רמת ההגבלות ביישובי עוטף עזה, והחל מהשבוע הבא ניתן יהיה לקיים בהם לימודים. ההחלטה אינה מחייבת, ובכל מקרה בתי הספר שהוקמו במרכזי הפינוי ימשיכו לפעול.
3 צפייה בגלריה
תלמידי כיתה א' שפונו מהעוטף ומתחילים ללמוד בביה״ס חופים בכרם מהר״ל בחוף כרמל
תלמידי כיתה א' שפונו מהעוטף ומתחילים ללמוד בביה״ס חופים בכרם מהר״ל בחוף כרמל
תלמידים שפונו מהעוטף מגיעים לבית ספר בחוף הכרמל. הרשויות בעוטף מזהירות: אין צוותי חינוך
(צילום: אלעד גרשגורן )
ברשויות בעוטף חוששים שחידוש הלימודים הינו משימה סבוכה למדי, מכיוון שהמורות וצוותי החינוך, רובם תושבי היישובים שפונו, לא יחזרו כל כך מהר. השבוע קיימו ברשויות דיונים בעניין ובירור עם בתי הספר העלה כי אכן קיימת בעיה חמורה.
"יש לנו מחסור אדיר במורים, שחלקם גרים באזור וחלקם לא", אמר ראש המועצה האזורית שדות נגב תמיר עידן, שהודיע לתושביו כי עד 13 בפברואר כלל מערכות החינוך ישובו לפעילות מלאה. "תחושת הביטחון לא חזרה, וייקח זמן. זו מצוקה אמיתית, אנחנו פועלים כדי לתת לכך מענה. אי-אפשר להכריח אותם לחזור במצב הזה".
ההוראות החדשות של פיקוד העורף התקבלו בהתאם להערכת מצב שהתקיימה בימים האחרונים בצמרת צה"ל, והובאה השבוע לאישורו של שר הביטחון יואב גלנט. לצד ההחלטה בנוגע לעוטף, בפיקוד העורף מעריכים ששנת הלימודים עבור אלפי התלמידים המפונים בגליל לא תושלם במוסדות החינוך שלהם, ומשפחותיהם ימשיכו לשהות בבתי המלון ומתקני הארחה לפחות בחודשים הקרובים.