המושל של מחוז טרנופול במערב אוקראינה דיווח הבוקר (ראשון) על מתקפת טילים בעיר צ'ורטקוב, שבה נפצעו 22 בני אדם. מדובר במתקפה נדירה במערב אוקראינה, באזור שרחוק ממוקדי הלחימה.
רוסיה לא מרבה לתקוף את מערב אוקראינה במהלך המלחמה, וכשהיא עושה זאת היא מפציצה אתרים צבאיים שבהם - לטענתה - יש נשק שהועבר לאוקראינה ממדינות במערב. המלחמה באוקראינה – עוד כותרות: • עונש מוות לבריטים שנפלו בשבי המורדים: "שכירי חרב". לונדון: "משפט ראווה"קרב על החיטה, זלנסקי: "מיליונים ימותו ברעב, פוטין סוחט את העולם"ביידן: הזהרנו את זלנסקי שפוטין יפלוש, הוא לא רצה לשמועחשש מהתפרצות כולרה במריופול: "עוד אלפים ימותו"

14 צפייה בגלריה
חיילים אוקראינים מחוז דונייצק אוקראינה
חיילים אוקראינים מחוז דונייצק אוקראינה
חיילים אוקראינים במחוז דונייצק. הלחימה בחבל דונבאס נמשכת
(צילום: EPA)
מושל טרנופול, וולודימיר טראש, דיווח שארבעה טילים פגעו בצ'ורטקוב, במתקפת שהייתה בשבת בערב. "כל הטילים נורו מהים השחור. מתקן צבאי ומתקנים אזרחיים נהרסו חלקית. אין הרוגים אבל יש לנו פצועים – 22 בני אדם אושפזו", אמר טראש, וציין שבין הפצועים יש ילד בן 12. לדבריו ארבעה בנייני מגורים ניזוקו.
משרד ההגנה הרוסי דיווח שטילי שיוט השמידו מחסן גדול שבו היו כלי נשק שקיבלה אוקראינה מארה"ב וממדינות באירופה. במשרד ההגנה הרוסי ציינו שהכוחות הרוסיים הפילו שלושה מטוסי קרב אוקראיניים מסוג SU-25 ליד המחוזות דונייצק וחרקוב במזרח אוקראינה.
צ'ורטקוב, שבה חיו ערב המלחמה פחות מ-30,000 תושבים, נמצאת 140 ק"מ מצפון לגבול עם רומניה. היא רחוקה 200 ק"מ מהעיר לבוב במערב אוקראינה, בקרבת הגבול הפולני. לבוב היא העיר הגדולה במערב אוקראינה, ובמהלך המלחמה נהרו אליה אוקראינים שברחו מבתיהם באזורים אחרים במדינה.
14 צפייה בגלריה
 אוקראינה לבוב מתקפת טילים של רוסיה
 אוקראינה לבוב מתקפת טילים של רוסיה
ירי טילים ללבוב, העיר הגדולה במערב אוקראינה
(צילום: gettyimages)
14 צפייה בגלריה
 אוקראינה לבוב מתקפת טילים של רוסיה
 אוקראינה לבוב מתקפת טילים של רוסיה
(צילום: gettyimages)
בתוך כך נמשכת הלחימה בחבל דונבאס במזרח אוקראינה. קרבות קשים ובלתי פוסקים מתנהלים בסברודונצק במחוז לוהנסק – עיר שכיבושה יקרב את ולדימיר פוטין להשלמת הכיבוש של לוהנסק. אתמול הפגיז הצבא הרוסי את מפעל הכימיקלים "אזוט" בסברודונצק, שבו מסתתרים מאות אזרחים.
לפי ההערכות באוקראינה, במקלטים של המפעל בסברודונצק מסתתרים כ-800 אזרחים. הבדלנים הפרו-רוסים טענו אתמול שבמפעל הכימיקלים לכודים בין 300 ל-400 לוחמים אוקראינים.
14 צפייה בגלריה
לוחמים אוקראינים במהלך הקרבות ב סברודונצק במחוז לוהנסק שב דונבאס מלחמה אוקראינה רוסיה
לוחמים אוקראינים במהלך הקרבות ב סברודונצק במחוז לוהנסק שב דונבאס מלחמה אוקראינה רוסיה
לוחמים אוקראינים בעיר סברודונצק
(צילום: AP)
מושל לוהנסק, סרהי חיידאי, הודיע הבוקר שמפעל הכימיקלים "אזוט" בסברודונצק עדיין נמצא בידי אוקראינה, וכי לחימה מתנהלת ברחובות הסמוכים למפעל. לפי חיידאי הכוחות הרוסיים הפגיזו אתמול את המפעל, ושריפה גדולה פרצה בעקבות דליפה של דלק ממתקנים שנפגעו.
אתמול דווח על מתקפה במפעל כימיקלים נוסף - בעיר אבדיקה, במחוז דונייצק הסמוך ללוהנסק.
14 צפייה בגלריה
תקיפה במפעל כימיקלים במסברודונצק
תקיפה במפעל כימיקלים במסברודונצק
מפעל הכימיקלים "אזוט". מאות אזרחים מסתתרים במקלטים
(צילום: רויטרס)
בסוף השבוע נמשכו חילופי אש בין הרוסים לאוקראינים בעיר ליסיצ'נסק, הסמוכה לסברודונצק. אם רוסיה תצליח לכבוש את שתי הערים היא תשלים את כיבוש מחוז לוהנסק, אחד משני המחוזות שמרכיבים את חבל דונבאס – מעוז הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה. המחוז השני בדונבאס הוא מחוז דונייצק, שבו נמצאת העיר מריופול שנכבשה על-ידי הרוסים. מושל דונייצק, פבלו קירילנקו, דיווח אתמול ששני אזרחים נהרגו בהפגזות של הצבא הרוסי באזור ולפחות 10 נפצעו.
בחודש שעבר הצליח הצבא הרוסי לשנות את המומנטום בלחימה בחבל דונבאס, אחרי שבועות שבהם התקשה להתקדם בשטח. בסוף השבוע קראה אוקראינה פעם נוספת למדינות המערב לסייע ולשלוח לה נשקים כבדים – כולל מערכות נגד טילים – כדי לשנות את המגמה בשטח. גורמים רשמיים באוקראינה הזהירו שהתחמושת של הצבא אוזלת.
14 צפייה בגלריה
טיל רוסי שלא התפוצץ
טיל רוסי שלא התפוצץ
טיל רוסי שלא התפוצץ בליסיצ'נסק
(צילום: AFP)
מושל מחוז מיקולאייב בדרום אוקראינה, ויטאלי קים, אמר שהלחימה הפכה ל"מלחמת ארטילריה" ושהיכולות של הצבא הרוסי בתחום זה עדיפות בהרבה, בשעה שמספר הפגזים של הכוחות האוקראיניים מצטמצם. הוא קרא לבעלות הברית במערב לשלוח בדחיפות נשק ותחמושת כדי לסייע לאוקראינה להשיב לירי הרוסי. "העזרה של אירופה ואמריקה חשובה מאוד", אמר קים. ודים סקיביצקי, סגן ראש אגף המודיעין בצבא אוקראינה, השמיע בסוף השבוע אמירות דומות.
"עכשיו הכול תלוי במה שהמערב ייתן לנו", אמר סקיביצקי לגרדיאן. לדבריו, התחמושת הארטילרית של רוסיה גדולה לפחות פי 10 מהתחמושת הארטילרית של אוקראינה. "השותפות שלנו במערב נתנו לנו 10% ממה שיש להן", הוא הוסיף. "השתמשנו כמעט בכל התחמושת הארטילרית שלנו".
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר הלילה שהוא גאה בלוחמים האוקראינים, שלדבריו בולמים את ההתקדמות הרוסית בדונבאס. "אתם זוכרים איך ברוסיה, בתחילת מאי, קיוו לכבוש את כל דונבאס?", שאל. "זה כבר היום ה-108 של המלחמה, אנחנו כבר ביוני. דונבאס עדיין מחזיק מעמד".
14 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר חיילים ב זפוריז'יה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי מבקר חיילים ב זפוריז'יה
נשיא אוקראינה זלנסקי. בקייב קוראים למערב לשלוח תחמושת בדחיפות
(צילום: AFP)
בהצהרתו הלילה זלנסקי הביע תקווה שחלה התקדמות בתהליך לצירופה של אוקראינה לאיחוד האירופי. זלנסקי נפגש אתמול בקייב עם אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, שאמרה שבשבוע הבא יוחלט אם אוקראינה תקבל מעמד של מדינה שמועמדת להצטרפות. כרגע מוגדרת אוקראינה כמדינה שהגישה בקשה להצטרף לאיחוד.